Hoe snel in slaap vallen en goed rusten tijdens het slapen?

Hoewel een paar nachten slaaptekort nog geen probleem is, kan langdurige slapeloosheid onze gezondheid ernstig in gevaar brengen. Een goede nachtrust is absoluut noodzakelijk voor krachtherstel, ontspanning van de hersenen, bescherming tegen alledaagse stress, regeling van hartslag en druk, en tenslotte consolidatie van de verworven kennis en vaardigheden.

Waarom hebben we last van slapeloosheid?

Het begrip slapeloosheid zelf verwijst naar verschillende verschijnselen, waaronder problemen met inslapen en te korte slaap, vaak wakker worden ‘s nachts of oppervlakkige slaap, rusteloosheid en het niet geven van de juiste rust. De oorzaken van slapeloosheid kunnen van nature variëren. Ze kunnen worden veroorzaakt door lichamelijke ziekten zoals infecties van de bovenste luchtwegen, ruggengraatproblemen, indigestie, maar ook door psychische aandoeningen (depressie) of neurologische aandoeningen (ziekte van Parkinson).

In zekere zin zijn slaapproblemen bij ouderen natuurlijk, aangezien de hoeveelheid melatonine, het hormoon dat verantwoordelijk is voor de biologische cyclus van slaap en uiterlijk, afneemt met de leeftijd. In de meeste gevallen zijn echter twee factoren verantwoordelijk voor moeilijkheden, vooral bij het inslapen – een levensstijl vol haast, spanningen en stresssituaties en het niet in acht nemen van een goede slaaphygiëne.

Het probleem betreft vooral relatief jonge, economisch actieve mensen, maar ook steeds vaker jonge mensen en zelfs kinderen. Dit is zeker te wijten aan allerlei soorten neurosen, angst, stress, stress, problemen op het werk of op school, en het lichaam dat de hele dag onder druk staat is niet in staat om ‘s avonds voldoende te ontspannen om rustig in slaap te vallen.

Destructieve factoren, de eenvoudige weg naar slapeloosheid

Om ervoor te zorgen dat de slaap echte rust en regeneratie van kracht brengt, is het niet voldoende om snel in slaap te vallen, hoewel het van primair belang is, maar ook om een goede nachtrust te hebben, een goede nachtrust slaap lang genoeg, sterk en ononderbroken. Hoewel de lengte van de slaap zelf van persoon tot persoon verschilt, is deze ook afhankelijk van de leeftijd (hoe jonger de leeftijd, hoe langer de slaap), toch wordt er gemiddeld van uitgegaan dat de slaap ongeveer 7 uur zal duren. Bovendien heeft het lichaam specifieke en constante uren van in slaap vallen en wakker worden nodig.

Ondertussen betekent de moderne levensstijl vaak ‘s avonds laat voor een computer zitten, andere slaaptijden, overmatige prikkels en sterke emotionele prikkels in de avond, onregelmatige maaltijden en te gulle diners, gebrek aan lichaamsbeweging overdag, kortom, een ongezonde en ongunstige nachtelijke regeneratie levensstijl.

We zorgen ook niet altijd voor gunstige externe omstandigheden – verduistering van de slaapkamer, lagere temperatuur dan overdag, toegang tot frisse lucht. Natuurlijk is het niet mogelijk om alle stressvolle en verontrustende situaties uit ons leven te halen, maar we moeten er op zijn minst naar streven om de moeilijkheden van in slaap vallen en optimale nachtrecreatie te elimineren. Dat is waar het bij goede slaaphygiëne om draait.

Hoe snel in slaap vallen?

Er zijn mensen die nauwelijks hun hoofd op een kussen leggen en onmiddellijk in slaap vallen met een stenen droom. Helaas zijn er ook mensen die oneindig veel rammen tellen, zich omdraaien op zoek naar de meest comfortabele positie en angstig naar het horloge kijken, waardoor ze zich zo ergeren dat er zo weinig tijd over is om te slapen. Van uur tot uur wordt een vicieuze cirkel gevormd – we kunnen niet in slaap vallen en daarom groeit onze nervositeit, en dit doet de droom steeds verder wegvliegen.

