Problemen met in slaap vallen – hoe ermee om te gaan?

We weten allemaal dat een goede nachtrust een voorwaarde is voor het goed functioneren van het lichaam, want het is tijdens de nachtrust dat het zijn kracht en middelen herstelt. Helaas krijgen steeds meer mensen te maken met verschillende slaapstoornissen, in de vorm van slapeloosheid, moeilijkheden bij het inslapen en uiteindelijk vaak wakker worden ‘s nachts. Een van de meest voorkomende kwalen zijn problemen met in slaap vallen.

Waarom kunnen we niet in slaap vallen?

Waarschijnlijk heeft ieder van ons de situatie overleefd toen, ondanks de enorme vermoeidheid en slaperigheid, het onmogelijk was om de achtervolging van gedachten te kalmeren, en in plaats van in slaap te vallen, kronkelden we in bed, zonder succes op zoek naar een comfortabele positie en de gewenste troost. Zolang dergelijke problemen met in slaap vallen zich incidenteel voordoen, is er geen reden tot zorg.

De zaak wordt ernstig wanneer het onvermogen om in slaap te vallen ons systematisch, meerdere keren per week, ter ore komt. Het is noodzakelijk om te reageren, omdat langdurige slaapstoornissen niet alleen ons dagelijks functioneren desintegreren, maar ook ernstige psychosomatische aandoeningen kunnen veroorzaken.

We moeten ons realiseren dat slaapproblemen in veel gevallen het gevolg zijn van de ervaring van een dag, omdat de kwaliteit van de slaap grotendeels afhangt van de kwaliteit van leven gedurende de dag. Stress en problemen die ons in ons dagelijks leven vergezellen, zorgen voor meer spanning en irritatie. Stresshormonen – adrenaline en noradrenaline – worden afgescheiden en de hersenen stimuleren het lichaam om klaar te blijven voor actie, wat betekent dat het niet zozeer kan kalmeren dat het in slaap valt. De effecten zijn rouwend voor onze gezondheid en ons welzijn, we liggen moe en slapeloos en even moe en slaperig en we staan ‘s morgens op.

Slaapstoornissen als signaal van ernstige problemen

De moderne geneeskunde behandelt slapeloosheid niet alleen als symptoom, maar ook als een zelfstandige ziekte-entiteit. De kwestie is des te ernstiger omdat verschillende vormen van slapeloosheid

Bovendien worden dit soort problemen steeds vaker door zeer jonge mensen ervaren. Hoewel ze kunnen worden veroorzaakt door ziekten zoals depressies of angststoornissen, of door externe omstandigheden zoals persoonlijke tragedie, worden de meeste problemen met in slaap vallen veroorzaakt door stressfactoren die samenhangen met het dagelijks functioneren.

Als dergelijke problemen zich voordoen, moet dit een alarmsignaal zijn en ons ertoe aanzetten passende maatregelen te nemen. Er zijn verschillende natuurlijke manieren om in slaap te vallen, die op voorhand gebruikt moeten worden. Als we de eerste verontrustende symptomen negeren, kunnen we leiden tot chronische slapeloosheid, die absoluut een specialistische behandeling vereist.

Hoe snel in slaap vallen en goed slapen?

De ideale oplossing zou zijn om alle vormen van stress in het dagelijks leven te vermijden. Aangezien dit echter niet mogelijk is, is het noodzakelijk om te zorgen voor een goede slaaphygiëne.

Het is een kwestie van het in acht nemen van een aantal belangrijke principes ontwikkeld door specialisten op het gebied van slaapgeneeskunde:

Het bed moet comfortabel en tegelijkertijd veilig zijn voor onze wervelkolom, terwijl de slaapkamer moet worden geïsoleerd van hardnekkige geluiden en verduisterd. Ventileer de kamer en het beddengoed voor het slapen gaan. Slaapt veel beter op een koele plaats, dus de temperatuur in de kamer moet hooguit een tiental graden zijn.

  1. elke dag op hetzelfde tijdstip liggen en op hetzelfde tijdstip opstaan. Twee uur voor het slapen gaan is het goed om te ontspannen, bijvoorbeeld door een licht boek te lezen, aromatherapie te gebruiken of naar ontspannende muziek te luisteren. Op het internet is er een speciale muziek om in slaap te vallen, gekenmerkt door geluiden van specifieke frequenties en klankkleur die bevorderlijk zijn voor het binnengaan van de slaaptoestand.
  2. ‘s avonds moeten echter sterke prikkels zoals agressieve muziek, gespannen films, tv-kijken in bed, vooral programma’s die extreme emoties opwekken, worden vermeden.
  3. afzien van hogere doses alcohol, die in grote hoeveelheden de kwaliteit van de slaap in het geheel niet verbeteren, roken direct voor het slapen gaan, producten die cafeïne bevatten, zware maaltijden.
  4. Slaaptabletten zullen waarschijnlijk overbodig blijken te zijn, als we overschakelen op een gezondere levensstijl in het algemeen, regelmatig gaan sporten, onze huidige voeding veranderen in een licht verteerbaar dieet en nachtrust als een zeer belangrijk onderdeel van ons leven gaan behandelen. Als we onszelf echter willen ondersteunen met effectieve en veilige gezondheidspreparaten die het inslapen vergemakkelijken, is het de moeite waard om te zoeken naar voedingssupplementen die bijvoorbeeld kruidenextracten, tryptofaan of melatonine bevatten.

Maak kennis met Melatolin Plus – een voedingssupplement dat effectief is in de strijd tegen slaapproblemen

Rate this post

Category: gezondheid

One comment

  1. Problemen met in slaap vallen kan een echte nachtmerrie van het leven zijn. Ik had het zo. Ik brak een halve nacht van de ene kant naar de andere, niet in staat om in slaap te komen. Allemaal door de zenuwen, achtervolgend gedachten veroorzaakt door levensproblemen. Na verloop van tijd waren het de problemen met in slaap vallen die het grootste probleem in het leven werden. Als je niet één keer per week in slaap kunt vallen is dat geen probleem, maar als je elke dag moe wordt is het een tragedie. Ik was normaal gesproken als een menselijk wrak, maar op de een of andere manier begon ik er langzaam mee om te gaan. En op een eenvoudige manier, van ontspanningstechnieken tot het ontwikkelen van de gewoonte om ongeveer 23 uur later naar bed te gaan en niet een kwartier later 😉 en sta precies 8 uur later op, totdat je kruiden en supplementen in slaap valt. Dit alles werkt echt samen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Article by: piotr