Lijnzaad Siemia – afslanken en gezondheid in één!

Lijnzaad wordt beschouwd als een gezond voedingsmiddel vanwege de buitengewone voedings- en gezondheidseigenschappen. Het wordt het vaakst gebruikt in gastro-intestinale aandoeningen en ziekten, maar heeft ook een afslankende waarde. In principe is het spectrum van zijn effecten zeer breed en bestrijkt het vrijwel het hele organisme.

Vlaszaad – wat zit er verborgen in kleine zaden?

Vlas is een plant uit het Midden-Oosten, maar wordt al geruime tijd op grote schaal geteeld in vele landen van de wereld, waaronder Polen, waar het een waardevolle grondstof is geworden voor de productie van vezels. Het gebruik van vlaszaad voor de olieproductie is nu populairder geworden. De genezende eigenschappen van het zaaien waren al in de oudheid bekend en werden door Hippocrates zelf gepromoot. De gezondheidsbevorderende eigenschappen van lijnzaad zijn te danken aan de unieke samenstelling en vooral aan het vet en alfa-linoleenzuur, waaraan de meeste gezondheidsvoordelen worden toegeschreven.

Vlaszaad is een schat van onverzadigde vetzuren, die moet worden geleverd met voedsel, omdat het lichaam ze niet zelf synthetiseert. Lijnzaad is ook rijk aan eiwitten, vitaminen A, B6, D en E, ingredienten zoals ijzer, zink, calcium, magnesium, mangaan, selenium en voedingsvezels. Daarnaast vinden we lecithine, flavonoïden en fyto-oestrogenen, plantenhormonen, die dankzij hun antioxiderende eigenschappen het lichaam beschermen tegen de schadelijke effecten van vrije radicalen, die kanker bestrijden en het verouderingsproces vertragen.

Lijnzaad – eigenschappen en effecten op de gezondheid

De aanwezigheid van omega3 vetzuren in vlaszaad is van groot belang voor de preventie en behandeling van hart- en vaatziekten. Regelmatige consumptie van zaad helpt om de goede werking van het cardiovasculaire systeem te behouden, verlaagt cholesterol en druk, voorkomt de vorming van atherosclerotische plaques, vermindert het risico van stolsels en aderontsteking. Onderzoek heeft aangetoond dat het zelfs een achterstand in verandering kan aanmoedigen in het atherosclerose.

Lijnzaad geneest stoornissen en aandoeningen van het spijsverteringsstelsel en het spijsverteringsproces – het voorkomt winderigheid en constipatie door het herstel van normale darmperistaltiek, elimineert brandend maagzuur en hyperaciditeit, gastritis en ontstekingen van de maag en darmen. Het remt de ontwikkeling van pathogene bacteriën en schimmels.

Het bestrijdt luchtweginfecties en irritaties, hydrateert slijmvliezen, kalmeert droge hoest en soortgelijke aandoeningen.

Door de aanwezigheid van antioxidanten wordt het risico op kanker zoals colorectale kanker of borstkanker geminimaliseerd. In het laatste geval gaat het om het vermogen om de symptomen van de menopauze te verlichten, een periode waarin het risico op kanker van het voortplantingsorgaan toeneemt.

Waardevolle stoffen in de zaden worden ook gebruikt voor schoonheidsverzorging. Lijnzaad heeft antibacteriële eigenschappen, waardoor het een belangrijke steun is in de strijd tegen allerlei vormen van eczeem en acne. Het verzacht de huid, hydrateert het haar en voorkomt het uitvallen, versterkt botten, tanden en nagels. Door het effect van vrije radicalen te verminderen, kunt u uw jeugdige uiterlijk langer behouden.

Lecithine in het ruggenmerg verbetert het geheugen en de concentratie, voorkomt seniele dementie.

Lijnzaad en afslanken

Niet iedereen weet dat vlaszaad een belangrijke bondgenoot kan worden in het afslankproces. Doorslaggevend in dit geval is de aanwezigheid van vezels, die zowel uit oplosbare als onoplosbare fracties bestaat.

