Slapeloosheid – een groeiend probleem van het moderne leven

Slapeloosheid is een term die gebruikt wordt om verstoringen van het juiste slaap- en waakritme te beschrijven, evenals de tijd en diepte van de nachtrust. Mensen die klagen over slapeloosheid hebben meestal problemen met inslapen, of problemen met het in slaap vallen, of problemen met het in stand houden van de slaap, te vroeg wakker worden, of een ondiepe slaap die geen goede rust geeft.

Slapeloosheid – symptomen en gevolgen

Het lichaam heeft een eigen biologisch ritme en de afwisseling van de fasen van slaap en waakzaamheid is een onmisbare voorwaarde voor het goed functioneren van het lichaam. Tegenwoordig wordt dit ritme vaak verstoord, wat resulteert in slaapstoornissen, die vroeger vooral bij ouderen voorkwamen en die steeds vaker voorkomen bij jongeren.

Hoewel tijdelijke slapeloosheid niet erg belangrijk is voor de gezondheid, noch is het bijzonder lastig, omdat latere goed slapende nachten snel vervelende symptomen elimineren, veroorzaken de langere slaapproblemen een slechtere stemming en verstoren ze het dagelijks functioneren aanzienlijk.

Aanhoudend slaperige mensen worden gekenmerkt door slechtere intellectuele prestaties, langere reactietijd, slechter vermogen om zich te herinneren en te concentreren, afnemende stemming en motivatie, verminderd niveau van creatief denken en besluitvormingsmogelijkheden. Daarnaast zijn er hoofdpijn, verminderde lichamelijke conditie, overgevoeligheid voor geluid en licht.

Slapeloosheid is bevorderlijk voor extra stress, stemmingsverlaging en depressie, wat op zijn beurt de slapeloosheid kan verergeren, waardoor een vicieuze cirkel ontstaat. Artsen wijzen er ook op dat chronische slaapproblemen leiden tot een verzwakking van het immuunsysteem, wat kan leiden tot andere ziekten.

Slapeloosheid – oorzaken

Slapeloosheid is alle aandoeningen die het gevolg zijn van moeilijkheden met in slaap vallen, voortzetting van de slaap, vroegtijdig ontwaken of wakker worden midden in de nacht, oppervlakkige slaap die geen volledig herstel geeft. Er zijn verschillende classificaties van soorten slapeloosheid op basis van hun substraat, waaronder organische en niet anorganische, primaire en secundaire.

Vanwege de duur is het verdeeld in toevallige slapeloosheid, het duurt meerdere dagen en is van korte duur (tot een maand), meestal als gevolg van stressreacties en chronische, meer dan een maand durende, meestal veroorzaakt door psychische stoornissen of chronische ziekten.

Kortom, de oorzaken van slapeloosheid kunnen te wijten zijn aan tijdelijke externe omstandigheden zoals lawaai, ongunstige omstandigheden in het slaapgedeelte, verandering van de tijdzone. Andere bronnen zijn psychogene factoren – stresssituatie, emotionele stimulatie, levensproblemen of conflicten. De oorzaak van slapeloosheid kan psychotische toestanden, depressies, waanideeën, angsten en neurotische aandoeningen in verband met aandoeningen van het zenuwstelsel zijn. Tot slot kan het onvermogen om in slaap te vallen of te slapen van slechte kwaliteit het gevolg zijn van te veel cafeïne, vergiftiging met alcohol of medicijnen.

Slapeloosheid – behandeling

Als het gaat om de behandeling van slapeloosheid, die spontaan optreedt, zonder andere ziekten die ermee gepaard gaan, is het basisinstrument de psychologische therapie, soms ondersteund door medicijnen. Farmacologische behandeling is gebaseerd op slaap-, kalmerings-, antidepressiva en antipsychotica. Er is ook een groep vrij verkrijgbare geneesmiddelen, zoals melatonine, lupuline uit hop, valeriaan, balsem en diverse preparaten die een mengsel van geschikte plantaardige stoffen (bijv. Melatolin Plus) bevatten.

Veel mensen die klagen over slapeloosheid gebruiken verschillende slaapmiddelen, vooral melatonine. Het is een natuurlijk voorkomende stof in het lichaam, een specifieke regulator van de biologische klok, die de tijd van nachtrust aangeeft. Uitgescheiden na het vallen van de schemering maakt ons slaperig, en het gebrek eraan kan bijdragen tot problemen met in slaap vallen en een voldoende ontspannende slaap.

