Hoe kan je stress overwinnen? Vijf stappen om het emotionele evenwicht te herstellen

De effecten van stress zullen waarschijnlijk door ons allemaal worden gevoeld, soms zonder dat we ons realiseren dat kwalen zoals slaapproblemen, constante vermoeidheid of irritatie, hoofdpijn of rugpijn, en zelfs fysiologische stoornissen, zo’n achtergrond hebben. Wat nog erger is, na verloop van tijd kunnen ze ernstige aandoeningen veroorzaken. Hoe kan je stress overwinnen? Acties zoals het veranderen van eetgewoonten, ontspanningstechnieken en -oefeningen, het gebruik van kruiden en voedingssupplementen kunnen helpen.

Oorzaken en duur van de stress

We hebben het over stress als het evenwicht tussen onze mogelijkheden en de eisen van de situatie verstoord is, dan hebben we te maken met een adaptieve reactie van het lichaam op stressvolle prikkels. Dit type reactie is een aangeboren, atavistisch mechanisme en gaat gepaard met bepaalde fysiologische fenomenen. Er is een versnelling van de hart- en ademhalingswerking, verhoogde spierspanning, verhoogde druk, versnelde stofwisseling, verhoogde fysieke kracht, verminderde gevoeligheid voor pijn. Het is niet moeilijk voor te stellen hoe negatief de effecten van langdurige spanning en het onvermogen om deze te verlichten kunnen zijn.

Nerveuze spanning begeleidt de moderne mens bijna constant. Dankzij de ontwikkeling van de beschaving leven we steeds comfortabeler, maar we betalen ook een aanzienlijke prijs voor de vooruitgang. Constante drukte, rivaliteit en overdaad aan verplichtingen, het gevoel verloren te zijn en eenzaam te zijn, zijn steeds vaker ons aandeel en worden factoren die negatieve emoties oproepen. Daarnaast zijn er onvermijdelijke tragedies en persoonlijke problemen – overlijden van een geliefde, afscheid of echtscheiding, problemen met kinderen, ziekte, problemen op het werk.

Dit alles maakt dat we steeds slechter met het dagelijks leven omgaan en steeds vaker bereiken we de makkelijkste oplossingen in de vorm van sterke farmaceutica. Ondertussen is het de moeite waard om andere methoden te proberen, die minder schadelijk zijn voor het lichaam.

Negatieve effecten van langdurige stressvolle prikkels

Hoewel kortetermijnstress mobiliserend kan zijn, draagt een langdurige staat van spanning bij aan negatieve gezondheidseffecten. In ieder geval moeten we zelfs de eerste storende signalen niet onderschatten, die overigens zeer gevarieerd en individueel kunnen zijn: maagklachten of hartkloppingen, slapeloosheid of irritatie, gebrek aan eetlust of overmatige eetlust, verslechtering van de stemming of apathie, chronische hoofdpijn of hoge bloeddruk. Op lange termijn kunnen hart- en vaatziekten, diabetes, obesitas, chronische spijsverteringsstoornissen, osteoporose, vervelende hoofdpijn, huid- en haarproblemen optreden.

Stressniveaus hebben een enorme invloed op het functioneren van het immuunsysteem. Het wordt verzwakt door een verhoogde productie van cortisol, zoals het geval is in stressvolle situaties. Vandaar de verhoogde incidentie van verschillende infecties en zelfs, zoals sommige studies bevestigen, kanker. Chronische stress, geassocieerd met langdurige cortisol afscheiding, kan de symptomen van zogenaamde auto-immuunziekten, Hashimoto, Basedov, reumatoïde artritis, type 1 diabetes, colitis en andere ziekten verergeren of uitlokken.

Hoe kun je stress overwinnen zonder naar sterke drugs te grijpen?

een vrouw in een rode jurk die aan de kust staat

Net zoals de symptomen van verhoogde spanning anders kunnen zijn, zo kunnen ook de manieren om met stress om te gaan. Psychologen wijzen op drie soorten menselijk gedrag in dit soort situaties:

  • confrontatie met het probleem,
  • op zoek naar ondersteuning,
  • ontsnappen.

Dat laatste is helaas de ergste uitweg, want doen alsof er voor jezelf en je omgeving geen probleem is, lost niets op, maar veroorzaakt alleen maar complicaties en vergroot de moeilijkheden en spanningen. Dit kan leiden tot ernstige psychofysische stoornissen.

Stressvolle situaties zijn onvermijdelijk, maar je kunt proberen je houding te veranderen en de negatieve effecten van de tegenspoed van het leven te minimaliseren. De mate van stress, en dus de schadelijkheid ervan, is subjectief en hangt grotendeels af van de individuele mentale omstandigheden. Eerst moet je een uitdaging aangaan, d.w.z. de vraag beantwoorden waarom een bepaalde omstandigheid stressvol is, en vervolgens actie ondernemen om de negatieve effecten te minimaliseren.

