Verminderen van de immuniteit, hoe het lichaam te versterken

De beste verdediger tegen ziekteverwekkers, en dus ook tegen ziekten, is het lichaam zelf uitgerust met natuurlijke immuunmechanismen. Het immuunsysteem is in staat om zelfs kankercellen op te sporen en te vernietigen. Er is echter een basisvoorwaarde dat het gezond en effectief moet zijn. Ondertussen kan de goede werking ervan verstoord worden door bepaalde factoren – ziekten, onvoldoende voeding, stress, onhygiënische levensstijl. Leer hoe u uw lichaam kunt versterken en uw natuurlijke immuniteit kunt verbeteren

Oorzaken van zwakte en verminderde immuniteit

Afgezien van zeldzame gevallen van aangeboren immunodeficiëntie, wordt de verzwakking van het immuunsysteem grotendeels beïnvloed door voeding en levensstijl. Slechte immuniteit is vaak het gevolg van nalatigheid – slechte voeding, gebrek aan lichaamsbeweging, slechte hygiëne. In sommige gevallen ligt de oorzaak in het misbruik van alcohol of onjuist gebruik van antibiotica.

Een andere kwestie is de tijdelijke immunodeficiëntie als gevolg van ziekten of seizoensgebonden veranderingen. Dergelijke tijdelijke aandoeningen komen vaak voor, die zich vaak uiten in niet-gevaarlijke infecties van de bovenste luchtwegen. Als ze echter te vaak binnenkomen, mogen ze niet worden onderschat, omdat ze een ernstige ziekte kunnen signaleren die leidt tot aandoeningen van de natuurlijke afweermechanismen van het lichaam.

Hoe kun je een verzwakt lichaam versterken en niet bang zijn voor bacteriën en virussen?

Ten eerste, een immuunsupportief dieet

Of het nu gaat om het versterken van het lichaam na een ziekte of om het verbeteren van de zwakke immuniteit als gevolg van nalatigheid, een goede voeding is een voorwaarde voor het herstel van het natuurlijke evenwicht en daarmee de goede werking van het immuunsysteem. Onjuiste voeding, maar ook een tekort aan gewicht, ontneemt het lichaam veel waardevolle en essentiële voedingsstoffen, waaronder vitaminen en mineralen, onvervangbaar ijzer en goede vetten, vezels en antioxidanten.

Hoe kan dit worden verholpen? Het lichaam voorzien van natuurlijke vitaminen en micro- en macro-elementen, zoveel mogelijk rauwe groenten, melkproducten, zeevis, lever, peulvruchten, noten en zaden, volkoren graanproducten, citrus en ander fruit, honing in plaats van suiker.

De consumptie van hoogverwerkte levensmiddelen moet tot een minimum worden beperkt. In de regel bevat het veel koolhydraten, die de afweermechanismen en dierlijke vetten die de witte bloedcellen nadelig beïnvloeden, vertragen. Daarnaast zijn afgewerkte en halffabrikaten zeer arm aan nuttige bioactieve ingrediënten zoals vitaminen, mineralen en vezels.

Lees ook: Huis manieren om weerstand te weerstaan

Ten tweede, slaap en ontspanning

Wetenschappelijke studies hebben bevestigd dat de slaap een echt gunstig effect heeft op het immuunsysteem van het lichaam, evenals volledige rust. Het lichaam van een uitgerust en geïsoleerd persoon kan veel beter omgaan met verschillende bacteriën of virussen, terwijl vermoeidheid en onvoldoende slaap invloed hebben op zijn zwakte. Het versterken van een verzwakt organisme is niet alleen de juiste voeding, maar ook het zorgen voor een constant ritme van het werk – rust, waakzaamheid – slaap (ongeveer 7-8 uur per dag).

Een ander vervelend probleem van het moderne leven, namelijk stress, houdt verband met het probleem van de rust. Artsen zijn het erover eens – stress kan de hoofdoorzaak zijn van veel somatische ziekten en verzwakt ongetwijfeld ons immuunsysteem. Daarom is het zo belangrijk om niet te accumuleren en beproefde ontspanningstechnieken te gebruiken. Deze omvatten: massage, warm bad, maar ook ontmoeting en praten met vrienden, entertainment, eindelijk onderschat en de beste medicijnen – lachen, het opwekken van positieve emoties, het stimuleren van de productie van endorfine en immuuncellen.

