Thermogenica – buitengewone vetverbrandingsversnellers

Thermogenica – wat is het?

Thermogenen worden alle stoffen genoemd, zowel van natuurlijke als van synthetische oorsprong, die, wanneer ze in het lichaam worden ingebracht, een verhoogde productie van warmte-energie veroorzaken en bijgevolg hoge calorische kosten met zich meebrengen. Het werkingsmechanisme van de thermogenese is gerelateerd aan het fysiologische fenomeen van de thermogenese in ons lichaam.

Thermogenese wordt in de fysiologie het hele proces in het lichaam genoemd dat warmte produceert om een constante lichaamstemperatuur te behouden. Er zijn verschillende soorten thermogenese zoals:

  • Postprandiale thermogenese – vindt plaats na een maaltijd. Het wordt dan geassocieerd met een stijging van de lichaamstemperatuur en het energieverbruik, wat gerelateerd is aan de processen van vertering, transport en assimilatie van voedsel. Sommige soorten voedsel geven een hoger thermogenisch effect, waardoor de verbranding van calorieën intenser wordt en andere lager. De beste thermogenica onder de voedingsproducten zijn eiwitten. Goede thermogene eigenschappen vallen ook op: groene thee, volkorenproducten, noten, gember, chilipeper.
  • De thermogenese na de training – zoals de naam al zegt – vindt plaats na een fysieke inspanning, bijvoorbeeld na een kracht-, interval- en aërobe training. Dan neemt de lichaamstemperatuur toe en wordt het zweten intensiever. De spieren werken met een verdubbeling van de kracht, met behulp van grote afzettingen van energie. Dit bevordert de versnelling van de vermindering van het lichaamsgewicht – het lichaam bereikt de vetreserves om de juiste hoeveelheid “brandstof” voor hardwerkende spieren te verkrijgen.
  • Tremor thermogenese (bibberende thermogenese) – het treedt op wanneer we het lichaam blootstellen aan lagere temperaturen. De spiervezels worden mechanisch samengetrokken om warmte te genereren en afkoeling te voorkomen. Dit zorgt voor het bekende effect van trillen, schudden, kippenvel en rillingen.
  • Sidderingloze thermogenese – de algemene naam voor thermogenese, die niet geassocieerd wordt met een daling van de omgevingstemperatuur en het trillen van de spieren. Bij het fenomeen van de niet-bruisende thermogenese hebben we te maken met een toename van de productie van hormonen met een warmteopwekkend effect en een toename van de snelheid van de stofwisseling.

Postprandiale en post-workout thermogenese worden vaak gebruikt om de vetverbranding te versnellen. Beide kunnen een effectieve manier zijn om het calorieverbruik te verdubbelen en het aandeel van het lipidenweefsel in de energieproductie te verhogen, en dus efficiënter af te vallen. De beste resultaten worden bereikt door de postprandiale en post-workout thermogenese tegelijkertijd te activeren – door het gebruik van thermogene vetverbranders en thermogenica in voedsel en door fysieke activiteit die de spieren mobiliseert om hard te werken. Op deze manier zijn we ook in staat om het zogenaamde resistente vet te verbranden (bijv. van de buik, dijen, schouders, heupen), dat uiterst moeilijk te verminderen is.

Natuurlijke thermogenen en synthetische thermogenen

termogeniki, papryka chili

Onder de stoffen met thermogene eigenschappen bevinden zich natuurlijke stoffen – verkregen uit planten en synthetische stoffen – die door middel van chemische processen uit kunstmatige stoffen worden gemaakt. Beide soorten thermogenen hebben hetzelfde werkingsmechanisme – ze verhogen de lichaamstemperatuur, versnellen de stofwisseling, verhogen de calorie-uitgaven en verhogen de afbraak van het vetweefsel. Natuurlijke thermogenen zijn echter veel veiliger voor onze gezondheid. Deze kunstmatige werken sneller en kunnen anomalieën in het functioneren van het lichaam veroorzaken.