Het is de moeite waard om te onthouden dat niemand, en dus ook wij, perfect zijn en dat er situaties kunnen zijn die ons overweldigen. Dit is vooral belangrijk als we ons afvragen hoe we de stress op het werk kunnen overwinnen. Positief denken en zelfacceptatie, het zoeken naar ondersteuning, een passend dieet en slaaphygiëne, ontspanningstechnieken en tenslotte kruiden en supplementen, zullen ons in staat stellen de ontberingen van het leven beter te doorstaan.

Controleer het ook: Hoe snel ga je slapen en krijg je een goede nachtrust?

Stap één: Een gezond, evenwichtig dieet

Een goede stofwisseling is een fundamentele voorwaarde voor de gezondheid van het hele organisme en het welzijn, en de basis is een goede voeding, met inbegrip van volledig uitgebalanceerde maaltijden, die voldoende hoeveelheden van alle noodzakelijke voedingsstoffen bevat. Als we het emotionele evenwicht willen bewaren, moeten we er ook voor zorgen dat het menu producten bevat die rijk zijn aan de volgende ingrediënten:

  • Magnesium – is van groot belang voor het functioneren van het zenuwstelsel, de kwaliteit van mentale functies en emoties, en onder invloed van stress daalt het niveau ervan. Magnesium zit in boekweitgruis en havermout, spinazie en peulvruchten, bananen, bittere chocolade, zaden, amandelen en noten.
  • Kalium is het belangrijkste element in de strijd tegen stress, naast magnesium. De belangrijkste bronnen van kalium zijn tomaten, erwten, linzen, witte bonen, soja, gedroogde vruchten, bieten, groene peterselie, spinazie, melkproducten, vis.
  • Zink – Het beïnvloedt ook het functioneren van het zenuwstelsel en de hersenen, versterkt de immuniteit. Het meeste zink bevat oesters, maar ook lever, eierdooier, spruiten, zaden, noten, lijnzaadolie.
  • Calcium – is niet alleen noodzakelijk voor de goede ontwikkeling van de botten, maar ook voor het goed functioneren van het zenuwstelsel en de mentale efficiëntie en het behoud van energie. We vinden het in melk en melkproducten, eigeel, amandelen en hazelnoten, peulvruchten en graanproducten, boerenkool, broccoli, spinazie, sardientjes en sprot in olie.
  • Onverzadigde vetzuren Omega 3 – essentieel voor het behoud van het geestelijk evenwicht, voornamelijk aanwezig in zeevis en schaal- en schelpdieren, maar ook in plantaardige oliën en walnoten.
  • B-vitaminen – ze spelen een belangrijke rol in de context van het hele lichaam, en zijn uiterst belangrijk voor het zenuwstelsel en de mentale functies. Ze zijn rijk aan noten en zaden, bonen, eieren, melk en conserven, lever, gist, spinazie vis.
  • Tryptofaan – een aminozuur dat betrokken is bij de productie van serotonine, het zogenaamde gelukshormoon en melatonine, dat verantwoordelijk is voor een goede nachtrust. Het komt voor in melk en melkproducten, mager vlees, vis, peulvruchten, cacao, bananen.

Lees meer over de eigenschappen van tryptofaan

Stap twee: een goede nachtrust, een avond stilte van emoties…

Een van de symptomen van overmatige nerveuze spanning zijn slaapproblemen. Dit geldt zowel voor het in slaap vallen als voor de kwaliteit van de nachtrust. Nervositeit, angst, onvermogen om te kalmeren en de menigte van gedachten te kalmeren maken ons niet in staat om in slaap te vallen, en als we dat doen, worden we zonder reden wakker in het midden van de nacht en herbeleven we de hele gehenna. Om dit te voorkomen, moeten we er eerst voor zorgen dat we een goede nachtrust krijgen.

  • Verander de organisatie van de avond – minstens een half uur voor het slapen gaan geven we onze computer, smartphone of tv op. Een korte wandeling, een warm bad en een vrolijk boek zullen beter zijn.
  • Muziek als ontspanning – veel mensen gebruiken opgenomen geluiden van de natuur zoals regen, zingende vogels, krekels die tsjilpen om te kalmeren voor het slapen gaan. Milde, rustige muziek kan net zo effectief zijn.
  • Goede slaaphygiëne – de slaapkamer moet goed geventileerd zijn, en als de omstandigheden het toelaten kan men het beste met het raam open slapen. De ruimte moet zoveel mogelijk worden verduisterd en afgesneden van eventuele externe prikkels.

Stap drie: Ontspannende stressmanagementtechnieken

Ten eerste mogen we niet toestaan dat de stress zich opstapelt. Aangezien zowel het niveau van de gevoelde spanning als de mogelijkheden om deze te ontladen zeer individueel zijn, moeten we de manieren kiezen die het beste bij ons passen. Sommigen zijn ontspannen door een goed boek, anderen door muziek, weer anderen door een computerspel. Er zijn mensen die zich opgelucht voelen door te biechten bij hun familie. Wie niet in staat is zich zo open te stellen, kan de oude, beproefde en door psychologen aanbevolen methode uitproberen, namelijk het opschrijven van hun problemen op een papiertje. Op deze manier verlagen we de spanning, bovendien lijken de opgenomen problemen makkelijker op te lossen.

