Aminozuren – wie van hen zal helpen om je figuur te modelleren en je geest beter te laten werken?

Aminozuren zijn kleine bouwstenen waaruit eiwitten worden opgebouwd, een voedingsstof die een fundamentele rol speelt in de meeste biologische processen. Aminozuren voeren vele taken uit, waaronder het bewaken van de goede werking van de hersenen, het verzorgen van goed werk van de spieren en het helpen bij hun ontwikkeling, en het deelnemen aan het regeneratieproces van het lichaam. Het is de moeite waard om meer te leren over de belangrijkste aminozuren voor ons. Sommige van hen, die in voedsel of voedingssupplementen worden geleverd, kunnen het werk van onze geest verbeteren, de stemming reguleren, de stofwisseling verbeteren, helpen bij het verbranden van vet of de groei van het spierweefsel activeren.

Aminozuren. Wat zijn dat? Wat is de rol van aminozuren in het lichaam?

Aminozuren (aminozuren) zijn organische verbindingen zonder welke het lichaam niet zou kunnen functioneren. Ze zijn de bouwstenen van eiwitten, ze maken deel uit van peptiden, polypeptiden, alkaloïden, hormonen, nucleïnezuren en neurotransmitters, die essentieel zijn voor het goed functioneren van het zenuwstelsel. Er zijn 20 basische (standaard) aminozuren die de structuur van eiwitten vormen en enkele honderden andere aminozuren die andere dan bouwsteenfuncties in het lichaam vervullen.

De belangrijkste aminozuurfuncties:

  • ze bouwen eiwitten,
  • Ze nemen deel aan de synthese van hormonen, neurotransmitters, enzymen, nucleïnezuren, hemoglobine,
  • het immuunsysteem te ondersteunen, deel te nemen aan de productie van antilichamen,
  • Ze ondersteunen het werk van de spieren, nemen deel aan de ontwikkeling van het spierweefsel, voorkomen de afbraak van spiereiwitten (katabolisme), verbeteren de spierregeneratie na de training,
  • maken het gemakkelijker om mineralen te absorberen,
  • de hersenfunctie te verbeteren,
  • ze verminderen de vermoeidheid,
  • maken het makkelijker om het vet te verbranden,
  • Ze verbeteren de circulatie,
  • steuncel- en weefselregeneratie,
  • Ze nemen deel aan de stofwisseling van vetten en koolhydraten,
  • Ze bouwen haar, nagels, huid en verbeteren hun regeneratie.

Aminozuurstructuur

Aminozuren bevatten twee functionele groepen in de structuur – basische aminogroep (-NH2) en carboxylzuurgroep (-COOH), waterstofatoom en zijketen R. Al deze elementen zijn gebonden aan het centrale koolstofatoom door covalente bindingen.

Aminozuren – deling, soorten aminozuren

Er zijn verschillende onderverdelingen van aminozuren, waarbij verschillende criteria in aanmerking worden genomen. Een van de belangrijkste is de verdeling van aminozuren vanwege de mogelijkheid van hun synthese door het lichaam. En ja, we onderscheiden ons hier:

  • endogene aminozuren (die het lichaam zelf kan aanmaken),
  • Exogene aminozuren, de zogenaamde essentiële aminozuren (die het lichaam niet zelf kan produceren en die met voedsel worden geleverd).

Endogene aminozuren zijn:

  • Alanina,
  • Asperges,
  • Asparaginezuur,
  • Cysteine,
  • Glutamine,
  • glutaminezuur,
  • glycine,
  • proline,
  • tyrosine,
  • cheeseburger.

En de exogene aminozuren zijn:

  • Fenylalanine,
  • Leucine,
  • Isoleucine,
  • lysine,
  • Methionine,
  • treonine,
  • vallei,
  • tryptofaan.

Een andere verdeling van aminozuren is een verdeling waarbij het belangrijkste criterium de constructie van de zijketen is. We vallen hier op:

  • hydrofobe aminozuren, d.w.z. niet-polaire (alifatische aminozuren, aromatische aminozuren),
  • hydrofiele aminozuren, d.w.z. polaire (basische aminozuren, zure aminozuren, neutrale aminozuren).

Een andere verdeling classificeert aminozuren op basis van hun functies. Hier is onder andere een onderscheid te maken:

  • Eiwitaminozuren,
  • niet-eiwithoudende aminozuren,
  • Zwavelhoudende aminozuren,
  • glycogene aminozuren (suikers),
  • vetvormende aminozuren.
Gezond schrijven in de vorm van tabletten en capsules

De belangrijkste aminozuren (eigenschappen, rol in het lichaam, bronnen van aminozuren in de voeding)

Verbeterde intellectuele prestaties, efficiëntere lichaamsherstel, betere fysieke prestaties, snellere vetreductie en lichaamsvormende effecten – tot slechts enkele van de voordelen die we kunnen krijgen door het verhogen van de toevoer van aminozuren in de voeding. We kunnen de aminozuren in onze voeding ook aanvullen met supplementen, vooral als we paradeerden met ons mentale werk, als we een actieve levensstijl leiden en systematisch trainen, als we steun zoeken voor onze zenuwen of als we extra versterking nodig hebben voor onze immuniteit. Welke aminozuren zijn in het bijzonder de moeite waard om op te letten en wanneer?

