Dieet voor haar en wimpers – leer de regels en zie hoe je een menu kunt samenstellen.

Mooi, glanzend haar en lange, dikke wimpers zijn waarschijnlijk de droom van elke vrouw. Niet iedereen is echter even genadig in dit opzicht, en dus vergen beide veel moeite om er een voorwerp van vrouwelijke trots van te maken. Terwijl de zorg voor deze natuurlijke gezichtsversieringen, realiseren we ons niet altijd dat verschillende voorbereidingen, zelfs de beste, niet alles zijn. Net zo belangrijk als externe voeding is het om het haar van binnenuit te voeden. Onderzoek heeft ongetwijfeld aangetoond dat een goede voeding een positief effect heeft op haar en wimpers, hun mooie uiterlijk en goede conditie.

Oorzaken van haar- en wimperproblemen

Gezond haar is een zichtbaar teken van een goede gezondheid voor het hele lichaam, en aangezien haar een integraal onderdeel van het lichaam is, heeft het dezelfde voedingsstoffen nodig. Voor een goede ontwikkeling zijn echter vooral stoffen als omega 3-vetzuren, B-vitaminen en specifieke micro-elementen – silicium, ijzer, koper, jodium, zink – nodig.

Een tekort aan vitaminen en andere stoffen veroorzaakt door een verkeerde voeding is een van de meest voorkomende oorzaken van een slechte conditie van het haar en zelfs het verlies ervan. Andere redenen voor kwetsbaarheid, broosheid of overmatig haarverlies zijn omgevingsfactoren, langdurige stress, het gebruik van bepaalde medicijnen, soms ernstige ziekte of hormonale achtergrond.

Hoewel haar dat uitvalt of er slecht uitziet, gemakkelijk onze aandacht kan trekken en ons kan aanmoedigen om onmiddellijk actie te ondernemen, negeren we vaak soortgelijke symptomen die de wimpers beïnvloeden en die veel mensen op een zeer moeilijke manier behandelen.

Naast hun dieet worden hun conditie en uiterlijk sterk beïnvloed door de kwestie van make-up en make-up verwijdering. Ongepaste cosmetica en preparaten, het niet openhouden van de ogen ‘s nachts, het verlengen van dunne en delicate wimpers, veelvuldig gebruik van zuignappen, dit alles maakt deze extreem gevoelige haren minder gevoelig en vallen uit.

Lees ook: Hoe je je wimpers te versterken

Zelfs de duurste medicijnen en de meest zorgvuldige behandelingen zullen niet helpen als we niet leren hoe we onze wimpers goed te behandelen, en vooral, we beginnen ze niet, net als het haar op het hoofd, goed te voeden. Het is de moeite waard om er vooral aan te denken wanneer we bijvoorbeeld besluiten om intensief af te vallen en een restrictief dieet te volgen.

Hoe verzorg je je haar en wimpers?

Het belangrijkste is het elimineren van de factoren die een destructief effect hebben op het haar. In het geval van wimpers is het een berusting of ten minste beperking van kunstmatige behandelingen in de vorm van verlenging of overklokken, het uitvoeren van make-up met behulp van goede cosmetica en zorgvuldige, zachte make-up verwijderen. In het geval van haar is het gebruik van stijltangen, krultangen, föhnen, stylingproducten, het opgeven van haarkleuring van slechte kwaliteit en het beperken van het kleuren, plagen en borstelen niet erg frequent.

Gebruik systematisch goede verzorgingscosmetica, haar- en wimperconditioners of thuis methodes met bewezen gunstige effecten. Wat de eindproducten betreft, kunnen we, afhankelijk van de behoeften, bijvoorbeeld cosmetica met proteïnen gebruiken in geval van beschadigd haar, met bevochtigingsmiddelen, vochtinbrengende middelen in geval van droog, breekbaar en onbuigzaam haar, of met emolliënten, die een beschermend laagje op het haaroppervlak vormen.

Kijk ook eens: Wimperveredelingsmiddel rangschikking

Er zijn ook bewezen natuurlijke remedies om de conditie van haar en wimpers te verbeteren. Deze omvatten voornamelijk ricinusolie, die de meest waardevolle voedingsstoffen bevat, namelijk vetzuren, vitaminen A, E en B, bètacaroteen en ijzer. Ricinusolie, gecombineerd met rauwe dooier en citroensap en aangebracht op het hoofd in de vorm van een kompres, kan wonderen doen, en de verbetering van het haar is zichtbaar na slechts één behandeling.

