Tryptofaan – een onschatbaar aminozuur in de strijd tegen slaapproblemen (en niet alleen!)

Tryptofaan is een organische stof die om vele redenen zeer belangrijk is voor het menselijk lichaam. Het neemt deel aan de productie van eiwitten, is een voorloper van sommige hormonen, is belangrijk voor de goede werking van het zenuwstelsel. Het is ook belangrijk voor ons welzijn en heeft een impact op de kwaliteit van de slaap. Ontdek welke eigenschappen tryptofaan heeft, hoe het slaapproblemen kan oplossen, waar het voorkomt en hoe het te gebruiken.

Tryptofaan – eigenschappen

Tryptofaan is een aminozuurcomponent van eiwitten, waaronder melk en bloedeiwitten. Het behoort tot de groep van essentiële aminozuren, aminozuren die niet door het menselijk lichaam zelf worden geproduceerd, maar van buitenaf via de voeding moeten worden aangevoerd. Tryptofaan speelt een uiterst belangrijke rol in het menselijk lichaam, het is onder andere een belangrijke schakel in de productie van hormonen – serotonine en melatonine, het neemt ook deel aan de productie van groeihormoon. Bovendien wordt op basis van transformaties van tryptofaan niacine, vitamine B3, gesynthetiseerd.

De taken van tryptofaan die het in het lichaam vervult, betreffen verschillende gebieden van zijn werking. Allereerst is het de moeite waard om het belang van dit aminozuur voor onze hersenen te vermelden. Tryptofaan ondergaat transformaties, waarvan de vrucht serotonine is, het zogenaamde gelukshormoon. Het is een neurotransmitter waarvan het hoge niveau in het lichaam het gevoel van positieve emoties en welzijn bevordert. Omgekeerd, wanneer het serotonineniveau te laag is, is het makkelijker om depressief te worden, zich depressief, geïrriteerd te voelen, een slecht humeur te hebben en gevoeliger te zijn voor stress.

Een afgeleide van tryptofaan is ook melatonine, het zogenaamde slaaphormoon, dat onze biologische klok regelt en het juiste dagritme bewaakt. In de keten van veranderingen ziet het er zo uit: 5-Hydroxytryptofaan (5-HTP) wordt geproduceerd uit tryptofaan, dat vervolgens wordt omgezet in serotonine, dat op zijn beurt melatonine produceert. Een hoog melatoninegehalte in het lichaam ‘s avonds is een garantie voor een gezonde en rustige nachtrust.

Het verbeteren van de stemming, het verhogen van de stemming, het verminderen van de spanning en het regelen van het ritme van de slaap en waakzaamheid door tryptofaan zijn eigenschappen die het vaak gebruikt door mensen die klagen over slapeloosheid, hebben problemen met in slaap vallen en degenen die de neiging om te vallen in depressieve staten. Het is echter vermeldenswaard dat naast deze belangrijke functies, tryptofaan ook een aantal andere eigenschappen vertoont, onder andere:

  • verhoogt de immuniteit van het lichaam;
  • neemt deel aan metabolische veranderingen, reguleert de stofwisseling;
  • remt de eetlust, elimineert het verlangen naar koolhydraten;
  • ondersteunt het gezichtsvermogen, beschermt tegen UV-straling, heeft een positief effect op het zicht in het donker;
  • verbetert de werking van het zenuwstelsel, reguleert het niveau van de neurotransmitters in het centrale zenuwstelsel;
  • verbetert de concentratie, verhoogt het gevoel van motivatie;
  • ondersteunt spieropbouw;

heeft een positieve invloed op de kwaliteit van de slaap, bevordert de nachtelijke regeneratie van het lichaam, verdraagt vermoeidheid en verbetert de stemming, zowel direct na het wakker worden als overdag.

Tryptofaan – afkomst

Wat de aanwezigheid van tryptofaan in voedsel betreft, is het een vrij algemeen aminozuur. Als we echter het duidelijke effect van tryptofaan willen voelen en we willen dat het ons helpt in onze slaap- of stemmingsstoornissen of in de strijd tegen alledaagse stress, moeten we nadenken over de supplementatie ervan. Vergeet echter niet om tryptofaan altijd te gebruiken volgens de instructies op de verpakking, omdat een teveel aan aminozuren bijwerkingen kan veroorzaken, zoals: hoofdpijn, braken, misselijkheid, verslechtering van de stemming, aandoeningen van het zenuwstelsel.