Natuurlijke manieren van slapeloosheid

Ongeacht of we last hebben van slapeloosheid of dit soort problemen tot nu toe hebben vermeden, is het noodzakelijk om preventieve maatregelen te nemen om een goede slaaphygiëne te waarborgen. Allereerst is het noodzakelijk om de vaste uren van nachtrust in acht te nemen en dutjes te vermijden in het midden van de dag. De slaapkamer moet goed geventileerd zijn en, indien mogelijk, moet het raam de hele nacht open zijn. De temperatuur in de kamer mag niet te hoog zijn, want hij slaapt beter in de kou.

Een paar uur voor het slapen gaan moet je koffie, alcohol, sigaretten, zware maaltijden, sterke emotionele prikkels, bijvoorbeeld in de vorm van een gespannen film, tv-programma of boek, vermijden. Een glas warme melk, een kamille-infusie of een bad in hopbellen.

Category: gezondheid

6 comments

  1. Het is waar met deze stimulerende middelen. Ik vraag me al lang af waarom ik niet kan slapen, maar het is mij niet bijgebleven dat rook uit pijpen de oorzaak of een van de oorzaken kan zijn. Ik rook normaal in de kamer waar ik slaap, en dan ben ik helemaal niet geventileerd, maar lag ik neer. Al met al is het soms een bijl om zo’n rookgordijn op te zetten 😀 goed, maar ik ging om de rede naar het hoofd en begon goed te ventileren. En de droom is verbeterd. Ook bij alcohol is het waar. Een of twee goede hopbieren kunnen van tijd tot tijd nog steeds een positief effect hebben op mijn slaap, maar meer alcohol heeft maar één ding voor mij tot gevolg – ondiep slapen en vaak wakker worden, en dan voel ik de hele dag vermoeidheid en slaperigheid….…

  2. Ik kan nu al ongeveer 1,5 jaar niet meer slapen, toen de onrust en megastress in mij begonnen. Problemen met het werk zijn voorbij, en helaas niet met de slaap. Ik word ‘s nachts geplaagd door het ontwaken, dus volledig zonder reden, niet dat er geluiden of andere factoren zijn die de slaap verstoren. Het is gewoon niet van hier of van hier, uit het niets komt het bewustzijn terug, mijn ogen open en dat is het. En zo kan het meerdere malen in één nacht zijn. Het maakt me vreselijk af. Ik dacht dat het een kwestie van psyche was, dat dit het gevolg is van stress, en dat als ik stressoren verwijder, alles automatisch zou verdwijnen. Helaas niet hier. Heb je enig idee wat je met deze fantasie moet doen?

  3. Clara36, misschien ben je gewoon geblokkeerd, ze absorberen je te veel van de problemen.met slapen en het feit dat je ze niet kunt oplossen, denk je er te veel over na. Je verwachtte dat een gezonde nachtrust zou terugkeren als een toverstaf, maar helaas werkt het niet altijd zo. Het is gemakkelijk om in een vicieuze cirkel van slapeloosheid te geraken, maar soms is het moeilijk om er uit te komen. Of misschien heb je je gericht op problemen op het werk en dacht je dat dit de enige oorzaken van slaapproblemen zijn, of misschien zijn de redenen nog ergens anders verborgen? Misschien heb je andere stress, spanningen, die je ‘s nachts over jezelf weet? Probeer de manieren die vaak worden aanbevolen voor slapeloosheid, sommige ontspannende muziek, baden, kruiden of supplementen, oxygenate jezelf in de avond, enz……. en bovenal raad ik u aan om niet langer na te denken over deze problemen met slapen, meer spel en ontspanning. Als je gaat liggen slapen met de houding dat je waarschijnlijk niet meer kunt slapen, dan is dat ongetwijfeld wel zo 😉

  4. Slapeloosheid is verschrikkelijk, mijn man vecht er al jaren tegen. Eenmaal beter, eenmaal slechter……. Fysiek gezien is niets voor hem, het is eerder een kwestie van zijn cholerante karakter en constante nervositeit. Onlangs hebben we echter gemerkt dat dankzij de supplementatie van mineralen (vooral magnesium) en B-vitaminen en melatonine voor de nacht een grote verbetering is.

  5. Besteed aandacht aan de tijd waarop je eet diner en wat je eet op het. Dat was schijnbaar onbelangrijk, en voor mij veroorzaakte het verschrikkelijke problemen met de slaap. Ik sliep onrustig, ik had erg zware dromen en vaak zelfs nachtmerries, en ik werd vaak wakker. Ik dacht dat het te wijten was aan zenuwen, stress en uiteindelijk belandde ik bij de psycholoog. Maar in de loop van het interview kwamen mijn neigingen om te eten en rijkelijk te eten naar buiten en het bleek dat de hond hier begraven lag.

  6. Er is geen reden om naar de dokter te gaan omdat alleen met medicijnen zal redden en niets meer. En voor de slapende medicijnen bedank ik, wil niet afscheuren de banya tot het einde toe :/ /

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Article by: piotr