Synthetische thermogenica – effectief in het verminderen van vet, maar gevaarlijk voor de gezondheid

Hoewel synthetische thermogenen een hoog potentieel voor vetreductie hebben, zijn het meestal illegale stoffen. Ze hebben gevaarlijke bijwerkingen voor de gezondheid, dus in veel gevallen hebben ze geen plaats op de officiële markt. Het is beter om dergelijke stoffen niet te gebruiken omdat we, ten eerste, worden blootgesteld aan een aantal gezondheidsproblemen, waaronder de vernietiging van het hart- en vaatstelsel en het zenuwstelsel, ten tweede, we weten nooit zeker wat er in dergelijke tabletten zit die afkomstig zijn van de zwarte markt of van een anoniem, onbekend merk dat echt “zit”. Populaire synthetische thermogenica zijn onder andere:

  • efedrine HCL,
  • Sibutramine,
  • dinitrofenol (DNP),
  • Clenbuterol,
  • fentermina (Adipex).

Helaas zijn al deze stoffen gevaarlijk voor ons en hebben ze een hele reeks bijwerkingen. Ze werken op een zeer intensieve manier op het lichaam, intensiveren kunstmatig de stofwisselingsprocessen, veroorzaken aandoeningen van belangrijke systemen en organen (zoals de hersenen of het hart) en dragen een hoog risico op schade of inefficiëntie met zich mee. Wat belangrijk is, zulke kunststoffen als dinitrofenol zijn zelfs dodelijk. DNP is een zeer giftige stof die onder andere wordt gebruikt bij de productie van herbiciden. Het veroorzaakt een drastische intensivering van de stofwisseling en leidt tot het “koken” van het lichaam van binnenuit. Er zijn gevallen van sterfgevallen na het nemen van DNP, dus het is beter om deze chemische stof met een brede boog te vermijden.

Een even brede boog is de moeite waard om sterke stimulerende middelen zoals de genoemde efedrine, sibutramine, fentermina, clenbuterol of amfetamine te vermijden. Hoewel ze de vetverbranding versnellen, hebben ze ook een zeer belangrijk nadeel, namelijk ze belasten het hart, verhogen de druk, verstoren de neurologische functies en verhogen het risico op hartaanvallen en beroertes. Bij veel mensen veroorzaken deze stoffen bijwerkingen zoals:

  • hartkloppingen,
  • toename van de druk,
  • ademnood,
  • …en de hoofdpijn en duizeligheid,
  • handgebibbel,
  • overmatige nervositeit, agressiviteit,
  • Slaapstoornissen,
  • overmatige opwinding,
  • stemmingswisselingen,
  • nadat de stof is gestopt, mentale achteruitgang, depressieve toestanden, apathie.

Natuurlijke thermogenica – effectief en veilig

De meeste vetreductoren die te koop zijn, zijn gebouwd op basis van thermogene natuurlijke stoffen die worden verkregen uit geselecteerde plantaardige materialen. Thermogene eigenschappen zijn onder andere citrusvruchten, groene thee, knoflook, koffie en specerijen met een duidelijke, vaak pittige smaak. Laten we eens kijken naar de meest gebruikte in vetverbranders en de meest effectieve natuurlijke thermogenica. Hier zijn ze:

Capsaïcine

Wees de meest populaire natuurlijke thermogene, massaal gebruikt in voedingssupplementen ter ondersteuning van silhouetmodellering. Het wordt verkregen uit hete chilipepers, die in poedervorm ook wel cayenne peper worden genoemd. Capsaïcine draagt door het effect van de verhoging van de lichaamswarmte bij aan de verhoging van de energiekosten en de verhoging van de vetverbranding. De stof bevordert ook het gewichtsverlies door het afremmen van de eetlust en het verbeteren van de spijsvertering.

