Slechte immuniteit van het organisme – oorzaken, symptomen, preventie

Elk organisme is uitgerust met een immuunsysteem, waardoor het kan overleven in een omgeving vol bacteriën, virussen en andere schadelijke micro-organismen. Soms faalt dit systeem echter, we hebben het over verminderde immuniteit of, in extreme situaties, over een gebrek aan immuniteit. De redenen voor de verzwakking van de natuurlijke immuniteit kunnen variëren, wat soms periodiek voorkomt, bijvoorbeeld in verband met de zogenaamde winterzonnewende. Gelukkig kunnen we in de meeste gevallen onze immuniteit versterken met natuurlijke of zelfs huishoudelijke middelen.

Wat zijn de oorzaken van immuunziekten?

Niet alle micro-organismen waarmee we ons hele leven te maken hebben, zijn schadelijk voor ons lichaam. Sommige daarvan, zoals die in de darmflora van de darmbacteriën of de op de huid aanwezige saprofytische flora, zijn zelfs noodzakelijk voor de goede werking van de afzonderlijke organen. Wat schadelijke pathogenen betreft, stuiten ze op verschillende blokkades om het lichaam te verdedigen. De eerste beschermende barrière is de huid en de slijmvliezen. De belangrijkste rol in het behoud van een goede immuniteit wordt echter gespeeld door individuele elementen van het immuunsysteem.

Immunodeficiëntie stoornissen kunnen aangeboren of verworven zijn. Aangeboren immuunafwijkingen zijn vrij zeldzaam en hebben een genetische basis. Verworven stoornissen zijn het gevolg van verschillende oorzaken, relatief eenvoudig te diagnosticeren.

Allereerst kan periodieke immunodeficiëntie het gevolg zijn van het gebruik van bepaalde geneesmiddelen, met name antibiotica, immunosuppressieve en antikankermedicijnen en bepaalde procedures, zoals radiotherapie.

Ten tweede kan de immuniteit worden verzwakt door ziekten zoals diabetes en zelfs veel voorkomende infecties. Een speciaal geval is het Acquired Immunodeficiency Syndrome (AIDS) veroorzaakt door HIV-infectie.

Echter, het zwakke immuunsysteem van het lichaam is meestal het gevolg van nalatigheid, namelijk onvoldoende voeding, gebrek aan lichaamsbeweging, vooral in de lucht, onhygiënische levensstijl.

Welke factoren zijn van ons afhankelijk om de immuniteit te verminderen?

Dieet is essentieel voor de goede werking van het immuunsysteem. Een tekort aan voedingsstoffen die nodig zijn voor het lichaam, met name vitaminen en mineralen, maakt het lichaam minder resistent of volledig immuun voor infecties. Dit is de reden waarom bijvoorbeeld vitaminen voor resistentie vaak worden gebruikt voor het versterken van behandelingen.

Ondertussen, dergelijke zeer verwerkt voedsel, zo gemeenschappelijk vandaag de dag, is slecht in bio-actieve ingrediënten, met inbegrip van de bovengenoemde vitaminen en micro-en macro-elementen, goede vetten, nuttige bacteriën, voedingsvezels, antioxidanten. Deze stoffen worden tijdens de verwerking en het onderhoud vernietigd. In ruil daarvoor krijgen we kunstmatige kleurstoffen en aroma’s, verzadigde vetzuren, enorme hoeveelheden zout en suiker, conserveermiddelen, smaakversterkers, etc. We krijgen ook kunstmatige kleurstoffen en aroma’s, verzadigde vetzuren, enorme hoeveelheden zout en suiker, conserveermiddelen, smaakversterkers, etc. Daarnaast eten we veel te weinig groenten en fruit, vooral rauwe.

Het immuunsysteem wordt niet alleen beïnvloed door onze fysieke conditie, maar ook door onze mentale conditie. Stress, haast, gebrek aan slaap, vermoeidheid, verzwakken het immuunsysteem. Het is wetenschappelijk bewezen dat wanneer cortisol, het stresshormoonniveau in het bloed toeneemt, het aantal leukocyten en de productie van antilichamen tegelijkertijd afneemt. Een sedentaire levensstijl en een gebrek aan lichaamsbeweging helpen ook niet.

Een andere factor die de immuniteit vermindert is alcoholmisbruik en andere stimulerende middelen – sigaretten, drugs, te veel cafeïne. Ze vernietigen de afweercellen en enkele waardevolle voedingsstoffen. Tot slot kan een verminderde immuniteit het gevolg zijn van een gebrek aan hygiëne, waardoor we in toenemende mate in contact komen met ziekteverwekkers. Voorbijgaande immunologische tekortkomingen komen ook voor bij incompetent gebruik van antibiotica, zonder probiotische ondersteuning.

Hoe een verzwakt organisme te versterken?

Hoewel we geen invloed hebben op aangeboren gebreken, kan de verzwakte immuniteit worden versterkt, zelfs zonder een beroep te doen op farmacologische middelen. Dit is een belangrijke kwestie in die zin dat, hoewel immunodeficiëntie tijdelijk en mild kan zijn, het ook een zeer ernstige levensbedreigende ziekte kan worden. De symptomen van zwakte, zoals frequente infecties van de luchtwegen, verhoogde vatbaarheid voor ziekten, chronische uitputting, gebrek aan vitaliteit en vermoeidheid, zouden een verontrustend signaal en een specifieke waarschuwing voor ons moeten zijn.

