Neurotransmitters – belangrijke chemische verbindingen die het werk van de geest beïnvloeden. Bekijk de 10 belangrijkste!

Ze zijn een belangrijk onderdeel van het zenuwstelsel, verantwoordelijk voor de stemming, de mentale conditie, de mate van opwinding en de juiste slaap – we hebben het over neurotransmitters, die vanwege hun functies kunnen worden beschouwd als specifieke controleurs van onze geestelijke gezondheid. Tekortkomingen van individuele neurotransmitters in het lichaam kunnen leiden tot verschillende aandoeningen, bijvoorbeeld depressieve toestanden of problemen met concentratie en geheugen, en kunnen soms bijdragen aan de ontwikkeling van neurodegeneratieve ziekten. Wat is het waard om te weten over neurotransmitters en hoe ze hun niveau kunnen reguleren met bepaalde plantaardige stoffen om te genieten van intellectueel en emotioneel welzijn?

Wat zijn neurotransmitters en wat is hun biologische betekenis?

Neurotransmitters (neuromediatoren, neurotransmitters) zijn stoffen die deelnemen aan biochemische processen die in onze hersenen plaatsvinden. Ze bemiddelen de stroom van signalen tussen de neuronen, waardoor het zenuwstelsel een stabiele en effectieve werking krijgt. Ze maken ook de communicatie tussen zenuwcellen en spieren of klieren mogelijk. Het werkingsmechanisme van neurotransmitters kan als volgt kort worden beschreven: Er is een enorm netwerk van neuronen die zich dicht bij elkaar in onze hersenen bevinden. Tussen hen zijn er synapsen, die specifieke pulspaden zijn tussen het ene neuron en het andere. Neurotransmitters worden geproduceerd in de punten van de neuronen, afgescheiden in de synaptische sleuf, en vervolgens ontvangen door de aangrenzende neuronen met behulp van de juiste receptoren voor de neurotransmitter.

Een breed scala aan neurotransmitters bestaat uit bepaalde aminozuren, amines, peptiden, maar ook hormonen en gassen (bijv. stikstofmonoxide). Na het vrijkomen van een bepaalde neurotransmitter is er een reeks specifieke reacties van het lichaam, bijvoorbeeld wanneer een van de belangrijkste neurotransmitters, d.w.z. adrenaline vrijkomt, de lichaamstemperatuur stijgt, onze pols versnelt, we energie winnen, terwijl wanneer serotonine vrijkomt, onze stemming verbetert en de nerveuze spanning verdwijnt.

Het evenwicht tussen de neuromediairs is zeer belangrijk. Wanneer er sprake is van een overmatige of onvoldoende productie van een bepaalde neurotransmitter, dan is er sprake van een verstoring in het functioneren van het lichaam, voornamelijk de hersenen. Deze stoornissen kunnen zich op verschillende manieren manifesteren, bijvoorbeeld depressieve toestanden, ontmoediging en apathie, slaapproblemen, verslechtering van concentratie en geheugen, overmatige eetlust en dwangmatig eten, hyperactiviteit en vele andere symptomen.

Er zijn twee soorten neurotransmitters: stimulerende en remmende neurotransmitters. De eerste stimuleert de hersenen en activeert ons lichaam, de tweede heeft rustgevende en kalmerende functies. Het evenwicht tussen de twee is zeer belangrijk voor het behoud van een goede psychofysische conditie.

neuron, zenuwcel

De belangrijkste neurotransmitters – hun functies en de effecten van deficiëntie en overdaad

Wanneer we een golf van verdriet, angst of vreugde voelen, wanneer we een afname van intellectuele prestaties ervaren, wanneer we geobsedeerd zijn, wanneer we niet kunnen winnen met nervositeit – dit zijn allemaal tekenen van abnormale neurotransmitterafscheiding. Tot op zekere hoogte kunnen we de normalisering van hun niveaus beïnvloeden, bijvoorbeeld door het gebruik van geschikte aminozuren of natuurlijke nootropen. Laten we eens kijken welke neurotransmitters bijzonder belangrijk zijn voor ons humeur en geesteswerk en hoe we hun niveau kunnen reguleren.

