Verminder de eetlust, dus hoe je je eigen psyche kan misleiden!

In de meeste gevallen, wanneer we te maken hebben met overgewicht of obesitas, de oorzaak is overdreven eetlust. Hij is degene die leidt tot te veel eten, in verhouding tot de behoeften van het lichaam, de hoeveelheid voedsel, en bijgevolg tot het accumuleren van reserves in de vorm van vetweefsel. Daarom is het de moeite waard om, als we dit soort problemen hebben, te leren hoe je de eetlust kunt verminderen en zo het gewenste lichaamsgewicht kunt bereiken.

Eetlust en honger

Honger, is niet hetzelfde als eetlust. Het hongergevoel is puur fysiologisch en komt voor wanneer het lichaam te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Het wordt geleidelijk zichtbaar, het bouwt vrij lang op, het gaat gepaard met lichamelijke symptomen in de vorm van maaggerommel of darmkrampen. In de latere fase zijn er hoofdpijn, slecht humeur, handen tremors, zwakte en zelfs flauwvallen.

Langdurige uithongering kan fatale, vaak onomkeerbare effecten hebben – verzwakte immuniteit, water- en elektrolytenstoornissen, wat leidt tot verstoring van het hart en algemene verspilling van het lichaam. Het kan ook de ontwikkeling van tal van latente ziekten veroorzaken.

Ondertussen is de eetlust een plotseling verlangen om iets te eten, meestal specifiek, bijvoorbeeld snoep. Het ontstaan van een eetlust, of het verlangen naar een maaltijd, heeft een psychologische achtergrond en kan worden veroorzaakt door een tijdelijke impuls, bijvoorbeeld het zicht of de geur van het eten, praten over eten of negatieve emoties. Voor veel mensen is voedsel sterk geassocieerd met emoties en is het een soort compensatie voor ongunstige ervaringen en gemoedstoestanden. Hoewel honger niet te onderschatten is, moet overmatige eetlust zeker geremd worden.

Hoe je eetlust op natuurlijke wijze te verminderen?

Het belangrijkste is het veranderen van de huidige eetgewoonten, inclusief het soort voedsel dat je eet. Men moet in de eerste plaats sterk verwerkte voedsel achterwege laten, in het voordeel van rauwe en laag verwerkte producten. Ze helpen het juiste glucosegehalte in het bloed te behouden, geven een langer gevoel van verzadiging en bevatten meestal minder calorieën.

De aanwezigheid van vezels speelt hierbij een zeer belangrijke rol. Voeg toe aan de dieet rauw, mogelijk gestoomde groenten en fruit toe, volle granen, magere vis en vlees, gedroogd fruit, lijnzaad, zaden. Vermijd producten die schadelijke additieven bevatten – conserveermiddelen, zoetstoffen, scarifiers en kleurstoffen. Het beste oplossing is om zelf maaltijden te voorbereiden en tegelijkertijd de kant-en-klaarmaaltijden op te geven.

Een veel voorkomend probleem van mensen die overtollige kilo’s willen verliezen, is het verlangen naar iets zoets. Hoe de eetlust voor snoep te verminderen? We zoeken naar voedingsmiddelen die chroom bevatten, omdat dit verlaagde chroomniveau meestal leidt tot een groter verlangen naar zoetheid. Dat zijn: dadels, peren, broccoli, eidooiers, rundvlees. Zinkgebrek kan op zijn beurt niet alleen de eetlust maar ook de honger aantasten. Om dit te voorkomen, eet: erwten en bonen, uien, knoflook en zemelen.

Bij het verminderen van de eetlust is ook de manier van eten belangrijk. Eet vaker, maar minder, en vooral regelmatig, 4-5 kleinere maaltijden per dag. We vermijden plotselinge schommelingen in glucoseniveaus en aanvallen van oncontroleerbare eetlust. Vergeet niet over het ontbijt en over het drinken van veel water en het eten van voedsel dat een hoge concentratie sappige groenten en fruit bevat. Als we geen controle hebben over de wens om tussen maaltijden door iets te eten te krijgen, kiezen we voor gezonde, caloriearme snacks zoals wortels, radijs, tomaten, selderij en groene cocktails.

Hoe je eetlust te onderdrukken met verschillende psychologische tricks?

Omdat snacken sommige elementen van verslaving heeft, is het de moeite waard om te zoeken naar de mechanismen getest in gevallen van andere verslavingen:

  • Biding eetlust – een plotseling verlangen naar iets zoets, zouts, knapperig, zal hoogstwaarschijnlijk voorbijgaan als we niet onmiddellijk toegeven. Laten we onze aandacht ervan afwenden, onze gedachten opnemen met iets anders, bijvoorbeeld een computerspel, een krant, een bureau opruimen of zelfs tellen in gedachten van 100 naar beneden.
  • Vermijd situaties die samengaan met eten. In plaats van vrienden in een restaurant te ontmoeten, gaan we een wandeling regelen. Tijdens het Tv kijken, wat extra werk zoeken voor de handen – breien, tekenen, manicures, origami, wortelen schillen, die we eten voor een snack, enz.
  • Weg met de producten die je het meest begeert– snoepjes, chips, stokjes, ruil ze in voor gedroogd fruit, pompoenpitten, zonnebloempitten, noten.
  • Laten we zelf maaltijden bereiden (we worden psychologisch al vol tijdens koken), en plannen ze van tevoren zorgvuldig. De gerechten moeten lekker en esthetisch zijn, maar niet te rijk en overdreven.
  • Absoluut, neem geen toevoegingen. We zetten een portie op het bord om het geheel te eten, maar kom er niet overheen. We eten op een klein plaatje, dan de maaltijd groter lijkt dan het werkelijk is.
  • Eet langzaam, dit soort eten zorgt voor een betere beoordeling van de verzadigingstoestand, bovendien is het gunstig voor het spijsverteringsproces.
  • In een extreme situatie, eet met jouw linkerhand (natuurlijk, in het geval van linkshandigheid, rechts). Dit is niet handig, maar het geeft een betere controle over de hoeveelheid geconsumeerd voedsel.

Kruiden en pillen om de eetlust te verminderen

Sommige kruiden helpen ook bij het onderdrukken van overmatige eetlust. Hier wordt aanbevolen wegedoorn, brandnetel, koriander, frambozenbladeren. De bondgenoot zal ook witloof, pepermunt en tot slot rozemarijn zijn.

Online en offline apotheken bieden ook verschillende soorten tabletten om de eetlust te verminderen. Ze zijn meestal samengesteld uit plantaardige pectine, bijvoorbeeld appelciderazijn en extracten van planten die bekend staan om hun eetlustonderdrukkende en metabolisme-stimulerende eigenschappen, zoals bittere sinaasappel, guarana, zwarte peper, Afrikaanse mango en anderen. De eetlustremmertabletten bevatten ook chroom, een element dat verantwoordelijk is voor glucosemetabolisme, waarvan de tekortkoming de wens voor snoepjes kan vergroten.

Aanbevolen producten:

Piperinox – een effectieve eetlustremmer en vetmoordenaar in één

Probiox Plus – een middel tegen overgewicht, bevat een eetlustremmer, metabolisme versneller en kostbare probiotica

Category: dieet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Article by: piotr