Haarverzorging maakt ook gebruik van sojaboon- en tarwekiemextract, waaronder B-vitaminen, mineralen en panthenol, dat een zeer belangrijke rol speelt in de haarregeneratie, hydrateert het haar en creëert een beschermende barrière. Niet minder belangrijk dan conditioners, het is ook een vakkundige selectie van het juiste haartype en mogelijke shampooproblemen. We moeten echter niet vergeten dat alle hierboven beschreven behandelingen en maatregelen niet voldoende kunnen zijn als het lichaam, en dus ook het haar of de wimpers, niet de nodige voedingsstoffen krijgen.

Haarvoeding – stoffen die essentieel zijn voor de haargroei

De haarstructuur wordt voornamelijk gevormd door eiwitten, vetten en mineralen. Het belangrijkste onderdeel is de haarbol die uit de haarfollikel groeit. Voedingsstoffen en bloed gaan in de haarfollikel en voeden de haarbollen. Om het haar te kunnen voeden, moet het lichaam echter over de juiste hoeveelheid voedingsstoffen beschikken, want bij een tekort aan voedingsstoffen worden eerst de belangrijkste vitale organen aangevoerd en het haar, net als de nagels, pas aan het eind.

Elk tekort, of het nu gaat om eiwit of silicium, ijzer, vitamine B of zink, wordt daarom vrijwel onmiddellijk weerspiegeld in de conditie van het haar. Ze worden ook zeker geschaad door voedingsfouten – overmatig gebruik van alcohol, sterke koffie en thee, te veel dierlijk vet, suiker en sommige groenten die oxalaten (zuring, spinazie, rabarber) bevatten, die de absorptie van calcium, magnesium en zink blokkeren.

De stoffen die het haar nodig heeft zijn:

  • proteïne en vetzuren – essentiële bouwstenen van het haar
  • zink en koper – beslissend voor de sterkte en glans van uw haar
  • silicium – versnelling van de groei en versterkingseffect
  • ijzer – het beïnvloeden van de juiste structuur van het haar en de groeisnelheid ervan
  • calcium en magnesium – gunstig voor de conditie van het haar
  • B-vitamines – reguleren van de talgafscheiding, verbeteren van de structuur en de glans van het lichaam
  • vitaminen A, E en C – met antioxiderende eigenschappen, die een goede conditie van het haar bevorderen

Waar kunnen we de voedingsstoffen vinden die ons haar nodig heeft?

Zwaveleiwit en aminozuren kunnen worden geleverd door het eten van vis, eieren, bonen, rundvlees en groenten zoals kool, broccoli, bloemkool, tuinkers, zwarte raap, radijs, mierikswortel, ui.

Zink is te vinden in zeevruchten, peulvruchten, volkoren granen, noten en pompoenzaden. Op zijn beurt bronnen van koper zijn lever, noten, zaden, cacao en havervlokken.

Zeer belangrijk voor de conditie van haarsilicium, een bouwsteen van haar, wordt geleverd door zemelen en havervlokken, melkproducten, rijst, bieten, knoflook en ui en natuurlijk bronwater.

IJzer wordt gevonden in vlees, vooral slachtafval en groene bladgroenten, en magnesium in zemelen en graanproducten, melk, vlees en noten.

De B-vitaminen in diverse voedingsmiddelen spelen een zeer belangrijke rol, namelijk:

  • B1 – in boekweitgrutten, gist, noten en amandelen, havervlokken, volkorenbrood, eieren, groenten en fruit – tomaten, aardappelen, kool, bloemkool, peulvruchten, grapefruits.
  • B2 – in zemelen, gist, maïs, groene erwten, bloemkool, spinazie, selderij, appels.
  • B3 oftewel niacine – in bloem van volle maling, boerenkool, spinazie, asperges, zonnebloempitten en noten.
  • B5 – in zoetwatervis, eieren, bonen, peterselie, kool, aardbeien, citrusvruchten en bijenpollen.
  • B6 – in boekweitgrutten, aardappelen, kool, wortelen, spinazie, asperges, bananen, noten.
  • B7 oftewel biotine – in lever en eierdooiers, gevogelte, schaal- en schelpdieren, volkorenmeelproducten, tomaten, wortelen, spinazie, champignons.
  • B8 oftwel inositol – in volkorenproducten, tomaten, rode bieten, bloemkool, boerenkool, kool, citrusvruchten.
  • B9 oftewel foliumzuur – in groenten zoals spinazie, asperges, wortelen, peterselie, aardappelen, rapen, linzen, bonen, cichorei, in spruiten van tarwe, rijst, soja, eidooiers, sinaasappels, biergist.

