Dieet voor immuniteit – wat te eten om het lichaam te versterken

Dieet voor immuniteit zal ons voorzien van een injectie van vitaliteit en zal bijdragen aan de versterking van de afweermechanismen van het lichaam, zodat het pathogenen efficiënter kan bestrijden. Ontdek welke producten je moet gebruiken om een dagelijks menu samen te stellen om een sterk immuunsysteem eigenaar te worden!

Wat te eten voor weerstand en wat te elimineren uit het menu?

Dieet voor immuniteit is eenvoudig en vereist niet veel geld, maar om volledig effectief te zijn, moet het continu worden gebruikt, en tegelijkertijd de desastreuze eetgewoonten loslaten, als ze ons deel uitmaakten.

Om de immuniteit te versterken en de incidentie van verschillende infecties en ziekten te verminderen, is het essentieel om te zorgen voor een constante toevoer van geschikte voedingsstoffen naar het lichaam, die de cellen van de juiste voeding en energie voorziet, het immuunsysteem stimuleert en de mechanismen van systematische zelfreiniging en regeneratie van het lichaam ondersteunt.

De belangrijkste plaatsen in het immuniteitsdieet zijn: groenten en fruit rijk aan antioxidanten, rijk aan vitaminen en mineralen, graanproducten en eiwitten. Niet minder belangrijk zijn gezonde vetten, die cellen en organen beschermen en een positief effect hebben op het zenuwstelsel. Als we van immuunimmuniteit willen genieten, moet gezond voedsel permanent vervangen dat helaas vaak onze menu’s domineert of er een belangrijk deel van uitmaakt.

Daarom is het de moeite waard om fastfood, kant-en-klare gerechten direct uit het menu te halen. We moeten ook vermijden dat er veel vlees, snoep en kleurrijke dranken worden verwerkt. Ze bevatten veel ongunstige chemische stoffen en ongezonde vetten en koolhydraten, en zijn bijna volledig verstoken van nuttige stoffen die de gezondheid en immuniteit bevorderen.

Wat te eten voor weerstand?

Grote hoeveelheden groenten en fruit

Als het versterken van de immuniteit voor ons een prioriteit is, moeten we groenten en fruit zo vaak mogelijk in onze menu’s opnemen. Het is het beste om een plaats te vinden in elke maaltijd of bijna elke maaltijd. De meest waardevolle zijn fruit en groenten in verse vorm, maar ook die gekookt of gebakken worden niet gedevalueerd. Het is ook de moeite waard om te bereiken voor fruit- en groentesappen, puree, cocktails en uiterst waardevol voor de immuniteit van kuilvoer.

Groenten en fruit hebben een grote invloed op een gezond immuunsysteem. Ze bevatten grote hoeveelheden vitaminen en mineralen die belangrijk zijn voor de afweerfuncties van het lichaam, zoals: vitamine C, A, B-vitaminen, magnesium, calcium. Ze zijn ook rijk aan bioflavonoïden, die fungeren als antioxidanten die schadelijke vrije radicalen neutraliseren, onze weerstand tegen ziekten verhogen en verouderingsprocessen tegengaan.

Groenten en fruit zijn bijzonder waardevol voor de weerstand:

  • citrussen,
  • aardbeien,
  • frambozen,
  • krenten,
  • Bessen,
  • Veenbessen,
  • peren,
  • appels,
  • kiwi’s,
  • Pompoen,
  • broccoli,
  • spinazie,
  • peterselie,
  • bieten,
  • paprikapoeder,
  • boerenkool,
  • knolraap,
  • kool,
  • wortel,
  • tomaten,
  • knoflook,
  • uien.

IJzerrijke producten

Een andere groep voedingsmiddelen die niet mag ontbreken in de voeding om de weerstand te verbeteren zijn producten met een grote hoeveelheid ijzer. Het is een element dat een significante invloed heeft op de werking van het hele systeem. Het neemt deel aan de productie van hemoglobine, aan het transport van zuurstof naar cellen, weefsels en organen. Daarnaast ondersteunt het de verwijdering van schadelijke metabolieten uit het lichaam, verbetert het de regeneratieve processen en stimuleert het immuunsysteem om micro-organismen te bestrijden. IJzertekort kan leiden tot bloedarmoede, chronische vermoeidheid en zwakte, verslechtering van haar- en huidconditie, verlies van immuniteit.

IJzerrijke producten bevatten:

  • namakers,
  • havermout en andere graanvlokken,
  • zemelen,
  • grove grutten,
  • noten en amandelen,
  • peulvruchten,
  • vlees,
  • eieren,
  • melk,
  • zal peterselie tegenkomen,
  • spinazie,
  • boerenkool,
  • broccoli,
  • bieten en botvin,
  • Cacao.

Noten, granen, peulen,

Zaden, noten, amandelen, peulvruchten (zoals bonen en linzen), evenals graanvlokken en zemelen zijn essentiële producten in een dieet voor een goede immuniteit. Ze zijn zeer rijk aan mineralen (ijzer, calcium, zink, selenium, koper, magnesium) en vitaminen (vitamine E, A, B-vitaminen) die nodig zijn om een sterk immuunsysteem op te bouwen, ze zijn ook waardevol voor immuniteitseiwitten.

