Veganistisch dieet en afslanken

Het veganistische dieet is licht, gezond, lekker en origineel. Het trekt steeds meer mensen aan die geïnteresseerd zijn in een gezonde levensstijl. Voor sommigen is het een tijdelijke breuk met de monotone klassieke keuken, voor anderen wordt het een permanente voedingsstijl. Steeds vaker wordt veganistisch dieet ook gebruikt als een manier om gewicht te verliezen.

Veganistisch dieet – regels

Er zijn geen zoönotische producten in het veganistische dieet. Het is een 100% plantaardig dieet, samengesteld uit groenten, granen en fruit. In dit opzicht is het strenger dan het vegetarische dieet, waarbij alleen vlees is uitgesloten, maar eieren, zuivelproducten en, in sommige gevallen, vis en zeevruchten zijn toegestaan. Als we besluiten om op een veganistisch dieet te gaan, zouden onze koelkasten moeten verdwijnen:

  • vlees en worst;
  • vis;
  • melk;
  • eieren;
  • kaas;
  • yoghurts, kefirs, karnemelk;
  • room;
  • boter;
  • honing.

Bovendien moeten we in een veganistisch dieet veel andere producten opgeven die schijnbaar niets te maken hebben met vlees of zuivelproducten, bijvoorbeeld de meeste snoepjes (ze bevatten vaak melk, honing, eieren of ingrediënten die niet zijn toegestaan in veganistische dicie), geleien en andere gelatineproducten; sommige pasta (ze bevatten eieren).

Bij het samenstellen van het menu in een veganistisch dieet, grijpen we naar graanproducten, groenten en fruit, en proberen we er maaltijden van volle waarde van te maken. Peulvruchten en granen zouden een belangrijke rol moeten spelen in het dagmenu, omdat ze grote hoeveelheden van een belangrijke voedingsstof voor ons lichaam bevatten, namelijk eiwitten. In een standaard dieet wordt eiwit geleverd bij vlees, vis en zuivelproducten. In een veganistisch dieet ontbreken deze ingrediënten, dus je moet op een andere manier aan de behoefte aan eiwitten voldoen.

Plantaardige producten die rijk zijn aan eiwitten zijn: soja, bonen, linzen, kikkererwten, noten, pompoenpitten, lijnzaad, sesamzaad, chiazaden, rijstquinoa en grutten.

Kijk eens: Wat te eten om gewicht te verliezen

Veganistisch dieet – menu. Wat eten veganisten?

Zeker, de veganistische keuken kan niet beschuldigd worden van monotonie of gebrek aan smaak. Plantaardige producten bieden een breed scala aan culinaire mogelijkheden. Een eenvoudige selderij of wortel kan gebruikt worden om meerdere of meer verschillende gerechten te maken, van broodbeleg tot aromatische koteletten.

Als u veel kruiden toevoegt aan groenten, fruit, grutten, noten en graanproducten, maar ook kant-en-klare vlees- of melkvervangers, krijgt u een zeer gevarieerde, smakelijke keuken.

Vaak gebruikt in veganistische diëten, zijn producten die vlees- en zuivelproducten vervangen:

  • tofu;
  • tempeh, seitan;
  • korrels, koteletten en sojablokken;
  • vleeswaren op basis van soja, patés op basis van peulvruchten en groenten;
  • groentebouillons;
  • soja, rijst, haver, boekweit, kokos- en haverdranken (melkvervangers);
  • kokosnootcrème, rijstcrème;
  • veganistische kazen op basis van kokosolie;
  • kokos- en sojamelk yoghurt op basis van kokosnoot en sojamelk.

Belangrijke componenten van veganistisch dieet zijn volkoren graanproducten – volkorenbrood, grutten, rijst, vlokken, zemelen en kiemgranen, groenten in diverse edities – van spinazie en salades, door courgettes, paprika’s en tomaten, tot bieten, wortelen, kool, broccoli en fruit (appels, peren, citrusvruchten, kiwi’s, bessen e.a..).