Bovendien is capsaïcine een krachtige antioxidant met een extreem positief effect op onze gezondheid. Het stimuleert onder andere de reiniging van het lichaam van gifstoffen, beschermt de cellen tegen degeneratie en veroudering en vertoont anti-kankereigenschappen.

Piperine

Een ander natuurlijk thermogenisch middel dat is afgeleid van de populaire specerij, dit keer van zwarte peper. Piperine heeft een thermogene werking, verhoogt de stofwisseling, stimuleert de verbranding van calorieën en de afbraak van vetten, waardoor het proces van gewichtsverlies wordt versneld. Het heeft ook een effect op de spijsvertering. Het versterkt de afscheiding van maag-, alvleesklier- en darmsap, verbetert de spijsverteringsprocessen, reguleert de cyclus van de stoelgang, voorkomt maag-darmstoornissen, verbetert de assimilatie van waardevolle voedingsstoffen uit de voeding.

Piperine heeft ook andere gezondheidsbevorderende eigenschappen: het verbetert de concentratie, het geheugen en de mentale productiviteit, heeft een antioxiderende werking, ondersteunt de ontgifting van het lichaam door middel van diuretische effecten, voorkomt kanker, bestrijdt ontstekingen.

Kurkumina

Curcumine is een waardevolle stof in een populaire Aziatische specerij – curcuma (ook wel bekend als lange oester). Het onderscheidt zich door zijn thermogene werking en versnellende stofwisseling, maar dit is niet het einde van zijn afslankende eigenschappen. Het reguleert de bloedsuikerspiegel, voorkomt hongeraanvallen en stimuleert de afbraak van vetten uit voedsel, waardoor de opslag ervan wordt voorkomen. Bovendien verbetert het de werking van het spijsverteringsstelsel, verbetert het de spijsvertering, beschermt het tegen winderigheid en indigestie, ondersteunt het de leverfunctie. Kurkuma heeft ook een aantal gezondheidsbevorderende eigenschappen, waaronder ontstekingsremmend, antioxidant, ontgiftend, antibacterieel en antiviraal.

Gember

De gember, zingiberol, zinferon en shogaol in gember zijn sterke thermogene stoffen, waardoor we het tempo van de stofwisseling effectief kunnen opvoeren, het calorieverbruik van het lichaam kunnen verhogen en de verbranding van het reservevet kunnen verhogen. Wat belangrijk is voor mensen die afvallen, gember, net als andere natuurlijke thermogenen, verbetert de spijsvertering, heeft een diastolische werking, vergemakkelijkt het legen, verlicht ons van winderigheid en andere maag- en darmkwalen, wat helpt bij het verminderen van de buikomvang. Gember ondersteunt ook onze gezondheid door onder andere het voorkomen van oxidatieve stress van cellen, het verminderen van ontstekingen, het bestrijden van infecties en verkoudheid, het verminderen van gewrichtskwalen.

Groene thee

Groene thee is rijk aan catechinen (EGCG) en natuurlijke cafeïne, waardoor het thermogene capaciteiten laat zien, de stofwisseling versnelt, de stofwisseling van koolhydraten en vetten verbetert, de ophoping van lipiden in de voeding voorkomt en de verbranding van opgeslagen vetweefsel stimuleert. Andere waardevolle eigenschappen van groene thee zijn: vermindering van de eetlust, verbetering van het spijsverteringsstelsel, verbetering van de stemming, regulering van het cholesterolgehalte, bestrijding van schadelijke vrije radicalen, vertraging van het verouderingsproces, reiniging van het lichaam van giftige stoffen, vermindering van het teveel aan onderhuids water.