Norefinefrine (noradrenaline)

Norepinefrine is een stimulerende neurotransmitter die wordt afgescheiden door de bijnieren en tegelijkertijd een hormoon dat behoort tot de catecholaminegroep. Het is een van de belangrijkste zenders in het sympathieke zenuwstelsel, en zijn belangrijkste taak is het mobiliseren van het lichaam tot actie, waardoor het in een staat van paraatheid om te ontsnappen en te vechten en het verhogen van de alertheid en concentratie.

De grootste hoeveelheden noradrenaline worden afgescheiden in momenten van intense stress en gevoel van gevaar, en de kleinste tijdens de slaap en de rust. Soms wordt noradrenaline gebruikt als medicijn (bijvoorbeeld bij zeer lage bloeddruk, bij astma, depressie).

Als gevolg van het vrijkomen van grote hoeveelheden noradrenaline reageert het lichaam zo:

  • verhoging van de bloeddruk,
  • de hartslag,
  • de uitbreiding van de pupil,
  • Snellere vetverbranding,
  • het spijsverteringsstelsel vertragen,
  • misselijkheid, braken,
  • hoofdpijnen,
  • overmatige opwinding, irritatie, angst.

En in een noradrenaline deficiëntie is er een daling van de druk, een gebrek aan energie, problemen met de concentratie, een gebrek aan bereidheid om te handelen.

In het geval van een teveel aan noradrenaline, is een goed patent om cafeïne en andere stimulerende stoffen te verminderen of te elimineren. In het geval van een noradrenalinegebrek is het echter de moeite waard om te beginnen met het bereiken van voedsel dat rijk is aan het aminozuur dat de voorloper is, tyrosine. Deze producten zijn onder andere bananen, avocado’s, eieren, melk, vlees, noten en peulen.

Net als noradrenaline heeft een ander hormoon en neurotransmitter, namelijk adrenaline, hetzelfde effect. Het wordt ook geproduceerd in de bijnieren en is ook verantwoordelijk voor de mobilisatie, stimulatie en voorbereiding op de strijd en de ontsnapping. Het resulteert ook in lichaamsreacties die vergelijkbaar zijn met noradrenaline, maar de werking ervan is sterker, gewelddadiger en tegelijkertijd kortstondiger.

γ-aminoboterzuur (gamma-aminoboterzuur, GABA)

Het is een van de belangrijkste remmende neurotransmitters, waarvan de rol is het voorkomen van overmatige stimulatie van het centrale zenuwstelsel. Het γ-aminoboterzuur, kortweg GABA, behoort tot de groep van de aminozuren en wordt geproduceerd door de transformatie van een ander aminozuur, glutaminezuur genaamd.

De GABA neutraliseert te veel activiteit van de zenuwcellen en vermindert de informatiestroom tussen de neuronen op momenten dat deze te hoog is, waardoor het evenwicht binnen het zenuwstelsel wordt bevorderd.

De activiteit van deze neurotransmitter vertaalt zich onder andere in:

  • om de nerveuze spanning te verminderen,
  • vermindering van angst en bezorgdheid,
  • Ontspan en kalmeer,
  • om het vermogen om te onthouden te verbeteren,
  • het verbeteren van de concentratie en het vermogen om kennis te absorberen,
  • slaapproblemen te verminderen en de kwaliteit van de slaap te verbeteren.

In de staat van GABA-deficiëntie kunnen we te maken krijgen met symptomen als: overmatige spierspanning, hoofd- en nekpijn, constante nervositeit, explosiviteit, problemen met het betreden van de staat van ontspanning, slapeloosheid, problemen met concentratie, stemmingswisselingen, emotionele instabiliteit.

Om de aanwezigheid van γ-aminoboterzuur in het lichaam te verhogen, is het de moeite waard om producten te introduceren die rijk zijn aan GABA en glutaminezuur (dat in het lichaam wordt omgezet in GABA) zoals: vis, gevogelte, varkensvlees, rundvlees, melk, broccoli, spinazie, linzen, bananen, zaden, noten. We kunnen ook voedingssupplementen gebruiken die GABA of glutaminezuur of glutamine bevatten, wat ook een voorloper van GABA is.