Graanproducten moeten minstens 3 van de 5 maaltijden bevatten, groenten moeten in de meeste maaltijden worden verwerkt, fruit moet ongeveer 2-3 keer per dag worden gegeten.

Een voorbeeld van een veganistisch dieetmenu:

  • Ontbijt: rijstpudding (met amandel- of rijstmelk) met bessen en noten.
  • 2 ontbijt: volkoren broodje met witte groentetaart, tomaat, broodbeleg met volkoren brood en witte groentepastei
  • Diner: tempeh curry met gerst, groene sla en gerst
  • Middaghapje: vruchtenmousse met amarant
  • Diner: groentesalade, pompernikkel plakje pompvernikkel
  • Ontbijt: graham- en avocadopasta, peterselie en geroosterde zonnebloempitten.
  • 2 ontbijt: grapefruit
  • Diner: broccoli soep-crème, linzen gehaktballetjes in tomatensaus, geserveerd met rijst.
  • Middaghapje: veganistische worteltaart
  • Diner: volkoren toast, warme sojasaucijzen met mierikswortel, komkommer, sla, enz.
  • Ontbijt: kwark (gemaakt van tofu) met bieslook, radijs en pompoenzaden, volkorenbrood.
  • 2 Ontbijt: wortel, komkommer en paprika gesneden in pilaren, knoflookdip (op veganistische yoghurt)
  • Lunch: braadpan op volkorenpasta (bijv. penne) met groenten, Italiaanse kruiden en veganistische kaas a’la mozzarella
  • Middagsnack: chocoladedessert (veganistische yoghurt en cacao)
  • Diner: graham met hummus, salade met verse spinazie en tomatenbladeren

Veganistisch dieet en afslanken

Een veganistisch dieet is een zeer sterke bondgenoot voor gewichtsverlies. Het is minder calorisch dan een standaard dieet en het belangrijkste is dat het vrij is van alle verwerkte voedingsmiddelen, die door de enorme hoeveelheid koolhydraten en ongezonde vetten een sterke bijdrage leveren aan de gewichtstoename.

Het menu van het veganistische dieet is gebaseerd op groenten, granen en fruit, vezelproducten, die, zoals we allemaal weten, een slank silhouet hebben. Voedingsvezels stimuleren de darmen om te werken, helpen om voedselresten en schadelijke stoffen uit het spijsverteringskanaal weg te vegen, ondersteunen onze strijd voor gewichtsverlies, slanke taille en platte buik. Bovendien verhoogt het het gevoel van verzadiging door het voorkomen van eten en voorkomt het bloedsuikersprongen en beschermt het ons zo tegen de aanvallen van de honger van de wolf.

Een plantenvoeding is een van de meest effectieve diëten in de strijd tegen overgewicht. Vergeet echter niet dat dit een voedingsmethode is waarbij je het menu moet “bekijken”. Maaltijden moeten ons voorzien van de juiste hoeveelheid van alle belangrijke voedingsstoffen. Wanneer u stopt met het eten van vlees, vis, eieren en zuivelproducten, kan er een tekort aan eiwitten, ijzer, calcium, vitamine B12 en vitamine D ontstaan. Om deze te vermijden, moet een rijk, gevarieerd en evenwichtig menu worden gekozen.

Lees het ook:

  • Rode thee om af te slanken
  • Rangschikking van vetverbranders

Category: afslankendieet

2 comments

  1. Misschien kun je gewicht verliezen op een veganistisch dieet, het feit dat ik in een paar maanden tijd 7 kg ben kwijtgeraakt, maar op de lange termijn werkte dit dieet niet voor mij. Helaas eiste het organisme vlees en het had geen zin om zichzelf te blijven martelen. Niet voor iedereen is dit dieet een permanent systeem van voeding.

  2. En ik heb daar een veganistisch dieet. Ik gebruik het nu 2,5 jaar en dat zal ik waarschijnlijk ook blijven doen. Ik heb daar geen gebrek aan vlees, maar ik ken mensen die na verloop van tijd terugkwamen naar vlees, om te vissen, sommige alleen naar de zuivel……. Elk organisme is anders.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Article by: piotr