Kaneel

Het is onmogelijk om deze aromatische specerij haar talrijke afslankende eigenschappen te ontkennen. In de eerste plaats is kaneel een thermogene stof, waardoor het de stofwisseling intensiveert en de vetverbranding stimuleert (het geeft bijzonder goede resultaten in combinatie met andere thermogene stoffen zoals cafeïne of curcumine). Ten tweede is kaneel een specialist in het reguleren van de koolhydraatstofwisseling in het lichaam – het normaliseert het bloedglucosegehalte, heeft een gunstig effect op de alvleesklier en reguleert de afscheiding van insuline, en vermindert zo de eetlust en beschermt tegen hongeraanvallen en het eten van overmatige voedselporties. Ten derde ondersteunt het de spijsverteringsprocessen, elimineert het maagklachten, winderigheid en indigestie. Ten vierde stimuleert het de verwijdering van schadelijke stoffen uit het lichaam. Ten vijfde, het vermindert de eetlust voor snoep.

Synephrine

Synephrine is een extract van bittere sinaasappel, dat wordt beschouwd als een veilige vervanging voor efedrine vanwege zijn sterke afslankende eigenschappen en tegelijkertijd zijn natuurlijke oorsprong en mildere effecten op het lichaam. Synephrine heeft sterke thermogene eigenschappen, wat zich vertaalt in hoge calorische uitgaven en activering van de afbraak van reservevet. Deze stof werkt goed als een pre-workout-ondersteuning. Het verhoogt niet alleen de vetverbranding tijdens de activiteit, maar het vermindert ook de vermoeidheid, voegt energie toe en verhoogt onze fysieke prestaties, waardoor het voor ons gemakkelijker is om onze trainingsplannen uit te voeren. Bovendien helpt synephrine om uw dieet onder controle te houden, omdat het uw eetlust effectief onderdrukt en calorieoverschotten voorkomt.

Guarana

Guarana is een Braziliaanse plant die een van de beste bronnen van natuurlijke cafeïne is. Het werkt als koffie, maar de effecten zijn sterker en gaan langer mee, wat ongetwijfeld goed nieuws is voor degenen die op zoek zijn naar een extra bron van energie en een effectieve manier om psychofysische vermoeidheid en onwil om actief te zijn te bestrijden. Door het gebruik van supplementen met guarana kunnen we rekenen op stimulatie en een verhoging van de motivatie, waardoor onze trainingsplannen gemakkelijker te realiseren zijn. De energiestroom na guarana en de natuurlijke cafeïne die het bevat, gaat hand in hand met de onderdrukking van de eetlust en een thermogene werking, waardoor de stofwisselingsprocessen en de vetreductie worden geïntensiveerd.

Forskolina

Forskolin is een werkzame stof van Indiase brandnetel met een breed positief effect op de gezondheid. Het heeft ook tal van afslankende eigenschappen, waardoor het een plaats heeft in vele gewichtsverminderaars. Forskolina verbetert de thermogenese, versnelt de verbranding van calorieën, stimuleert de vetstofwisseling en ondersteunt de lipolyse, waardoor de vermindering van het geaccumuleerde reservevet wordt gestimuleerd. Het heeft ook een gunstig effect op de spijsvertering, ondersteunt de alvleesklier en voorkomt schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Belangrijk is dat forskoline het werk van de schildklier verbetert, wat gewichtsverlies vergemakkelijkt in gevallen waar vet geassocieerd werd met een abnormale werking van de schildklier.

Controleer de ranglijst van vetverbranders met de sterkste natuurlijke thermogenen.

Thermogenie in voedsel – wat te eten om de thermogenese te intensiveren?

dieta termogeniczna, chleb pełnoziarnisty, jajko, warzywa

Dankzij een goed samengesteld dieet is het mogelijk om de thermogenese te intensiveren, de stofwisseling te stimuleren en het lichaam te stimuleren om vaker gebruik te maken van de vetreserves om zo de juiste doses energie te verkrijgen. Zoals reeds vermeld, geven sommige soorten voedsel een beter thermogenisch effect, andere slechter. De meeste thermogenese wordt geïntensiveerd door eiwitten, de tweede plaats wordt ingenomen door koolhydraten (eerst complexe koolhydraten zoals voedingsvezels, dan enkelvoudige koolhydraten), en de derde plaats door vetten. Daarom moet ons dagmenu gebaseerd zijn op producten met een hoog gehalte aan eiwitten en vezels, terwijl we eenvoudige suikers en vetten moeten beperken.

