Mannen dieet – hoe moet een echte man eten?

Het woord dieet en alles wat daarmee samenhangt, wekt in ieder geval gemengde en vaak zelfs extreme gevoelens op in het mannelijke deel van onze samenleving. Een echte, 100% man, en toch denken de meeste mensen dat hij dat is, heeft meestal geen last van zulke dingen, ook al wijkt zijn silhouet soms af van het geaccepteerde ideaal. Het valt niet te ontkennen dat veel mannen, in plaats van een opvallend gespierd, slank lichaam te presenteren, een groeiend buikje uit hun broek presenteren. Elke vrouw weet echter dat het heel moeilijk is om haar man, verloofde of partner te dwingen hun eetgewoonten te veranderen en het lijkt onmogelijk om hem te dwingen een gezond dieet te volgen. Het is dus de moeite waard om te weten welk dieet het meest geschikt is en hoe je een man die niet alleen dun wil zijn, maar vooral tot laat op volle kracht, gezondheid en lichamelijke conditie wil blijven.

Onjuiste mannelijke voeding – de verliezen die het veroorzaakt

Als we kijken naar de manier waarop de meeste mannen leven, kunnen we gerust zeggen dat ze meestal bijna alles eten. Hun dieet wordt gedomineerd door alles wat ongezond en calorierijk is en zonder vlees waar ze niet zonder kunnen, terwijl het eten van groenten en fruit wordt vermeden. De gemaakte fouten worden zeer snel gewroken, waardoor er steeds meer overgewicht of obesitas ontstaat, uiteraard in combinatie met ernstige gezondheidsproblemen. Te veel lichaamsgewicht is de oorzaak van veel ziekten, waarvan de gevaarlijkste de oorzaak zijn:

  • Hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, atherosclerose, die allemaal kunnen leiden tot een levensbedreigende hartaanval of beroerte, het risico dat ze zich voordoen is groter bij zwaarlijvige mensen en de statistieken over dit onderwerp zien er angstaanjagend uit;
  • Graad II-diabetes, die, indien onbehandeld, zelfs tragische gevolgen heeft. De belangrijkste inwendige organen, het hart, de nieren en zelfs de hersenen kunnen beschadigd raken, evenals de ontwikkeling van de zogenaamde diabetische voet, wonden, zweren en necrose, wat de noodzaak van amputatie van een dergelijk lidmaat betekent;
  • degeneraties van het osteo-articulaire systeem, soms zo groot dat ze normale bewegingen verhinderen;
  • slaapapneu dat snurken veroorzaakt, wat lastig is voor het milieu, en enorme slaapproblemen veroorzaakt, wat een negatieve invloed heeft op onze lichamelijke en geestelijke gezondheid;
  • potentiestoornis, een nachtmerrie voor elke man die tot op hoge leeftijd seksueel fit wil blijven;
  • verzwakking van de huid en het haar, die snel begint uit te vallen, wat kan leiden tot vroegtijdige kaalheid.

Als men ondanks het dieet nog steeds niet kan afvallen, is het een waarschuwing dat er zich in het lichaam een onopgemerkte ziekte ontwikkelt, wat een symptoom is van bijvoorbeeld hypothyreoïdie, die zwaarlijvigheid veroorzaakt en onmiddellijke behandeling vereist. De meeste mannen maken zich zelf schuldig aan zo’n situatie, leiden een minder actieve, stationaire levensstijl en helaas is het moeilijk voor hen om zich te dwingen tot enige lichamelijke activiteit, ze geven er de voorkeur aan om tijd door te brengen op een stoel of bank, en sport te kijken op de televisie.

Menselijk dieet – waar te beginnen

Zichzelf dwingen om af te vallen is al even moeilijk, en het hele proces vergt veel geduld en zelfverloochening. Het belangrijkste is dat u zich bewust bent van de hierboven beschreven risico’s, en als u al verontrustende symptomen hebt ondervonden, raadpleeg dan een arts. Het kan ook nodig zijn om een professionele diëtist te bezoeken, die u graag zal helpen om een dieet samen te stellen dat perfect is afgestemd op uw specifieke behoeften. Het zal niet alleen een menu ontwikkelen, maar ook een nauwkeurig plan van alle maaltijden, gedifferentieerd om wat variatie te introduceren en te voorkomen dat het ontmoedigen van monotonie. Er zijn een paar algemene regels die u moet volgen wanneer u met uw behandeling begint of profylactisch wilt handelen en in vrijwel alle gevallen goed wilt werken.

