Regeneratie van het lichaam na de training – hoe kan ik goed rusten om te kunnen blijven sporten?

Regeneratie van het organisme – hoe herken je de eerste symptomen van overtraining?

Het menselijk organisme bestaat uit vele systemen die voortdurend met elkaar samenwerken, wat veilig vergeleken kan worden met een functionerende fabriek, dus zelfs de geringste verstoring van één van hen heeft automatisch effect op de andere. Het belang van regeneratie, dat niet alleen belangrijk is voor sporters, maar ook essentieel voor ieder mens, mag niet worden onderschat. Onze typische dag bestaat uit een fase van hoge activiteit, de inspanning die we leveren op het werk, thuis, in opleiding of op school, maar ‘s avonds begint het lichaam meestal de negatieve effecten te voelen. Daarom moet er voldoende rust van hoge kwaliteit gegarandeerd worden, want anders lopen we niet alleen het risico op letsel, maar ook op een evenzo vaak voorkomend syndroom van overtraining. Het lichaam begint steeds sterker te reageren op de toegenomen fysieke inspanning, en de meest voorkomende symptomen hiervan, die niet kunnen worden genegeerd, zijn:

  • vrijwel onmiddellijk merkbare afname in kracht, efficiëntie en algemene fysieke uithoudingsvermogen;
  • spierpijn van verschillende intensiteit, meestal afhankelijk van het type en de intensiteit van de lichamelijke activiteit, die na de training optreden;
  • verminderde reactiesnelheid, d.w.z. een daling van onze motorwaarden, in korte reflexen;
  • gebrek aan eetlust, met langdurige vermoeidheid met als gevolg zelfs een merkbaar verlies van lichaamsgewicht;
  • vermindering van de concentratie en algemene mentale vaardigheden, bijv. herinneren of leren;
  • verslechtering van het geestelijk welzijn, stemmingswisselingen, sterke nervositeit, in extreme gevallen zelfs leidend tot depressie;
  • dyspneu en hart- en bloedsomloopproblemen, bijvoorbeeld pijn op de borst, waarmee u zich onmiddellijk moet melden bij een arts. Even vaak komt een verhoogde hartslag voor die mogelijke bloeddrukproblemen aankondigt;
  • verzwakking van het immuunsysteem van het lichaam, waardoor de gevoeligheid voor infecties toeneemt;
  • problemen met in slaap vallen, wat kan leiden tot slapeloosheid, of omgekeerd, d.w.z. overmatige slaperigheid.

Regeneratie van het organisme – hoe het overtrainingssyndroom te herkennen en hoe het effectief tegen te gaan

Elk van de bovenstaande symptomen moet ons ten minste angst aanjagen, waarmee het bovengenoemde overtrainingssyndroom wordt ingeluid, dat we ook kunnen opsporen door middel van eenvoudige tests die we zelf kunnen uitvoeren. Het is voldoende om uw lichaam regelmatig te observeren, vooral tijdens een grote inspanning zoals hardlopen, wanneer u uw hartslag constant in de gaten moet houden. Als het zelfs na de training niet afneemt en er op de tweede dag van de ochtend stoornissen zijn, is het een teken dat ons lichaam niet goed is geregenereerd. Om dit in de toekomst te voorkomen, kunt u op papier of op uw smartphone een trainingsdagboek opstellen, en er zijn hiervoor al speciaal ontwikkelde apps. We registreren niet alleen onze vooruitgang, maar ook alle reacties van het lichaam op verhoogde lichamelijke activiteit, zowel positief als negatief. Als de laatste begint te domineren, is het een teken dat het tijd is om uit te rusten en de verzwakte krachten weer op te bouwen.

Laten we de rest dus niet onderschatten, vooral aanbevolen voor intensieve krachttraining, waarvan de voordelen echt niet te onderschatten zijn en volgens de regels die door specialisten worden aanbevolen, kunnen we erop rekenen:

  • vermindering van het risico van dergelijke verwondingen, met name het pijnlijk uitrekken of breken van spieren, waardoor we zelfs maandenlang niet kunnen trainen;
  • snelle eliminatie van de hierboven beschreven effecten van overtraining;
  • herstel van kracht en energie, nodig om het veronderstelde plan van oefeningen te realiseren zonder ze te onderbreken;
  • een beter geestelijk welzijn, dat de nodige motivatie geeft om niet alleen de opleiding voort te zetten, maar ook om te helpen bij veel gewone, dagelijkse activiteiten;
  • de verschijning van het zogenaamde supercompensatie-effect, wanneer ons lichaam bij elke trainingssessie de toenemende energiereserves opslaat en compenseert. Dit verhoogt onze kracht, ons uithoudingsvermogen en ons vermogen, waardoor we onze oefeningen nog meer kunnen intensiveren.

