Slapeloosheid – een groeiend probleem van het moderne leven

Slapeloosheid is een term die gebruikt wordt om verstoringen van het juiste slaap- en waakritme te beschrijven, evenals de tijd en diepte van de nachtrust. Mensen die klagen over slapeloosheid hebben meestal problemen met inslapen, of problemen met het in slaap vallen, of problemen met het in stand houden van de slaap, te vroeg wakker worden, of een ondiepe slaap die geen goede rust geeft.

Slapeloosheid – symptomen en gevolgen

Het lichaam heeft een eigen biologisch ritme en de afwisseling van de fasen van slaap en waakzaamheid is een onmisbare voorwaarde voor het goed functioneren van het lichaam. Tegenwoordig wordt dit ritme vaak verstoord, wat resulteert in slaapstoornissen, die vroeger vooral bij ouderen voorkwamen en die steeds vaker voorkomen bij jongeren.

Hoewel tijdelijke slapeloosheid niet erg belangrijk is voor de gezondheid, noch is het bijzonder lastig, omdat latere goed slapende nachten snel vervelende symptomen elimineren, veroorzaken de langere slaapproblemen een slechtere stemming en verstoren ze het dagelijks functioneren aanzienlijk.

Aanhoudend slaperige mensen worden gekenmerkt door slechtere intellectuele prestaties, langere reactietijd, slechter vermogen om zich te herinneren en te concentreren, afnemende stemming en motivatie, verminderd niveau van creatief denken en besluitvormingsmogelijkheden. Daarnaast zijn er hoofdpijn, verminderde lichamelijke conditie, overgevoeligheid voor geluid en licht.

Slapeloosheid is bevorderlijk voor extra stress, stemmingsverlaging en depressie, wat op zijn beurt de slapeloosheid kan verergeren, waardoor een vicieuze cirkel ontstaat. Artsen wijzen er ook op dat chronische slaapproblemen leiden tot een verzwakking van het immuunsysteem, wat kan leiden tot andere ziekten.

Slapeloosheid – oorzaken

Slapeloosheid is alle aandoeningen die het gevolg zijn van moeilijkheden met in slaap vallen, voortzetting van de slaap, vroegtijdig ontwaken of wakker worden midden in de nacht, oppervlakkige slaap die geen volledig herstel geeft. Er zijn verschillende classificaties van soorten slapeloosheid op basis van hun substraat, waaronder organische en niet anorganische, primaire en secundaire.

Vanwege de duur is het verdeeld in toevallige slapeloosheid, het duurt meerdere dagen en is van korte duur (tot een maand), meestal als gevolg van stressreacties en chronische, meer dan een maand durende, meestal veroorzaakt door psychische stoornissen of chronische ziekten.

Kortom, de oorzaken van slapeloosheid kunnen te wijten zijn aan tijdelijke externe omstandigheden zoals lawaai, ongunstige omstandigheden in het slaapgedeelte, verandering van de tijdzone. Andere bronnen zijn psychogene factoren – stresssituatie, emotionele stimulatie, levensproblemen of conflicten. De oorzaak van slapeloosheid kan psychotische toestanden, depressies, waanideeën, angsten en neurotische aandoeningen in verband met aandoeningen van het zenuwstelsel zijn. Tot slot kan het onvermogen om in slaap te vallen of te slapen van slechte kwaliteit het gevolg zijn van te veel cafeïne, vergiftiging met alcohol of medicijnen.

Slapeloosheid – behandeling

Als het gaat om de behandeling van slapeloosheid, die spontaan optreedt, zonder andere ziekten die ermee gepaard gaan, is het basisinstrument de psychologische therapie, soms ondersteund door medicijnen. Farmacologische behandeling is gebaseerd op slaap-, kalmerings-, antidepressiva en antipsychotica. Er is ook een groep vrij verkrijgbare geneesmiddelen, zoals melatonine, lupuline uit hop, valeriaan, balsem en diverse preparaten die een mengsel van geschikte plantaardige stoffen (bijv. Melatolin Plus) bevatten.

Veel mensen die klagen over slapeloosheid gebruiken verschillende slaapmiddelen, vooral melatonine. Het is een natuurlijk voorkomende stof in het lichaam, een specifieke regulator van de biologische klok, die de tijd van nachtrust aangeeft. Uitgescheiden na het vallen van de schemering maakt ons slaperig, en het gebrek eraan kan bijdragen tot problemen met in slaap vallen en een voldoende ontspannende slaap.

Natuurlijke manieren van slapeloosheid

Ongeacht of we last hebben van slapeloosheid of dit soort problemen tot nu toe hebben vermeden, is het noodzakelijk om preventieve maatregelen te nemen om een goede slaaphygiëne te waarborgen. Allereerst is het noodzakelijk om de vaste uren van nachtrust in acht te nemen en dutjes te vermijden in het midden van de dag. De slaapkamer moet goed geventileerd zijn en, indien mogelijk, moet het raam de hele nacht open zijn. De temperatuur in de kamer mag niet te hoog zijn, want hij slaapt beter in de kou.

Een paar uur voor het slapen gaan moet je koffie, alcohol, sigaretten, zware maaltijden, sterke emotionele prikkels, bijvoorbeeld in de vorm van een gespannen film, tv-programma of boek, vermijden. Een glas warme melk, een kamille-infusie of een bad in hopbellen.

Category: gezondheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Article by: piotr