De beste thermogenen in voedsel zijn:

  • magere zuivel (kefir, karnemelk, witte kaas, kwark, natuurlijke yoghurt),
  • Durf,
  • peulvruchten (erwten, groene erwten, bonen, kikkererwten, linzen, sojabonen, bonen),
  • groenten,
  • vruchten die rijk zijn aan vitamine C, zoals citrusvruchten,
  • Kruiden,
  • knoflook,
  • Cacao en koffie,
  • graankorrels en volkorenproducten (bv. zonnebloempitten, pompoenpitten, havervlokken, bruine rijst, grove grutten),
  • mager vlees en vis.

Thermogene voeding – een menu

We eten veel eiwitten en vezels, en we verminderen monosachariden (vooral die uit snoep en verwerkt voedsel) en vetten (vooral transvetten, vette vleeswaren, vleeswaren, boter) sterk. Vette kaassoorten en plantaardige oliën worden in kleine hoeveelheden geconsumeerd. Een voorbeeldig dieet in een thermogene voeding kan er zo uitzien:

Dag 1

  • Ontbijt: avocado cottage cheese, zwarte peper en pompoenpitten, 2 plakjes volkorenbrood, 2 plakjes magere ham, een handvol cherrytomaatjes
  • 2 ontbijt: salade met kip (gekookte kip, sla, peper, bonen, komkommer, radijs, vinaigrette-saus)
  • Diner: geroosterde kabeljauw, geroosterde yams, bietensalade met chilipeper
  • Snack: eiwitcocktail van karnemelk, boerenkaas en -bessen of frambozen met toegevoegde kaneel
  • Diner: gebakken courgettes gevuld met boekweitgrutten, champignons en tomaten (met een beetje mozzarella-kaas erbovenop).

Dag 2

  • Ontbijt: lamsvlees met kokosmelk en fruit
  • 2 ontbijt: 2 volkoren toast met gerookte zalm en olijven, grapefruit
  • Diner: soeproom van groene erwten met kurkuma, bruine rijst met pittige kalkoenstoofpot.
  • Snack: natuurlijke yoghurt met noten, zonnebloempitten en honing
  • Diner: graham met witte kaas en gerookte makreelpasta, sla, ingelegde komkommer, peper

Dag 3

  • Ontbijt: omelet met havermout, tomaten, paprika en ham op smaak gebracht met peper cayenne en basilicum
  • 2 ontbijt: fruitsalade, kefir
  • Diner: linzensoep op smaak gebracht met gember en kerrie, gegrilde kalkoen met preisalade, wortelen, selderij voor de tweede gang
  • Snack: bruine rijst met gestoofde appel en kaneel
  • Diner: volkoren broodjes met sla en tonijnpasta (gemaakt van tonijn in eigen saus, gehakte olijven, knoflook, gehakte ui, chilipepers, een lepel mosterd en een lepel Griekse yoghurt)

Dag 4

  • Ontbijt: havermout met yoghurt, banaan, kiwi, chia zaden en amandelen
  • 2 ontbijten: vegetarische hamburger op basis van volkorenbroodjes, groentehamburger, sla, tomaat, ui en komkommer in blik (met ketchup of yoghurt en knoflooksaus)
  • Diner: couscous grutten, gebraden kipfilet in appelazijn, olie, honing, gember, knoflook en kurkuma, Peking koolsalade
  • Snack: groente-fruitcocktail, een handvol amandelen of zonnebloempitten
  • Diner: roerei met tomaten, 2 sneetjes volkorenbrood

Category: afslanken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Article by: admin