Vitamine C is een overvloedige bron van bessen, zwarte bes, appelbes, wilde roos, veenbes, citrus, aardbeien, kiwi, papaja, kruisbessen, papaja, kruisbessen, paprika’s, tomaten, boerenkool, groene peterselie, spruitjes, kool, koolrabi, broccoli, aspergebonen, spinazie.

Vitamine E, de zogenaamde jeugdvitamine, is ook essentieel voor de gezondheid van het haar. Het is te vinden in plantaardige oliën en olijfolie, walnoten en hazelnoten, amandelen, pompoen- en zonnebloempitten, paprika en peterselie, tomaten, spinazie, knoflook, wortelen, kool en sla, volkorenbrood, zemelen en havervlokken, melkproducten.

Lees ook: Collageen – een natuurlijk recept voor jeugd en gezondheid

Haarvoeding – hoe stelt u een menu samen?

Het lijdt geen twijfel dat de basis voor gezond eten moet bestaan uit groenten en fruit, wat niet alleen goed is voor ons haar, maar ook voor het functioneren en de conditie van het hele lichaam. De overvloed aan verschillende vitaminen en mineralen, en vooral talrijke antioxidanten, draagt bij tot het behoud van de gezondheid en het jeugdige uiterlijk.

Het zogenaamde kleurrijke dieet voor haar, wimpers, vitaliteit, gezondheid en slank silhouet zal waarschijnlijk helpen bij het samenstellen van een goed menu.

Een kleurrijk dieet classificeert plantaardige producten op basis van kleur en de ingrediënten van elk van deze groepen moeten in een dagmenu worden gebruikt:

  • Rode producten: tomaten, paprika’s, aardbeien, aardbeien, frambozen, kersen, granaatappels, watermeloenen.
  • Oranje producten: wortelen, gele paprika’s, aardappelen, pompoenen, courgettes, perziken, mango’s, sinaasappels, appels.
  • Groene producten: spinazie, peterselie, boerenkool, groene peper, sla, asperges, erwten, bonen, broccoli, spruitjes, kool, tuinkers.
  • Paarse producten: bessen, bosbessen, bramen, pruimen, druiven.

Op onze menukaart moeten natuurlijk ook volkoren graanproducten, zuivelproducten, mager vlees, eieren, vis, noten, zaden en spruiten staan. Hoewel de dagelijkse consumptie van groenten en fruit zeer wenselijk is, moeten we de consumptie van vlees en eieren beperken tot 2-3 keer per week.

Een voorbeeld van een dieet voor haar en wimpers kan als volgt zijn:

  • Ontbijt – havermout in melk met noten, sneetje volkorenbrood met ham en sla of boerenkool.
  • Tweede ontbijt – fruitsalade, mineraalwater.
  • Lunch – crèmesoep van pompoen, linzen, broccoli of groene erwten, boekweitgrutten, in folie gebakken vis, salade van wortelen en kool, groente of vruchtensap.
  • Middaghapje: zelfgemaakte lamskoekjes, water met citroen.
  • Diner – cottage kaas met radijs, bieslook of uienrook, pompernikkel, tomaat en pepersalade.
  • Ontbijt: graham met makreelpasta en roomkaas, groene salade, rucola, sinaasappel- en zonnebloempitten met een beetje olijfolie en citroensap.
  • Tweede ontbijt: muesli-yoghurt, halve grapefruit.
  • Lunch: bietenkoeler, bruine rijst, kipfilet gestoofd met kruiden en champignons, selderij salade, verse ananas en peterselie.
  • Middaghapje: fruitmousse.
  • Diner: volkorenbrood, harde eieren, avocadosalade, verse spinazie en tomaten.

U moet zich er ook van bewust zijn dat noch de meest zorgvuldige verzorging, noch gezonde voeding er plotseling toe zal leiden dat weelderige krullen groeien in plaats van dun en fijn haar dat door de natuur of door genen wordt gedoneerd. Ook is het onmogelijk om negatieve veranderingen als gevolg van veroudering of hormonale stoornissen te stoppen. Maar het is zeker mogelijk om het te vertragen en te kalmeren, en als je zwak, slecht haar hebt, is het het resultaat van onze nalatigheid om het oude uiterlijk te herstellen.

Naast een passende voeding is het de moeite waard om te reiken naar supplementen die speciaal zijn voorbereid op regeneratie, het versterken van het haar en het herstellen van het mooie uiterlijk van het haar. Een geweldig product in deze categorie is Locerin, dat twee rijke bronnen van silicium bevat, evenals een hele reeks andere stoffen die nodig zijn voor haar.

Meer informatie over het Locerin voedingssupplement

Locerin

Wij bevelen ook aan: Beoordeling van Eleverlash conditioner Mascara

Category: dieetschoonheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Article by: piotr