Reinigingsdieet – voor gezondheid en een slank figuur

Een zuiverend dieet kan onze weg naar een slank figuur verkorten, maar het kan ook onze gezondheid verbeteren door het lichaam te ontgiften van schadelijke stoffen. Gedurende het leven verzamelt ons lichaam verschillende soorten giftige stoffen, die een negatieve invloed hebben op de gezondheid en het welzijn. Ze komen van verschillende factoren, voornamelijk milieuvervuiling, het ongezonde voedsel dat we consumeren, maar ook onze levensstijl – stress, gebrek aan beweging, slaaptekort en ontspanning. Schadelijke stoffen die zich in het lichaam ophopen, verzwakken de immuniteit en dragen zo bij tot de ontwikkeling van verschillende ziekten.

Zuiverend dieet – waarom is het zo belangrijk?

Naast het opnemen van de noodzakelijke voedingsstoffen, verzamelt ons lichaam ook de verschillende “rommel” die overblijft na het proces van de stofwisseling. Ze moeten op natuurlijke wijze volledig worden verwijderd door de organen, lever en nieren die daarvoor bestemd zijn. De moderne levensstijl betekent echter dat natuurlijke mechanismen de zuivering van het lichaam niet kunnen bijhouden. We eten te weinig groenten en fruit en te veel meel en eiwitproducten, vetten, snoep en verwerkt voedsel. We hebben te weinig beweging en te veel stress, we ademen vervuilde lucht in en we laden ons lichaam bovendien met stimulerende middelen.

Om deze redenen is het moderne menselijke systeem vaak verstoken van essentiële vitaminen en mineralen, aangezuurd en belast met giftige stoffen. Zuivering van het lichaam is het regenereren, hydrateren, ontzuren en zuurstof geven aan elke cel in het lichaam. Door het gebruik van een zuiverend dieet versterken we ons immuunsysteem en minimaliseren we het risico op het ontwikkelen van een van de vele ziekten van de beschaving. Het zuiverende dieet kan van tijd tot tijd worden toegepast, als een eendaagse behandeling of als een paar dagen langere ontgifting, bijvoorbeeld in het voorjaar of de herfst.

Kijk ook eens: Wat te eten om af te vallen?

Toxineklaring dieet – principes en contra-indicaties

De behandeling moet worden uitgevoerd in het weekend of op feestdagen, wanneer het werk geen hoge activiteit van ons vereist. Minstens een week voor de start van uw dieet moet u stoppen met het consumeren van sterk bewerkte voedingsmiddelen en moet u suiker en vetten verminderen.

Het hele mechanisme van ontgifting is gebaseerd op twee factoren – uitsluiting van bepaalde ongezonde voedingsproducten uit de voeding en tegelijkertijd het lichaam voorzien van waardevolle stoffen die het lichaam zuiveren en regenereren. Op deze manier ondersteunen we de natuurlijke ontgiftingsprocessen in de lever, nieren, darmen en huid, terwijl we tegelijkertijd de stofwisseling reguleren en verbeteren.

Tijdens het reinigingsdieet moet u rekening houden met enkele ongemakken, dit zijn de effecten van het ontgiftingsproces, namelijk hoofdpijn, slaperigheid, vermoeidheid, overmatig zweten, problemen met de stoelgang of diarree. Om onaangename symptomen te voorkomen, is het noodzakelijk om de behandeling goed voor te bereiden, zoals hierboven vermeld, en niet van de ene op de andere dag een restrictief dieet in te voeren. Het zuiverende dieet vereist ook het drinken van veel water en kruideninfusies, en daarna, om de behaalde resultaten niet te verspillen, geleidelijk aan het menu te verrijken, maar rekening houdend met de principes van gezond eten.

Een zuiverend dieet wordt niet aanbevolen voor kinderen, zwangere en zogende vrouwen. Het moet worden gebruikt door gezonde mensen in het algemeen, en moet zeker niet lijden aan ziekten van het spijsverteringsstelsel, het urinewegstelsel, een acute ontsteking.

Een reinigingsdieet en afslanking

In ons streven om ons te ontdoen van overgewicht, streven we vaak naar zeer radicale oplossingen, in de overtuiging dat we op deze manier het probleem van overgewicht voor eens en voor altijd zullen elimineren. Meer is er niet, maar zelden levert de hongerstaking de verwachte resultaten op de lange termijn op.

Hoewel een langere hongerstaking een snel gewichtsverlies veroorzaakt, verzwakt en vernietigt het het lichaam. Bovendien zorgt het niet voorzien van de nodige voedingsstoffen ervoor dat de stofwisselingsprocessen worden vertraagd, en wanneer de hongerstaking voorbij is, wordt elke geconsumeerde calorie onmiddellijk opgeslagen in het vetweefsel. Het is dus slechts een stap naar een snelle terugkeer naar het oude gewicht, of zelfs naar het overtreffen ervan.

Ondertussen kan een zuiverend dieet een uitstekend instrument zijn in de strijd tegen overgewicht, omdat het niet alleen ontgift, maar ook een snellere stofwisseling bevordert en het lichaam voorziet van de meest waardevolle voedingsstoffen. Om het gewenste effect te bereiken, moet een reinigings- en afslankingsdieet natuurlijk iets langer meegaan.