Lees ook: Dieet voor de hersenen

Acetylcholine

Een goed functionerend, productief intellect of mentale mist, moeite met het absorberen van informatie en het vormen van gedachten? Acetylcholine is een van de meest gevoelige stimulerende neurotransmitters en heeft een sterke invloed op ons geheugen, onze waarneming en onze aandacht.

Acetylcholine is een ester die wordt gevormd door de reactie van choline en de rest van het azijnzuur. Het wordt geproduceerd in cholinerge neuronen en functioneert zowel in het perifere als het centrale zenuwstelsel.

Onder de belangrijkste eigenschappen van acetylcholine kan worden genoemd:

  • Positief effect op het geheugen en de concentratie,
  • Het heeft een positief effect op de leer- en associatieve vaardigheden,
  • om de creativiteit en mentale effectiviteit te vergroten,
  • het versterken van het vermogen om met andere mensen te communiceren,
  • om de skeletspieren te stimuleren,
  • overdracht van signalen van neuronen naar de spieren,
  • deel te nemen aan het regeneratieproces,
  • om de slaap- en stand-bycyclus te controleren.

Bij een tekort aan acetylcholine kan het lichaam tekenen geven als: geheugen- en concentratieproblemen, vergeten, slaapproblemen, problemen met snel en efficiënt denken, telproblemen, vermoeidheid, afleiding, verlies van creatief denken.

Om het niveau van acetylholine te verhogen is het de moeite waard om een van de voedingssupplementen te gebruiken met pro-cognitieve (nootropische) stoffen zoals fijnbladige bacopa, gotha cola, ginseng, Ginkgo biloba of Chinese citroen. De stoffen stimuleren de productie van acetylholine, waardoor de conditie van onze geest positief wordt beïnvloed.

We kunnen ook de productie van achetylcholine activeren door producten te introduceren die de precursor ervan bevatten, d.w.z. choline, evenals voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine B3, B5, B7, B12, foliumzuur, omega 3-vetzuren, die deelnemen aan de synthese ervan. Dit zijn: havervlokken, noten, granen, spruiten, eieren, vlees en vis, plantaardige oliën, peulvruchten, spinazie.

Dopamine

Dopamine is een belangrijke stimulerende neurotransmitter, die vooral opgemerkt moet worden door mensen die worstelen met frequente stemmingsdalingen, ontevredenheid, gevoelens van angst en spanning, ontmoediging of gebrek aan motivatie. Te weinig dopamine is de reden voor dit soort aandoeningen. Bovendien kan een tekort aan deze neurotransmitter leiden tot een verslechtering van de intellectuele prestaties, wat vooral belangrijk is voor de vele mensen wier professionele werk onlosmakelijk verbonden is met de mentale inspanning.

Dopamine wordt afgescheiden door de bijnieren en door dopamine neuronen. Het behoort tot de groep van de biogene aminen, d.w.z. catecholaminen, waartoe ook adrenaline en noradrenaline behoren. Net als zij is dopamine een stimulerende neurotransmitter. Het werkt zowel in het centrale als in het perifere zenuwstelsel, waar het tal van taken uitvoert, van stemmingscontrole tot spiercontrole.

Belangrijkste functies van dopamine:

  • Het verhoogt de motivatie, energie en handelingsbereidheid,
  • Het verhoogt het gevoel van tevredenheid en zelfvertrouwen,
  • Het heeft een positief effect op het vermogen om met anderen te communiceren,
  • reguleert de emoties,
  • het verbetert de stemming,
  • Het verbetert de cognitieve functies, mentale processen, het geheugen en het leervermogen,
  • regelt de productie van bepaalde hormonen,
  • Het beïnvloedt het gevoel van geluk en plezier,
  • zorgt voor een goede motorische coördinatie,
  • om goed spierwerk te bewaken,
  • helpt de slaap- en stand-bycyclus te controleren,
  • normaliseert de hartslag en de druk.

Dopaminetekort manifesteert zich onder andere:

  • om de stemming te verlagen,
  • depressieve staten,
  • apathie,
  • een gevoel van zinloosheid,
  • gebrek aan motivatie en energie om te handelen,
  • een gevoel van ontevredenheid,
  • Angst,
  • nerveuze spanning,
  • het gebrek aan tevredenheid en plezier van dingen die ons vroeger gelukkig maakten,
  • verhoogde kwetsbaarheid voor stress,
  • concentratiestoornissen,
  • een vermindering van de mentale productiviteit,
  • een gevoel van mentale mist,
  • chronische vermoeidheid.