Wat tijdelijke tekorten betreft, zal een gezonde, evenwichtige, vitamine- en mineraalrijke voeding zeker bijdragen aan de versterking van de immuniteit. Het moet worden verrijkt met rauwe of gestoomde groenten, honing, citrusvruchten en andere producten die vitaminen C, A en B6 en omega-3 zuren bevatten. Een extra versterking voor het lichaam kan ook goed samengestelde voedingssupplementen voor immuniteit zijn. De consumptie van koolhydraten en verwerkte voedingsmiddelen in het algemeen moet echter worden beperkt en stimulerende middelen moeten volledig worden vermeden.

Lees meer over voeding voor weerstand

Een belangrijke rol is weggelegd voor een gezonde levensstijl – regelmatige lichaamsbeweging, goede slaap en noodzakelijke rust, vermindering van stressniveaus. We moeten leren om te ontspannen, te rusten en te genieten van het plezier. Verharding van het lichaam, bijvoorbeeld door afwisselend warme en koude douches, zal ongetwijfeld bijdragen aan een betere psychofysische conditie en een beter immuunsysteem.

Controleer:
Hoe uw lichaam te versterken
Overzicht van capsules op Cistus Plus resistentie

Category: gezondheid

7 comments

  1. Sinds mijn jeugd heb ik een slechte immuniteit, ik denk dat het aangeboren is – het gebeurt zelden, maar nog steeds. In mijn familie zijn er veel van zulke ziekten en allergieën. Zelfs tien jaar geleden nog heerste er in ons familiehuis een zelfgemaakte manier van werken, namelijk knoflook, spinazie, enkele geheime oma’s tincturen, wortel/rzepa/selerasappen uit de sapscheider, etc., waren nog steeds aanwezig in ons familiehuis. Vandaag de dag bereik ik echter vaker naar afgewerkte producten voor resistentie, omdat ik zelf geen tijd heb om zelf verzinsels voor te bereiden. Ik zal u vertellen dat dit is sinds de bijeenkomst en de meeste van hen zijn echt effectief. En niet alleen tabletten, maar ook diverse kant-en-klare sappen zoals brandnetel of aloë vera, kant-en-klare siropen, kruidenmixen. Er is iets om uit te kiezen.

  2. Het feit is, er zijn deze bijzonderheden uit de collectie, ik heb ze zelf uitgeprobeerd in het hele zwembad. Inderdaad, bij regelmatig gebruik kunt u de weerstand heel mooi verhogen. Maar thuiswerken werkt net zo goed. Ik voel dat mijn immuniteit afneemt, ik ga naar de winkel om een paar citroenen, melk en knoflook te halen en ik maak zo’n kuur dat ik elke dag 2 keer een glas water drink met sap uit de hele citroen (of de helft daarvan) en 1 keer per dag een kopje melk met knoflook en honing. Zeer effectief.

  3. Dana49 Ik gebruik ook een oude oma’s manier met melk met knoflook en honing. Ik voeg er nog een stukje echte boter aan toe. Deze mengeling zet me altijd op mijn voeten, hoe ik me zwakker ga voelen en wanneer er een kou nade

  4. Voor mij hebben grote afzettingen van vitamine C, bij voorkeur in hun natuurlijke vorm, een heilzaam effect op het verzwakte immuunsysteem. Ik eet aalbessen, chokeberry’s, kiwi’s, citrusvruchten, aardbeien, afhankelijk van wat er in de winkels is. Ik heb ook peterselie, wilde roos en veenbessen – ze zijn ook rijk aan vitamine C.

  5. Digitaal, en wat zijn uw manieren om een wilde roos te verwerken/gebruiken? Er groeit namelijk een grote struik wilde roos in mij. Er zijn veel vruchten, erger nog, want ik heb geen ideeën hoe ze te gebruiken, natuurlijk niet om vitaminen te verliezen.

  6. @MalgochaZ, ik heb ook een wilde rozenstruik in de tuin en elk jaar maak ik gebruik van de voordelen ervan 😉 Wat betreft het verlies van vitaminen, je moet deze roos niet met kokend water behandelen, maar met heet, bijna kokend water. Sommige vitaminen zullen zeker ontsnappen, maar er blijft nog veel over. Ik droog een deel van de geoogste vruchten uit op een droger, bijvoorbeeld voor paddenstoelen, en dan drink ik er thee van (bijna overspoeld met kokend water). Aan de andere kant maak ik sap – ik gooi verse rozenvruchten in een steelpan, giet water, verwarm gedurende 15 minuten om koken te voorkomen. Ik giet het sap, giet een kleine hoeveelheid water over het fruit, voeg het zuur toe, verwarm het opnieuw vanaf 15 minuten, voeg het toe aan het eerder gemaakte sap. Ik giet in potten, pasteuriseer.

  7. Mijn manier om weerstand te bieden is allerlei soorten groen – van kruiden, via groene groenten zoals broccoli, spinazie, tot poedervormige grassen en algen zoals gerst, jonge tarwe, chlorella. Het is het beste om groene smoohties te maken van dit soort grondstoffen – want voor mij is er niets beter (en sneller in prestaties) voor versterking.

Laat een reactie achter op Pistacja333 Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Article by: piotr