Probiotische producten

Voor een goede immuniteit zorgen, laten we zorgen voor een gezonde darmflora! Beide hebben veel gemeen. Als de darmflora in evenwicht is, bevat het voldoende hoeveelheden “nuttige” bacteriën, de afweermechanismen van het lichaam zijn sterker, de ontgifting van het lichaam is efficiënter en schadelijke micro-organismen hebben geen voorwaarden voor ontwikkeling.

De beste manier om de darmflora weer op te bouwen en zo de immuniteit te verbeteren, is om het lichaam systematisch te voorzien van probiotica (melkzuurbacteriën), die onder andere in producten zitten:

  • kefirs,
  • karnemelk,
  • yoghurt,
  • cottage cheese,
  • zuurkool,
  • komkommers,
  • zuurkoolbieten,
  • broodbakkerijzuur,
  • gefermenteerde sojaproducten,
  • natuurlijke appelazijn.

Probiotica zijn ook aanwezig in speciale voedingssupplementen zoals Probiox Plus en CandiDie Forte.

Zwavelrijke producten

Producten die zwavelverbindingen bevatten worden vaak natuurlijke antibiotica genoemd, wat te maken heeft met hun sterke antivirale, antibacteriële, schimmelwerende en ontstekingsremmende eigenschappen. Het immunostimulerende effect van zwavel gaat hand in hand met het ontgiftende effect van toxines. Daarom, wanneer het leiden van een dieet om het lichaam te versterken en de immuniteit te verhogen, is het vaak de moeite waard om te bereiken voor producten die dit waardevolle element, en deze zijn onder andere:

  • knoflook,
  • uien,
  • radijs,
  • zwarte raap,
  • mierikswortel,
  • tuinkers.

Zeewatervissen, algen

In de menu’s van de meesten van ons komen vissen relatief zelden voor. Maar als je jezelf een stalen weerstand tegen ziekten, infecties en allergieën wilt opbouwen, is het de moeite waard om je culinaire gewoonten een beetje te veranderen en ze met een hogere frequentie te serveren. Zeewatervissen zijn rijk aan perfect verteerbare eiwitten, voorzien van een volledig profiel van exogene aminozuren. Ze zijn ook een uitstekende bron van vitamine D. Beide voedingsstoffen spelen een belangrijke rol bij het verbeteren van de immuunfunctie van het lichaam.

Naast vis zijn er veel algen, zoals de populaire chlorella en spirulina, rijk aan vitamine D en gezonde eiwitten. Daarnaast bevatten algen veel andere ingrediënten die het immuunsysteem ondersteunen – antioxidanten, vitamine E, A, B, K, C, zink, magnesium, selenium, ijzer. Zeealgen zijn verkrijgbaar als poeder, tabletten of capsules (bijv. Spirulin Plus).

Kruiden en specerijen met immunostimulerende eigenschappen

Kruiden en specerijen zijn een groep producten die ook aandacht verdienen bij het samenstellen van een dieet dat het immuunsysteem ondersteunt. Velen van hen zijn rijk aan verschillende vitaminen en bio-elementen, stoffen die het immuunsysteem stimuleren en schadelijke micro-organismen bestrijden, evenals antioxidanten en stoffen met ontgiftende eigenschappen. In zijn culinaire samenstellingen is het vooral de moeite waard om de volgende specerijen en kruiden voor weerstand te bereiken:

  • kurkuma,
  • gember,
  • zwarte peper,
  • cayennepeper,
  • mosterd,
  • kardemom,
  • kaneel,
  • jeneverbes,
  • oregano,
  • peterselie,
  • Anjers.
Rate this post

Category: dieetgezondheid

4 comments

  1. Ik moet deze kruiden toevoegen, want in mijn menu staan er maar heel weinig :(maar ik moet toegeven dat voeding alleen al veel kan doen als het gaat om immuniteit. Ik ben zelf een voorbeeld. Toen ik junkfood at, lag mijn immuunsysteem op de grond. Ik heb een miljoen infecties en allergieën opgelopen. Ik was bleek, zwak, mijn haar vloog in handenvol. Maar ik veranderde mijn eetgewoonten (misschien nog niet helemaal) maar de immuniteit ging omhoog en je voelt je veel beter.

  2. Ik begin ook met een weerstandsdieet. De dokter raadde een radicale verandering in mijn levensstijl aan, omdat zijn bezoeken steeds vaker voorkomen…….. Ik voel me vreselijk, ik ben nog steeds geteisterd, moe, de baaien doen me pijn, de hoest zal zich af en toe vastklampen. Vanaf morgen zal ik alle tips implementeren. Ontbijt: havermout met fruit, diners: vis, veel salades, grutten, gekookte groenten, diners: cottage cheese, groentesalades……. en in de tussentijd kefirs, yoghurt, noten, vruchten.

  3. Na het lezen van het artikel zie ik veel tekortkomingen in mijn menu, en ik dacht dat ik goed eet omdat ik veel fruit en veel groenten eet. Maar ik had praktisch geen vis, niet veel vlees – ik vermoed een tekort aan ijzer en eiwit. Ook heb ik in totaal te weinig peulen en granen gegeten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Article by: piotr