Een eendaags reinigingsdieet dat bestaat uit het eten van alleen groenten en fruit en drinkwater zal uw lichaam alleen maar in staat stellen om te ontspannen en zich te ontdoen van een deel van de giftige stoffen en zwellingen, bijvoorbeeld. Het reinigingsdieet van enkele dagen zal de positieve effecten zeker versterken. Als we besluiten tot een langdurige groente- en fruittherapie, zoals Dr. Dabrowska’s dieet, zullen we niet alleen het lichaam grondig reinigen van giftige stoffen die de goede werking verstoren, maar we zullen ook gewicht verliezen.

In het geval van een zuiverend dieet is het afslanken wat langzamer, omdat we geen snelle vermindering van het lichaamsvet kunnen verwachten, maar alleen al de regulering en versnelling van de stofwisseling is gunstig voor een slank cijfer en heeft ook een goede invloed op onze gezondheid en welzijn.

Lees ook: Cocktails voor gewichtsverlies

Zuiverend dieet – menu

De basis van de afslankende en reinigende behandeling zijn producten met een hoog vezelgehalte, groenten, fruit, kruiden, volle granen, water en kruidenthee, zaden en zaden. Het wordt aanbevolen om 5 tot 9 porties groenten en fruit per dag te consumeren, vooral wortel- en bladgroenten, kuilvoer en fruit met een laag suikergehalte.

In de eerste week van het dieet moeten we ons beperken tot groentegerechten, in de tweede week kunnen we volle granen introduceren – bruine rijst, boekweit of lamsvleesgrutten en zuivelproducten. Dit zijn allemaal natuurlijke producten die arm zijn aan koolhydraten en vetten, maar rijk aan vitaminen, mineralen, vezels en andere waardevolle bioactieve stoffen.

Wat het plantaardige gedeelte betreft, moet het in het menu worden opgenomen:

  • wortelgroenten – wortel, selderij, rode biet, raap, radijs, peterselie
  • bladgroenten – sla, boerenkool, peterselie, tuinkers, spinazie, rucola, kruiden, enz.
  • kool, broccoli, bloemkool, broccoli, koolrabi, koolrabi en koolrabi.
  • uiengroenten – ui, knoflook en prei
  • pompoengroenten – pompoen, courgette, komkommers
  • troosteloze groenten – tomaten, paprika’s
  • peulgroenten – soja, kikkererwten, linzen, bonen

Voorbeeld van een menu in het reinigingsdieet

Week één

Dag 1:

  • ontbijt – selderiesalade, komkommer en paprika, bietensap, groene thee
  • diner – koolsoep, tomatensalade, vruchtenthee
  • diner – gestoomde bloemkool, wortelsalade, gemberthee

Dag 2:

  • ontbijt – gebakken groenten, wortelsap
  • diner – voorjaarsborscht, appel- en preisalade, bietensap
  • diner – gestoofde, vetvrije prei, radijsjes en tomatensalade, groene thee

Dag 3:

  • ontbijt – gekookte kool met tomaten, gestoofde appels, kruidenthee, tomaten en gekookte kool
  • diner – stoombroccoli, selderiesap
  • diner – gestoofde courgette, rucola, wilde roosenthee

Week twee

Dag 1:

  • ontbijt – tomaat- en pepersalade, geroosterde appel, yoghurt
  • diner – koolrabi-soep, selderiesalade, komkommer en bieslook, bietensap
  • diner – lamsvleesgrutten met bessen of frambozen, kruidenthee

Dag 2:

  • ontbijt – carpaccio van gekookte rode biet met citroensap en rucola, sneetje brood, groentesap, en een plakje brood en groentesap
  • diner – gebakken courgettes, raapsteengroenten, vruchtenthee, gebakken courgettes
  • diner – gekookte asperges, mix van verschillende salades, wortelsap, en een mix van verschillende salades

Dag 3:

  • ontbijt – groenteschotel, Grahambrood, yoghurt en groenteschotel
  • diner – linzen gehaktballetjes, tomaat en uiensalade, gebakken appel
  • diner – koolsoep, wortelsalade met gember, kruidenthee, wortelsalade en kruidenthee

Tussen de maaltijden door kunt u rauwe of zuurkoolgroenten eten, salades met kruiden, in principe zonder kwantitatieve beperkingen. Vetten, vlees, wit brood, aardappelen, snoepjes, sterke koffie en thee, stimulerende middelen, moeten echter absoluut worden uitgesloten. Drink grote hoeveelheden vloeistoffen, d.w.z. stilstaand water, kruideninfusies, groentesappen.

Reinigingsdieet – recepten voor verschillende vegetarische gerechten

Vegatarische mix

Snij de ui in veren, paprika in reepjes, tomaten in blokjes, voeg de gehakte pompoen of courgettes toe en stoof ze samen tot ze zacht zijn. Voeg de kruiden toe – zout, peper, knoflook, piment, laurier, lavas of basilicum en oregano.

Gazpacho

Snijd de rode en groene paprika’s en de verse komkommer in blokjes, voeg de fijngehakte rode uien en knoflookteentjes, fijngehakte gepelde tomaten, verse kruiden, zoals dille, peterselie, bieslook, zout en peper toe. Meng alles samen, breng op smaak met citroensap en laat afkoelen in de koelkast. Je kunt er natuurlijke yoghurt of kefir aan toevoegen.

Groenteduiven

Bereid kool als een traditionele kool. Gebruik gekookte en gesnipperde groenten – wortelen, peterselie, selderij, uien, tomaten, kruid met zout, peper en kruiden. In gevouwen toestand in een pan doen en in groentebouillon stoven. U kunt boekweitgrutten of bruine rijst aan de vulling toevoegen.

Wij bevelen aan: Top 10 vetverbranders

Category: afslankendieet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Article by: piotr