Regeneratie van het organisme – principes aanbevolen door professionals

Elke grote fysieke inspanning, niet alleen het tillen van lasten in de sportschool, is een grote belasting voor het spier- en skeletstelsel, dat niet alleen veel tijd nodig heeft om weer volledig tot zijn recht te komen. Deze rust moet echter ook op een goede manier plaatsvinden, het is niet aan te raden om met een taart te gaan liggen, en dergelijk onverantwoordelijk gedrag kan zelfs verergeren, en onze toestand niet verbeteren. Spieren die moe zijn van het trainen moeten in de eerste plaats ontspannen worden met zachte rekoefeningen, die niet alleen de pijn of de mogelijkheid van verzuring verminderen, maar ook het risico van extreem gevaarlijke gevolgen van veneuze blokkades. Een goede oplossing is ook een pauze in de training van dezelfde spieren, met tussenpozen van 24 of zelfs 48 uur, afhankelijk van de mate van overtraining. Een dergelijke behandeling is een absolute basis, die we altijd in gedachten moeten houden, en andere beginselen die ook in het dagelijks leven nuttig zijn, niet alleen voor sporters, zijn dat:

1. individueel opleidingsplan, afgestemd op de mogelijkheden van het lichaam

Een goede regeneratie kan niet worden bereikt zonder een goed trainingsplan, aangepast aan de werkelijke mogelijkheden van het lichaam. De voorbereiding ervan is een taak voor een specialist, vaak ondersteund door medische onderzoeken, die precies aangeeft welke oefeningen we kunnen doen in welke tijd en hoeveel we het moeten besteden aan rust. Hoewel u kunt vinden sets van oefeningen op het internet, maar hun ondoordacht gebruik houdt het risico in van niet alleen overtraining van het lichaam, maar ook moeilijk te genezen, lange termijn verwondingen.

2. een evenwichtige en gezonde voeding

Voedingsfouten die vrijwel onmiddellijk wraak nemen op actieve sporters, waardoor het moeilijk is om alle resultaten van intensieve training te bereiken. Het lichaam van een trainend persoon heeft immers behoefte aan perfect op elkaar afgestemde doses voedingsstoffen, met name het bestanddeel dat een natuurlijke bouwsteen van spierweefsel is, d.w.z. proteïne, en hoge energetische koolhydraten, die alle energieverliezen als gevolg van de training aanvullen. Daarom is een maaltijd die direct daarna wordt gegeten zo belangrijk, waarover we altijd moeten onthouden, om het katabolisme van de spieren te vermijden, betekent het fenomeen van hun desintegratie in de situatie waarin het lichaam ze begint te verbranden om energietekorten aan te vullen. Alles wat ongezond is, moet ook uit de voeding worden verwijderd, met inbegrip van spiermassa, met name fastfood, sterk verwerkte producten en alle andere stimulerende middelen, waaronder alcohol en sigaretten, die kunnen leiden tot de ontwikkeling van vele gevaarlijke ziekten, zoals hypothyreoïdie of leverkanker.

3. het regelmatig bijvullen van verloren gegane vloeistoffen

Tijdens het sporten beginnen we intensief te zweten en verliezen we dus grote hoeveelheden vocht, dat voortdurend moet worden aangevuld. Als we dit nalaten, ontstaan er gevaarlijke processen in ons lichaam, die leiden tot bloedcondensatie en daardoor tot hart- en vaatziekten. Het kan ook leiden tot aandoeningen van het zenuwstelsel en bijzonder gevaarlijke oververhitting, die zelfs kan leiden tot een hitteberoerte. Laten we dus water of isotone dranken drinken die door artsen en professionele trainers worden aanbevolen en die tegelijkertijd de verloren mineralen, vitaminen en andere waardevolle voedingsstoffen aanvullen.

4. Slaap, de beste remedie voor alles

De meeste processen van goede rust en regeneratie van ons lichaam vinden plaats tijdens de slaap, dus we zeggen niet voor niets dat het de beste remedie is voor alles. Het is ‘s nachts dat de pijnappelklier in actie komt en de productie van grote hoeveelheden melatonine op gang brengt, verantwoordelijk voor het reguleren van ons dagelijks ritme, en het lichaam “vertelt” wanneer het actief moet zijn en wanneer het tijd is om te slapen en te rusten. Elke stoornis van dit natuurlijke ritme heeft onmiddellijk gevolgen voor onze gezondheid, en een volledige ontregeling van dit natuurlijke ritme betekent dat we niet in staat zullen zijn om te regenereren. Tijdens de slaap wordt ook een groeihormoon afgescheiden, wat vooral belangrijk is voor krachttrainers en verantwoordelijk is voor de groei van het spierweefsel. Het is dus de moeite waard om een constante hoeveelheid slaap te bepalen, minstens 7 uur per dag en altijd op hetzelfde moment naar bed te gaan. Je moet ook niet gaan liggen met een volle maag die een spijsverteringsstoornis kan veroorzaken die je uit je slaap kan halen, het moet ongeveer 2 uur na de laatste maaltijd zijn, en de kamer moet goed geventileerd zijn.