1. Het juiste aantal maaltijden en gewone levensmiddelen

Een typisch mannelijk dieet bestaat meestal uit een volledig gebrek aan ontbijt door tijdgebrek, dan een snelle maaltijd overdag, meestal ongezond fastfood, pizza of hamburger, en alleen ‘s avonds om alle tekorten aan te vullen. In de meeste gevallen een stevig, onverteerbaar en verplicht vleesdiner, dit geliefde gehaktbrood dat druipt van vet en geen goede plek is om groenten te zoeken. Op deze manier eten op dit late uur betekent dat het lichaam niet de voedingsstoffen gebruikt die het krijgt aangeleverd, maar dat het lichaam bewaart wat we eten in de vorm van een groeiende laag lichaamsvet. Regelmatig eten is een absolute basis voor een gezonde voeding, zonder welke er geen sprake is van positieve effecten van behandeling. Artsen en diëtisten adviseren 4-5 maaltijden per dag, noodzakelijkerwijs met dezelfde tussenpozen, niet langer dan 3-4 uur.

2. Vermijden van rood vlees en hoogverwerkte producten

Rondom het mannelijke dieet zijn er veel mythen die zeggen dat mannen bijvoorbeeld meer voedsel moeten eten dat grote hoeveelheden eiwitten levert, wat essentieel is voor een goede ontwikkeling van spierweefsel. Ja, hier zit veel waarheid in, maar de hoeveelheid geleverde voedingsstoffen moet worden aangepast aan het specifieke lichaam, zodat de maaltijden goed in balans moeten zijn. Dit dient niet alleen om gewicht te verliezen, maar ook om gezond te blijven, wat natuurlijk niet betekent dat je alleen maar groenten of fruit hoeft te eten en vlees moet opgeven. Het hangt er allemaal van af wat voor soort voedsel we eten en welk deel van de maaltijd het zal zijn, en als we het niet volledig kunnen opgeven, moeten we nadenken over het vervangen van varkensvlees door gevogelte of vis. Natuurlijk zullen we het meest profiteren van het elimineren van deze producten uit onze voeding, en diëtisten bevelen vele andere producten aan die ons van dezelfde hoeveelheid eiwitten kunnen voorzien, en deze zijn dat ook:

  • tofu, zeker gezond, maar met een specifieke smaak waar je aan moet wennen;
  • peulvruchten, erwten, bonen, kikkererwten, maïs, tuinbonen;
  • noten, bijna allemaal, hazelnoten, aardnoten, walnoten, Italiaanse noten, paranoten en cashewnoten;
  • graanproducten, met name volkorengrutten, boekweit, lamsvlees of gerst;
  • zuivelproducten, alle zuivelproducten die naast eiwitten ook calcium bevatten, wat essentieel is voor de gezondheid van de botten en de efficiëntie van de gewrichten. We kunnen er ook veel bacteriestammen in vinden die de werking van het spijsverteringsstelsel gunstig beïnvloeden.

Het is beter het proces van de stopzetting van de productie van rood vlees geleidelijk uit te voeren en de meest geschikte producten uit de bovenstaande lijst te selecteren. Vermijd ook sterk verwerkte worsten of worsten, waarbij echt vlees slechts een fractie van hun samenstelling is en de rest schadelijke vulstoffen en conserveringsmiddelen zijn.

3. Hoe minder we suiker en zout eten, hoe beter.

Het zou moeilijk zijn om een man te vinden die niet genadig is en die niet van snoep, gebak, snoep en chocolade houdt. Het eten van grote hoeveelheden heeft echter negatieve gevolgen, niet alleen in de vorm van obesitas, maar vooral in de hoeveelheid suiker die ons lichaam op deze manier ontvangt. Laten we dus het populaire gezegde niet onderschatten dat “suiker een witte dood is”, want de waarheidsgetrouwheid ervan zal ons door elke arts worden bevestigd. Iets zoets zoets eten geeft ons een kortstondig gevoel van verzadiging, maar de calorieën die op deze manier worden geleverd kunnen we gerust leeg noemen. Laten we daarom suiker tot een absoluut noodzakelijk minimum beperken en volgens de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie mag de dagelijkse portie niet meer dan 50 gram bedragen. Laten we ook koolzuurhoudende, kunstmatig gezoete dranken van het menu weggooien, het aantal plooien en het aantal rondellen op de maag zal snel afnemen, evenals het risico op diabetes.

Dezelfde regels zouden ook moeten gelden voor de hoeveelheid zout die al in bijna alle levensmiddelen wordt geconsumeerd, en waarvan we ons meestal niet eens bewust zijn. Hoewel de aanwezigheid ervan in vleeswaren duidelijk is, is het in snoepjes op zijn minst verrassend. De aanbevolen dagelijkse dosis zout is slechts 5 gram en we mogen deze hoeveelheid niet overschrijden, tenzij we niet gestoord worden door hypertensie en andere hartaandoeningen die dit kunnen veroorzaken.