Aminozuren BCAA

BCAA is een naam die een groep van drie vertakte keten-aminozuren definieert. Dit zijn: leucine, isoleucine, valine. Elk van hen behoort tot de exogene aminozuren, d.w.z. de aminozuren die ons lichaam niet zelf kan produceren en die van buitenaf moeten worden aangevoerd. Deze groep aminozuren wordt meestal gebruikt door trainers die de fysieke prestaties willen verbeteren of het proces van spiermodellering willen versnellen.

De belangrijkste eigenschappen van BCAA-aminozuren zijn

  • katabole processen blokkeren die leiden tot de afbraak van spierweefsel,
  • stimuleren de synthese van eiwitten in de spieren,
  • het proces van energieverwerving door de spieren te reguleren,
  • ze normaliseren de bloedsuikerspiegel,
  • de oefencapaciteit te verbeteren,
  • de spierkracht te verhogen,
  • het herstel van de spieren na de training te versnellen,
  • helpen om het lichaamsvet te verminderen,
  • ze versnellen het proces van het beeldhouwen van het silhouet,
  • ze laten je je beter voelen, vechten tegen slapeloosheid,
  • een positief effect hebben op het zenuwstelsel.

Wat de aanwezigheid van BCAA-aminozuren in levensmiddelen betreft, worden grote hoeveelheden daarvan aangetroffen in zuivelproducten en andere eiwitrijke artikelen. We moeten ze dus in de eerste plaats zoeken: vlees, vis, eieren, melk, kaas, yoghurt, zaden, bonen, soja, noten.

Alanine

Alanine is een endogeen aminozuur, een bestanddeel van eiwitten. Hoewel het in het lichaam wordt geproduceerd, is het in sommige gevallen raadzaam om het aan te vullen door het eten van een grote hoeveelheid rijke producten of geschikte voedingssupplementen (in preparaten voor trainers is allanine meestal in de vorm van bèta-alanine).

Een grote vraag naar allanine komt voor bij zeer actieve mensen, die worden blootgesteld aan frequente fysieke inspanning en intensief spierwerk. Allanine is een van de belangrijkste aminozuren die verantwoordelijk zijn voor energieprocessen die tijdens een verhoogde activiteit plaatsvinden. Door deel te nemen aan de glucose-alanine cyclus en het stikstof transport tussen de spieren en de lever, zorgt het ervoor dat onze spieren een constante aanvoer van brandstof hebben, zelfs tijdens zeer lange en veeleisende trainingen.

Hoe alanine werkt:

  • het zorgt voor de juiste voeding van de spieren,
  • het voorkomt vermoeidheid,
  • laat je toe om langer en intensiever te sporten,
  • verbetert de spierkracht en het uithoudingsvermogen,
  • versnelt de groei van de spiermassa,
  • versterkt het immuunsysteem.

Grote hoeveelheden alanine zijn te vinden in vis, vlees, gele kaas, gelatine, peulvruchten, eieren, spruiten, zemelen en lamsgrutten.

Glutamine

Net als allanine is ook glutamine een aminozuur dat door het lichaam wordt geproduceerd, maar naarmate onze fysieke activiteit toeneemt, neemt de vraag naar glutamine toe. Glutamine kan worden aangevuld met passende supplementen of door gebruik te maken van voedingsmiddelen zoals: eieren, melk, tofu, gevogelte, rundvlees, maïs, broccoli, kool, bonen, boerenkool, rijst.

Glutamine voert uiterst belangrijke taken uit, zowel in het spier- en immuunsysteem als in de spijsvertering. Het heeft ook een belangrijke invloed op de koolhydraatstofwisseling in het lichaam.

De belangrijkste effecten van glutamine:

  • vermindert het spierkatabolisme,
  • stimuleert de groei van de spiermassa,
  • Het verbetert de fysieke prestaties, verhoogt de spierkracht en het uithoudingsvermogen,
  • vermindert het risico op overtraining, stimuleert het proces van spierregeneratie,
  • bestrijdt virussen, bacteriën, verbetert de immuniteit,
  • verbetert de darmfunctie,
  • helpt bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel.