Ten derde, regelmatige lichaamsbeweging

Een dagelijkse portie beweging, vooral in de open lucht, zal niet alleen het lichaam versterken, maar ook bijdragen aan de verbetering van de algehele conditie en tegelijkertijd ons figuur positief beïnvloeden. Het hoeft geen moorddadige oefening in de sportschool of lopende marathons te zijn, gewoon een paar keer per week een stevige wandeling, fietsen, nordic walking, joggen of aerobics. Het is belangrijk dat fysieke activiteit systematisch is, ongeacht het seizoen.

Ten vierde, de verharding van het lichaam

Het is duidelijk dat een verhard organisme beter bestand is tegen temperatuurschommelingen en beter bestand is tegen de dreiging van virussen. De makkelijkste manier om je lichaam te verharden is door een warme en koele douche af te wisselen. Het water moet echter geleidelijk worden afgekoeld, zodat het temperatuurverschil in ieder geval in het begin niet te groot en snel is. Het op deze manier geharde lichaam activeert het immuunsysteem.

Ten vijfde – natuurlijke versterkende stoffen, kruiden voor weerstand

Het is al lang bekend dat regelmatige consumptie van knoflook beschermt tegen infecties. Deze groente heeft sterke antimicrobiële en antivirale eigenschappen en mobiliseert, net als uien, het immuunsysteem van het lichaam. Als het gaat om het versterken van het lichaam (na de ziekte en profylactisch), zijn de volgende onvervangbaar: visolie, ginseng, zuivering, gember, rauw bietensap en cocktails van verse groenten en fruit.

Controleer: Geneesmiddelen voor weerstand

Category: gezondheid

7 comments

  1. Het heeft me veel geholpen om mijn immuunsysteem te versterken, want ik heb regelmatig activiteiten uitgevoerd, namelijk hardlopen. Vroeger had ik verkoudheid, was ik verkouden bij de geringste trek, en de allergische rinitis ving me elk jaar tijdens de bloeiperiode. Sinds ik mijn loopbandsessies in de sportschool doe, heb ik gemerkt dat ik niet meer verkouden word en dat ik geen allergieën krijg. Ik raad het iedereen aan. Echter, één waarschuwing, hoe je begint te rennen of een andere discipline te beoefenen, is om te zorgen voor het aanvullen van mineralen en vitaminen, omdat het lichaam er dan meer van nodig heeft. Veel waardevolle stoffen gaan met zweet en moeite verloren.

  2. Ik heb problemen met de schildklier en mijn immuniteit is een ruïne. De dokter zei dat ik mijn eetgewoonten moest veranderen, hij schreef ook een aantal voorbereidingen op voor versterking. Ik denk ook aan een activiteit, vaak wordt benadrukt dat het helpt. En in mijn geval een totale nederlaag in deze zaak 🙁 Sport is nooit mijn sterkste punt geweest. Je kent enkele vormen van activiteit die goed zijn voor een beginner, zodat het een plezier is om dat te doen en dat het niet te inspannend is om niet ontmoedigd te worden.

  3. EliKowalik, dat is waar het allemaal om draait als je over jezelf nadenkt en een manier van activiteit voor jezelf kiest. Hoe zit het met het feit dat ik zal zeggen dat b.v. box-aerobic geweldig is, hoe je zo’n formulier niet zult vinden dat bij je past. Je moet zelf kiezen, maar wat kan ik je adviseren, is om te beginnen met iets delicaats, misschien een soort dans, zwembad, nordic walking? Of misschien een investering in een fiets of een zelfgemaakte fitnessapparaat (loopband, orbitrek)?

  4. Ik raad ik ook aan om te hardlopen, voor mij dit geneesmiddel voor alle kwalen. Begin te lopen en u zult zien dat niet alleen uw figuur in gezondheid zal toenemen. Dankzij het hardlopen heb ik problemen met de luchtwegen en rugpijn weggewerkt. Ik heb geen verkoudheid of allergie. Ik ben vol energie, kracht, ik sta ‘s morgens op met een open geest en volledige vitaliteit: D

  5. Na een lange ziekte was het voor mij moeilijk om weer kracht en immuniteit te krijgen. Het heeft me geholpen en heeft me tot nu toe geholpen met tarwegrassap. Ik ondersteun mezelf ook met cocktails en kruiden.

  6. Zuiverheid is zeer nuttig om de immuniteit te versterken. Ik drink al een paar maanden en ik zie het verschil. En natuurlijk een gezonde voeding.

  7. Citrus, granaatappelsap, brandnetelsap, gedroogde veenbessen, noten en zaden, groene groenten – zo veel mogelijk van dergelijke producten in de voeding, en het lichaam zal zich terugbetalen 😉

Laat een reactie achter op EliKowalik Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Article by: piotr