Oplosbare fracties beïnvloeden de normale darmflora en verbeteren de darmbewegingen. Onoplosbare fracties verbeteren de spijsvertering en normaliseren de ontlasting door het binden van stofwisselingsresiduen. Dit alles heeft een impact op een betere spijsvertering en een snellere stofwisseling, en tegelijkertijd het wegwerken van vervelende verteringsaandoeningen of symptomen die even onaangenaam zijn als de symptomen van winderigheid.

Daarnaast zorgt het vezelgehalte ervoor dat u zich voller voelt na het eten van lijnzaad, wat een gemakkelijke manier is om de calorie-inname te verminderen. De slijmstoffen in vlaszaad, dat voornamelijk bestaat uit eiwitten en polysachariden, zwellen op in een waterig medium en vullen de maag. Tegelijkertijd hebben ze een beschermende en coatende werking ten opzichte van de maagwanden.

Regelmatige consumptie van vlaszaad levert ontegenzeggelijk voordelen op voor de gezondheid. Lijnzaad voor afslanken zal nog effectiever zijn als we het combineren met een gezonde voeding en lichaamsbeweging.

Lijnzaad – hoe te bereiden?

De meest voorkomende manier om lijnzaad te consumeren is het maken van een infusie van lijnzaad. Giet een glas kokend water over twee eetlepels zaad en laat een paar minuten onder glas staan. Drink het warm, je kunt er een theelepel honing aan toevoegen. Omdat echter niet iedereen de gelatineachtige consistentie van de bouillon verdraagt, kun je een beetje van de zaden mengen met havermout of lamskorrels.

Daarnaast kan lijnzaad worden toegevoegd aan bijna alle gerechten – yoghurt, cocktails, rijst en grutten, pannenkoeken en gebak, salades, sauzen en zelfs sandwiches. Men moet echter niet vergeten dat vanwege de overvloed aan vezels, een maaltijd met dit ingrediënt moet worden gewassen met een grote hoeveelheid vloeistof. De dosis van 3 eetlepels graan per dag mag niet worden overschreden.

Lijnzaad – recepten

1. Groene cocktail met lijnzaad

Sinds kort is het in de mode om zaad toe te voegen aan diverse cocktails. Groene plantaardige cocktails (bijvoorbeeld van spinaziebladeren, komkommer, geribbelde selderij, botvin, boerenkool, etc.) met vlaszaad zijn bijzonder waardevol en gunstig voor de gezondheid. U kunt ze toevoegen aan een reeds gemengde drank of alle ingrediënten tegelijk mengen.

2. Repen met lijnzaad

Een meer arbeidsintensieve optie zijn repen van lijnzaad en havervlokken.

Neem 5 eetlepels olie en 5 eetlepels honing, los op in een pot. Voeg 2 glazen havermout en 2 eetlepels lijnzaad toe. Meng alles goed door elkaar en leg het mengsel op een bakplaat en bakpapier. Bak op 180 graden gedurende ongeveer 20-25 minuten. Na afkoeling in driehoeken of rechthoeken snijden.

3. Pannenkoeken met lijnzaad

Giet 2 eetlepels melk en 2 eetlepels water in een kom, voeg 2 eetlepels lijnzaad toe, meng, rij er een ei in, voeg een snufje zout aan toe, roer opnieuw en wacht een paar minuten. Schil twee appels, rasp ze op een rasp met dikke ogen, voeg kaneel toe. Bak de pannenkoeken in een pan zonder of met een minimumhoeveelheid olie. Leg de geraspte appels op de gebakken pannenkoeken.

4. Salade met lijnzaad

Was de kop van groene sla en snij in stukken, voeg gepelde en gesneden groene komkommer, gewassen en gesneden rode peper, in blokjes gesneden feta kaas toe. Meng de hele mix, bestrooi met bieslook en vlaszaad.

Rate this post

Category: afslankendieet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Article by: piotr