Arginine

Hij neemt deel aan vele metabole veranderingen (bijv. Het heeft een gunstig effect op de werking van het cardiovasculaire systeem, verbetert de ontgifting van het lichaam, verzegelt, maakt de bloedvaten flexibeler en verwijdt ze, voorkomt stolsels, brengt de bloeddruk in evenwicht, elimineert erectiestoornissen, verhoogt de immuniteit – dit zijn de belangrijkste eigenschappen van arginine, een eiwit-aminozuur dat gesynthetiseerd wordt uit andere aminozuren zoals proline, citruline of glutaminezuur.

Arginine heeft ook invloed op onze fysieke conditie. Het verhoogt het niveau van energie, kracht en uithoudingsvermogen tijdens een verhoogde activiteit. Het stimuleert ook het proces van regeneratie na het sporten. Wat belangrijk is voor mensen die hun spieren willen uitbreiden, is dat arginine deelneemt aan de productie van het groeihormoon en de groei van het spierweefsel versnelt.

Rijke bronnen van arginine in voedsel zijn: zuivel, eieren, vlees, zeevruchten, vis, zonnebloempitten, pompoenpitten, sesam, sojabonen, linzen, noten, amandelen.

Check: Titanodrol – voedingssupplement met aminozuren die de toename van de spiermassa stimuleren

Tyrosine

Tyrosine is een eiwit-aminozuur, gesynthetiseerd uit een aminozuur genaamd fenylalanine. Het behoort tot endogene aminozuren, maar in veel gevallen wordt aanbevolen om het aan te vullen in de voeding of supplementen, vooral als we zeer actieve mensen zijn, als we te maken hebben met concentratiestoornissen, verminderde mentale productiviteit, lichaamszwakte en verslechtering van de stemming.

Belangrijke neurotransmitters die verantwoordelijk zijn voor de overdracht van impulsen tussen neuronen, zoals dopamine, adrenaline en noradrenaline, worden gesynthetiseerd uit tyrosine.

Dit zijn enkele van de vele functies van tyrosine in het lichaam:

  • Het vermindert fysieke en mentale vermoeidheid,
  • verbetert de prestatie van het lichaam,
  • regelt de schildklier,
  • neemt deel aan de productie van collageen en melanine,
  • …die de eetlust afremt,
  • het versnelt de stofwisseling,
  • vermindert de kwetsbaarheid voor stress,
  • vermindert angst en depressie,
  • Het heeft een positief effect op het geheugen en de concentratie,
  • het regelt de stemming,
  • verbetert mentale processen, verbetert de prestaties van de hersenen.

Welke voedingsmiddelen bevatten veel tyrosine? Kaas en andere zuivelproducten worden beschouwd als de meest waardevolle bron van dit aminozuur. Tyrosine komt ook voor in eieren, vis, vlees, peulvruchten, haver, noten, sesam en avocado.

Lees ook: Dieet voor de hersenen

Tryptofaan

Een belangrijke biologische rol wordt gespeeld door tryptofaan – een proteïne-aminozuur dat niet in ons lichaam wordt geproduceerd maar in onze voeding wordt opgenomen. We vinden het in voedingsmiddelen zoals: melk, eieren, bananen, gele kazen, kwark, schimmelkaas, pompoenpitten, bonen, sojabonen, kikkererwten, linzen, zemelen, mager vlees, vis, lijnzaad. Tryptofaan is ook een onderdeel van talrijke voedingssupplementen, meestal gericht op actieve mensen, die afvallen, op zoek zijn naar een remedie voor slaapproblemen en vechten tegen stress en verminderde mentale productiviteit.

Tryptofaan neemt deel aan vele bioprocessen en is ook een voorloper van andere verbindingen die nodig zijn voor de goede werking van het systeem. Tryptofaan wordt gebruikt om serotonine te produceren, een van de belangrijkste neurotransmitters die verantwoordelijk zijn voor een goed humeur, geestelijk evenwicht en effectief werk van het intellect. Het produceert ook melatonine, een organische verbinding die het dagelijkse ritme reguleert en slaapstoornissen minimaliseert.

De belangrijkste activiteiten van tryptofaan:

  • bouwt eiwitten,
  • Door de productie van melatonine te stimuleren, draagt het bij aan de regulatie van het slaapritme en de waakzaamheid,
  • Het vermindert de eetlust, onderdrukt obsessieve gedachten over voedsel, voorkomt problemen en negatieve emoties,
  • neemt deel aan de synthese van bepaalde vitaminen,
  • verbetert de darmfunctie,
  • Het stimuleren van de serotonineproductie, verbetert de stemming, verlicht nerveuze spanningen, vermindert depressieve toestanden,
  • het elimineert psychofysische vermoeidheid,
  • minimaliseert stress,
  • Het heeft een positief effect op de concentratie, het geheugen en de mentale productiviteit.

Lees een recensie van de bovenste aanvulling voor een goede hersenfunctie: Brain Actives

Bronnen:

Category: gezondheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Article by: admin