De voedselproducten die het rijkst zijn aan tryptofaan zijn:

  • eieren,
  • vlees,
  • spirulina,
  • pompoenpitten,
  • parmezaanse kaas,
  • gele kaas,
  • zonnebloem,
  • sesam,
  • peulvruchten (bv. bonen, sojabonen),
  • vis,
  • melk,
  • cottage kaas,
  • havermout.

Tryptofaan – Adviezen

Voedingssupplementen met L-tryptofaan zijn erg populair. Consumenten komen terug voor meer verpakking van dit aminozuur, wat bewijst dat het effectief is in zijn werking. In meningen over tryptofaan lezen we dat het een duidelijke verbetering van de stemming veroorzaakt en een tegengif is tegen slaapproblemen. Het benadrukte voordeel van dit aminozuur is een merkbare vermindering van spanning, negatieve emoties en pessimistische houding.

Degenen die spreken over tryptofaan stellen dat regelmatige suppletie van deze stof de gevoeligheid voor stress vermindert, de stemming verbetert, de incidentie van slechte stemmingsaanvallen vermindert en de mentale prestaties in het algemeen verbetert.

Veel mensen beschouwen het verbeteren van de kwaliteit van de slaap als het belangrijkste voordeel van tryptofaan. U kunt effecten zien zoals: ontspanning in de avond, gemakkelijke en snelle slaap, herstel van een gezonde, sterke slaap, gemakkelijk wakker worden, betere stemming in de ochtend en de hele dag lang.

Tryptofaan – voorbereidingen

Tryptofaan is verkrijgbaar in talrijke voedingssupplementen, zowel in de apotheek als op het internet. Het kan worden gekocht in de vorm van zuiver L-tryptofaan (poeder of capsules) of in de vorm van meercomponentenmengsels. Wat zal een betere oplossing blijken te zijn?

Zeker, veel hangt af van het type en de ernst van de aandoening waarmee we worstelen. Als het gaat om slaapproblemen, tryptofaan supplementen uitgerust met verschillende andere ingrediënten die belangrijk zijn in het reguleren van onze biologische klok zijn zeer populair en zeer effectief.

Neem bijvoorbeeld een marktnoviteit die door zijn bijzonder geselecteerde samenstelling zeer populair is – Melatolin Plus. Het bevat niet alleen tryptofaan, maar ook melatonine, en daarnaast: gamma-aminoboterzuur (GABA), L-theanine, citroenmelissextract, hopbellenextract, ashwagandha, saffraanextract, kamille extract, vitamine B6. Een dergelijk mengsel, dat regelmatig en in de juiste doseringen wordt gebruikt, kan een remedie zijn voor elke slaapstoornis.

Category: gezondheid

6 comments

  1. Ik moedig iedereen die nog niet geprobeerd heeft tryptofaansuppletie aan te proberen. Het helpt echt. Helpt onze grijze cellen beter te functioneren en compenseert het veronachtzaamde slaap- en uiterlijke systeem. Voor mij is het een heerlijke pil tegen stress en slapeloosheid. Ik heb verschillende supplementen getest met tryptofaan en elke werkte zoals het hoort. Echter, als iemand meestal op zoek is naar slaapproblemen, is het de moeite waard om een supplement te kopen, niet alleen met tryptofaan, maar ook met melatonine. Dan hebben ze een dubbele actie.

  2. Een tryptofaan heeft me geholpen om stress en verschillende levensputten onder controle te houden. Samen met adapters werkt het fantastisch. Ik moet echter zeggen dat het overigens mijn droom heeft beïnvloed, waarover ik nooit heb geklaagd, maar die nog beter is geworden. Tijdens het slapengaan val ik in een fractie van een seconde in slaap en word ik 7 uur later wakker en sta ik zonder problemen op, normaal gesproken word ik onmiddellijk wakker.

  3. Ik nam een tryptofaan, een zeer goed aminozuur. Ik zal zeker bij hem terugkomen, vooral die winter komt eraan en daarmee een depressie :]

  4. Voor mij zijn ze zeer effectief. Maar je weet alles over sommige werkingen, en niet over andere. Je moet het waarschijnlijk zelf proberen.

  5. @JanowskaMa Het werkte voor mij daar, allebei. Ik slaap veel beter sinds ik ben begonnen. Maar ik spreek alleen voor mezelf, ik weet dat het voor iedereen anders kan werken. Toch is het de moeite van het proberen waard.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Article by: piotr