Regelmatige lichaamsbeweging levert goede resultaten op omdat het helpt om emoties te verlichten en de stemming te verbeteren, en door de spierspanning te verminderen en een extra portie zuurstof te geven, heeft het een positief effect op het hele lichaam. Fitness, joggen, bezoeken aan het zwembad of de sportschool, dynamische wandelingen, fietsen of elke andere vorm van activiteit zal een zeer gunstig effect hebben op ons zenuwstelsel, de psyche en het welzijn.

Wat de moeite waard is om toe te voegen, als gevolg van een langere fysieke inspanning (die minstens 20-30 minuten duurt), worden grote hoeveelheden endorfine in ons lichaam geproduceerd. Dit zijn hormonen die verantwoordelijk zijn voor grote humor, gevoel van geluk, vreugde, innerlijke slapte en zelfgenoegzaamheid. Daarom wordt voor sommige mensen regelmatige training de basiskuur voor een verslechterde mentale toestand, stress, nerveuze spanning, depressieve toestanden of emotionele problemen.

Meditatie of ontspannende ademhalingsoefeningen kunnen ook helpen om het mentale evenwicht te herstellen. Hier is een voorbeeld van een eenvoudige ontspanningsoefening:

Ga liggen of ga zitten en leg je handen achter je hoofd. Trek je ellebogen uit, strek je benen samen met je vingertoppen, en trek de spieren aan. Neem lucht in, trek dan de maag aan en houd je adem een paar seconden in. Laat de lucht langzaam los terwijl u alle spieren ontspant en zich ontspannen voelt. Nu strekken we ons uit tot het uiterste en herhalen we ons: ik ben kalm, ontspannen, vol energie om te handelen.

Stap vier: Kruiden voor stress, ontspanning en zenuwversterking

Het is bekend, niet vanaf vandaag, dat sommige planten een heilzaam effect hebben op een aantal levensfuncties. Onder hen zijn er die de stofwisseling ondersteunen, andere hartfuncties, andere behandelen huidveranderingen, reuma, interne organen. Tot slot zijn er kruiden die een kalmerende werking hebben, irritatie en angst verzachten en het in slaap vallen makkelijker maken. Hieronder vallen onder andere de valeriaan, hop, engelwortel, sint-janskruid, melisse, passievrucht, bergroos, meidoorn, ginkgo biloba, brandnetel, kamille en lavendel.

Mild werkende kruideninfusies (waarvan sommige als badtoevoeging kunnen worden gebruikt) belasten het lichaam niet zo sterk als geneesmiddelen en zullen zeker helpen om stress te bestrijden. Ze kunnen ook worden gecombineerd tot effectieve mengsels van natuurlijke, niet-dichte en niet-afhankelijke ingrediënten.

Lees ook: De beste kruiden voor stress

Stap vijf: Stresssupplementen

Een belangrijke rol in het herstel van het evenwicht van het lichaam in een stressvolle situatie wordt gespeeld door planten die zijn geclassificeerd als zogenaamde adaptogenen. Daarom is het, als we besluiten tot een aanvulling, de moeite waard om in de eerste plaats te reiken naar bijzonderheden op basis van plantenadaptogenen. Wat zijn adaptogenen? Het zijn planten die het evenwicht en de stabiliteit van het functioneren van alle belangrijke organen en systemen herstellen, waardoor ze de gezondheid van het hele systeem volledig beïnvloeden. Adaptogenen versterken het immuunsysteem en vergroten het vermogen van het lichaam om zich aan te passen aan de omstandigheden, zodat het beter kan omgaan met de symptomen van stress.

Er is een hele groep planten uitgerust met dergelijke waardevolle eigenschappen, onder leiding van de beroemde ginseng en trage begroeting, of Ashwagandha. Deze omvatten fijnbladig spek, Gotu kola, Chinese citroen, Macawortel, groene thee en bergrozijnen. Deze en andere waardevolle stoffen (waaronder magnesium en B-vitaminen) maken deel uit van het recentelijk zeer populaire voedingssupplement in capsules, genaamd Brain Actives. Het is een hoogwaardige multicomponent voorbereiding, die op verschillende manieren onze mentale conditie verbetert, onder andere, het verhoogt onze weerstand tegen stress, verlicht nerveuze spanning, verbetert onze stemming, reguleert de stemming, activeert de hersenfuncties en verhoogt de mentale prestaties.

Meer informatie over buitengewone plantenadapters

Een waardevolle opmerking aan het einde…

Hoe we omgaan met stress wordt beïnvloed door vele factoren, zowel die welke onze psyche beïnvloeden als die welke ons lichaam beïnvloeden. Alleen een alomvattend optreden kan ons de overwinning bezorgen in de strijd tegen misschien wel de ergste kwelling van het moderne leven – een permanente en dus uiterst gevaarlijke toestand van nerveuze spanning. Het vereist van ons een zekere discipline en een verandering van bepaalde levensgewoonten, maar op de lange termijn loont het zeker.

We raden het ook aan:

  • Dieet voor de hersenen
  • Melatonine voor de slaap

Category: gezondheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Article by: admin