4. Groenten en fruit, een natuurlijke bron van voedingsstoffen

Terwijl het eten van vlees in welke vorm dan ook geen probleem is voor mannen, is het eten van vlees in welke vorm dan ook, inclusief de juiste hoeveelheid groenten en fruit in het dieet, een echte beproeving. Het is moeilijk uit te leggen aan een gemiddelde man dat dit de rijkste en 100% natuurlijke bron is van alles wat het lichaam nodig heeft om goed te functioneren, vooral vitaminen en mineralen. Het mannelijk lichaam heeft ze in uitzonderlijk grote hoeveelheden nodig, in veel gevallen anders dan bij vrouwen. Mannen die hun gewicht willen verminderen hebben in de eerste plaats B-vitamines nodig, die de spijsvertering en het metabolisme van koolhydraten en vetten ondersteunen. Vitamine C, die het hart en de bloedsomloop ondersteunt, en vitamine D, die de botten beschermt tegen osteoporose, zullen ook nuttig zijn.

Daarom moeten groenten en fruit een vaste plaats krijgen in mannendiëten, en niet in de vorm van een symbolische groene toevoeging aan een broodje of kotelet, maar als een volledige maaltijd of minstens een groot deel van de salade voor het diner. Groenten en fruit, gehakte wortelen, appels of peren kunnen ook met succes alle ongezonde snacks vervangen die voor de tv worden gegeten, chips en snoepjes. Mogelijke andere tekortkomingen kunnen worden aangevuld met zorgvuldig geselecteerde voedingssupplementen, met een natuurlijke, bij voorkeur plantaardige samenstelling, die een uitgebreide werking hebben, niet alleen om af te slanken, maar ook om de weerstand te verhogen door het gebruik van kruiden.

5. Een dieet gedifferentieerd naar mate van lichamelijke activiteit

Het dieet is ongelijk, dus bij het kiezen van het beste dieet voor u, moet u rekening houden met een andere belangrijke factor, de levensstijl die u leidt. Het conditioneert direct de hoeveelheid voedingsstoffen die aan het lichaam worden geleverd en die energie geven aan een specifieke vorm van activiteit of werk. Een fysiek werkende persoon zal een andere dagelijkse behoefte hebben, wiens maaltijden meer calorieën, proteïnerijker en energiezuiniger moeten zijn. Het is moeilijk om vlees te missen in dit soort dieet, maar wanneer het op het bord ligt, is het alleen in het hierboven beschreven bedrijf van gezonde salades van verse groenten. Het gebrek aan vitaminen is op zijn beurt een aanvulling op het fruit, vers of in de vorm van geperste sappen, natuurlijk zonder toevoeging van suiker, en een soortgelijk dieet is ook geschikt voor mannen die aan sport doen.

Op zijn beurt, degenen die hebben een typisch zittende modus van de werking en daarom behoren tot de groep die het grootste risico op overgewicht of obesitas, hebben een veel lagere behoefte aan calorieën. Hun voeding moet daarom bestaan uit producten die hoofdzakelijk koolhydraten bevatten, zoals donker volkorenbrood, vlokken en noten. De belangrijkste maaltijd van de dag is het ontbijt, dat energie geeft voor de hele dag, die vooral nodig is voor het mentale werk, het verbeteren van de concentratie, de activiteit en de goede werking van de hersenen.

Dieet voor een man – hoe een dagmenu goed samen te stellen

Bij het samenstellen van je dagmenu moet je ervoor zorgen dat het niet te eentonig, maar gevarieerd is. Op deze manier vermijden we verveling met individuele gerechten, wees niet bang voor experimenten, en het internet zal zeker veel interessante recepten vinden, die echter vooraf een diëtist raadplegen. In een typisch dagmenu moeten ze in elke maaltijd worden opgenomen:

  • ontbijt: volkoren, bij voorkeur donker brood of knapperig brood, magere worst, bijv. gevogelte, magere kaas, melk. Groenten: komkommers, tomaten, bieslook, sla, als smakelijke aanvulling op sandwiches, en koffie om te drinken, die echter de moeite waard is om te vervangen door fruit of groene thee;
  • diner: mager gevogeltevlees of even smakelijke vis, bij voorkeur gekookt of gebakken op een grill zonder toevoeging van vet, gecombineerd met een hele reeks gevarieerde salades. Laten we de lichte soepen niet vergeten, die niet met meelroux zijn ingedikt;
  • diner, waarvan men zegt dat je het aan de vijand moet teruggeven, maar een lichte maaltijd kan zeker geen kwaad, een paar broodjes of een gezonde groentesalade, allemaal gedronken met een kopje thee, natuurlijk niet gezoet met 5 theelepels suiker.

Category: afslankendieetgezondheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Article by: piotr