Hier zijn de oude en bewezen manieren om snel in slaap te vallen:

  • Laat uw dromen uitkomen – laat uw fantasie de vrije loop en stel u uw nieuwe prachtige huis op het platteland voor, uzelf voor op een reis rond de wereld of als piloot van een vliegtuig, uzelf in een prachtige creatie op een exclusief bal, uzelf op een prachtige groene weide, enzovoort. U kunt ook met herinneringen terugkeren naar de mooiste momenten in uw leven.
  • Bereik je favoriete boek – hoe vaak je het ook gelezen hebt, zolang het maar niet een hardvochtig detective- of horrorverhaal is. En als je er geen hebt, laat het iets licht en vrolijks zijn, zelfs een boek voor kinderen.
  • Schakel alle lichten uit, verwijder klokken. Als je doodsbang bent voor de totale duisternis, beweeg dan de jaloezieën een beetje weg of installeer verlichting om de duisternis een beetje te breken.
  • Probeer het effect van zeer stille, rustige muziek, misschien zal het het in slaap vallen versnellen.
  • Neem voor het slapen gaan een lang, vrij warm bad met hopbellen of ontspannende essentiële oliën.
  • Drink een glas warme melk met honing of een kamille-infusie. U kunt ook terecht voor kant-en-klare kruidenthee om u te helpen in slaap te vallen of een kopje citroenmelisse.

Lees ook:

Melatonine in slaapstand
Beoordeling van Melatolin Plus

Category: gezondheid

6 comments

  1. Mijn man zal er nog niet eens in slagen om goed te worden, en hij valt al in slaap. Integendeel – ik boor een uur voordat ik ga slapen. Alleen in het weekend kan ik iets langer slapen, maar het compenseert nog steeds niet het verlies van slaap.

  2. Ik heb het op deze manier geprobeerd, maar helaas was het schema van de dag vrij krap en na deze 7-8 uur voor het hele verblijf in bed. Maar het feit dat ik het allemaal op de een of andere manier moet regelen, om ‘s avonds te kunnen ontspannen en in slaap te kunnen vallen. Omdat ik praktisch met mijn hoofd vol van gedachten lag, nog steeds doordrongen van de gang van zaken van de dag en dan geen wonder dat ik zo snel mogelijk kan ontspannen en in slaap vallen.

  3. Sylvie heeft hetzelfde als ik had. Ik kon de hele dag door lopen, als een gefilmde, bijna tot in de nacht. Dan is er nog een instant avondtoilet en een fiets naar bed. Helaas werkte mijn hoofd nog steeds op hoge snelheid, mijn ogen gingen wijd open, er was geen interne rust of slaperigheid. De tijd vloog, en ik keek alleen met afgrijzen naar het horloge en realiseerde me welk uur er al was. Ik was in staat om urenlang van links naar rechts te gaan liggen en te breken. Maar voor een lange tijd is het niet mogelijk om op deze manier te bestaan, de problemen met de slaap begonnen me af te maken. Dus begon ik de dag zo in te richten dat er momenten waren om te ontspannen. En ‘s avonds maakte ik het een verplicht uur liggen in gedimd licht. Dan lees of luister ik naar ontspannende muziek. Ik drink ook ‘s avonds warme melk.

  4. Kruidentabletten kunnen u helpen sneller in slaap te vallen, maar ze doen niet alles voor u. Avondwandelingen helpen me. Na zo’n fatsoenlijke oxygenatie slaap ik als de doden.

  5. In mijn geval bleek dat problemen met in slaap vallen en ‘s nachts wakker worden verband hielden met hyperthyreoïdie. Gelukkig was de schildklierfunctie op de een of andere manier gereguleerd (verandering van dieet plus kruiden) en verdwenen de slaapproblemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Article by: piotr