Ernstig en chronisch dopaminetekort (veroorzaakt door schade aan de cellen die verantwoordelijk zijn voor de dopamineproductie) kan het risico op de ziekte van Parkinson vergroten.

Overtollige dopamine komt minder vaak voor dan een tekort, en de symptomen zijn dat ook:

  • een vertekend begrip van de werkelijkheid,
  • problemen met rationeel denken,
  • de zogenaamde gedachtenjacht,
  • een bewustzijnsstoornis, waanideeën,
  • overmatige opwinding.

Om het dopaminegehalte te verhogen is het de moeite waard om uw levensstijl aan te passen om alcohol en andere drugs te vermijden, regelmatige lichaamsbeweging te introduceren, over te schakelen op een gezond dieet, stress te vermijden. We kunnen ook voedingssupplementen eten die nootropische en adaptogene stoffen bevatten (zoals ashwagandha, gotu kola, kudzu), magnesium, vitamine D, aminozuren (tryptofaan en tyrosine).

Serotonine

Er wordt vaak gezegd dat serotonine een gelukshormoon is. Dit hormoon, en een van de belangrijkste neurotransmitters in ons lichaam, is inderdaad verantwoordelijk voor het welzijn, het intern evenwicht en het vrijkomen van positieve emoties, waaronder tevredenheid en geluk, maar dit zijn niet de enige functies ervan.

Serotonine is een biogene amine, geproduceerd in het zenuw- en spijsverteringsstelsel. Het wordt gevormd als gevolg van de transformatie van een exogeen aminozuur dat tryptofaan wordt genoemd. Eerst wordt tryptofaan omgezet in 5-hydroxytryptofaan (5-HTP) en vervolgens in 5-hydroxytryptamine (5-HT), of serotonine.

De belangrijkste functies van serotonine zijn

  • stemmingscontrole,
  • om het gevoel van geluk, vreugde te vergroten,
  • Het normaliseert de slaap- en waakcyclus (samen met melatonine),
  • waardoor het makkelijker is om in slaap te vallen,
  • om de cognitieve functies te ondersteunen,
  • om de gastro-intestinale motiliteit te verbeteren,
  • om de eetlust te reguleren,
  • het stabiliseren van de bloedstolling,
  • druknormalisatie,
  • het beheersen van emotionele processen,
  • het verminderen van nerveuze spanning, angst en depressie.

Serotoninetekort manifesteert zich in symptomen als: stemmingsverlaging, prikkelbaarheid, nerveuze spanning, gebrek aan innerlijke harmonie, gevoeligheid voor stress, apathie, frequente vermoeidheid, slaapproblemen, angst, achteruitgang van de concentratie, problemen met het beheersen van emoties.

Er zijn verschillende bewezen manieren om het serotoninegehalte in het lichaam te verhogen. Allereerst is het de moeite waard om aandacht te besteden aan plantenadaptogenen die de synthese van deze neurotransmitter stimuleren, zoals kleinbladige bacopa (Bacopa monnieri), ashwagandha, bergrozenkrans, gotu kola. Bovendien is het in de dagelijkse voeding de moeite waard om het aandeel van producten die tryptofaan bevatten, wat een voorloper is van serotonine – vis en mager vlees, bananen, kaas, eieren, haverzemelen, peulvruchten, pompoenzaden, te verhogen.

Lees een review van Brain Actives – een voedingssupplement, waarin u 3 belangrijke stoffen vindt om het niveau van de neurotransmitters adaptogenen en andere stoffen die de hersenfunctie verbeteren te reguleren. Klik en ga naar de recensie.
Nootropisch supplement Brain Actives

Bronnen:

  • https://www.webmd.com/depression/features/serotonin#1
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/326649
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/326090
  • https://www.healthline.com/health/excitatory-neurotransmitters#excitatory-neurotransmitters
  • https://www.healthline.com/nutrition/acetylcholine-supplement#increasing-levels

Category: gezondheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Article by: admin