5. baden, massages en andere regeneratiewerkzaamheden

Met het baden in gedachten hebben we het natuurlijk niet over het doorbrengen van vele uren in een badkuip, wat, hoewel aangenaam, onze spieren negatief kan beïnvloeden. Een betere oplossing is watertherapie, d.w.z. het afwisselen van koude en warme douches, die op hun beurt leiden tot gezondheidsbevorderende vernauwingen en uitzetting van de bloedvaten. Water vermindert de spanning van vermoeide spieren, verbetert hun bloedcirculatie en elimineert alle pijn. Een zwembad is ook aan te bevelen, maar niet een competitief zwembad, maar alleen een ontspannend, rustig zwembad, dat alle spieren versterkt en tegelijkertijd het skelet, met name de wervelkolom, ontlast. Soortgelijke effecten worden gegeven door de sauna, het verwarmen van spieren in hete stoom, maar worden niet aanbevolen aan mensen die lijden aan hart- en vaatziekten. Af en toe is het ook de moeite waard om jezelf in de handen van een masseur te geven, natuurlijk niet een amateur, maar een professionele, erkende fysiotherapeut, en kleine massages van bepaalde spierdelen kunnen ook in je eentje worden uitgevoerd.

Regeneratie van het lichaam – een goede aanvulling op wat we niet voorzien van voedsel.

Nutrigo Lab Regeneration

Door de bovenstaande richtlijnen te volgen, zullen we in staat zijn om snel en vooral effectief te regenereren, zelfs na de grootste inspanning, maar het hele proces kan aanzienlijk worden versneld, waarbij we ook denken aan de gelijktijdige, goede aanvulling van het lichaam. Het is in de eerste plaats bedoeld om hem te voorzien van de voedingsstoffen die hij tijdens het sporten verliest en die we niet altijd kunnen aanvullen met een dieet. Ze bevatten ook andere waardevolle ingrediënten, die het regeneratieproces zelf versnellen, en het meest aanbevolen door specialisten is het volgende Nutrigo Lab RegenerationEen supplement dat door elke sportliefhebber moet worden gebruikt en niet alleen voor krachttraining.

De kracht waarmee het helpt bij rust en regeneratie vloeit rechtstreeks voort uit de samenstelling, honderd procent natuurlijk, volledig veilig voor de gezondheid. Nutrigo Lab Regeneration bestaat uit maar liefst 90 actieve bestanddelen, waarvan het vermeldenswaard is:

  • caseïnehydrolysaat – PeptoPro®, dat spierafbraak voorkomt;
  • Wei-eiwithydrolysaat – Optipep®, vol met eiwit, de belangrijkste bouwsteen van spierweefsel;
  • extract van zwarte peper, een bron van piperine, die de algehele mentale en fysieke conditie van ons lichaam verbetert;
  • Vitamine B6, die in de eerste plaats zorgt voor het immuunsysteem en het zenuwstelsel;
  • waardevolle aminozuren, zoals: l – leucine, het versnellen van het proces van spierregeneratie, l – glutamine, het deelnemen aan het proces van stikstofmetabolisme, het verwijderen van gifstoffen en het verhogen van de efficiëntie van het lichaam, l – valine en l – isoleucine, die beide de spieren beschermen tegen katabolisme, het verhogen van de spierkracht en het versnellen van het proces van regeneratie en genezing van beschadigde spieren.

Het is aan hen te danken dat Nutrigo Lab Regeneration kan bogen op een uitzonderlijk breed actieterrein, dat een volledige regeneratie in een zeer korte tijd garandeert, wat meestal niet op een traditionele manier kan worden bereikt. Het laat onder andere toe om 100% gebruik te maken van de anabole ruit, d.w.z. de tijd onmiddellijk na de training, wanneer ons lichaam het best alle voedingsstoffen opneemt die nodig zijn om te rusten.

Zoals u kunt zien, is het de moeite waard om een bezoek te brengen aan producentenwebsite Deze revolutionaire aanvulling, waar we gedetailleerde informatie over kunnen vinden en met behulp van een handig formulier, kunnen we een bestelling plaatsen voor een willekeurig aantal pakketten tegen de laagste promotieprijs.

Nutrigo Lab Regeneration

Category: training

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Article by: admin