Dieet voor spataderen en spataderen – wat we eten is van groot belang in het geval van aandoeningen van de bloedsomloop

Hoe ontstaan spataderen en spataderen?

spataderen

Het probleem begint meestal met aandoeningen van de bloedsomloop die zich uiten in het gevoel van zwaarte van de benen, pijn en krampen bij de kuiten, zwelling rond de enkels, de noodzaak om de benen vaak te bewegen tijdens het zitten of staan. Het volgende stadium is het verschijnen van de zogenaamde spataders, d.w.z. verwijde bloedvaten die een eigenaardig net vormen dat zich vanaf één punt voortplant, dat professioneel teleangiëctasie wordt genoemd. Na verloop van tijd neemt dit proces toe, de benen beginnen permanente aderverlengingen te vertonen, d.w.z. spataderen – gedraaide uitstulpingen met sino-violette kleuring. Ze gaan gepaard met een toenemende zwelling rond de enkels.

De belangrijkste oorzaak van dit soort anomalieën zijn storingen in de werking van het mechanisme van samentrekking en ontspanning van de vaten en het falen van giftige kleppen. Ze leiden tot terugtrekkend bloed, stagnatie en verhoogde bloeddruk in de vaten, wat op zijn beurt leidt tot onnatuurlijke expansie van de aderwanden en de vorming van misvormde veneuze vaten. Veneuze insufficiëntie, die aanvankelijk bijna onmerkbaar is, kan de oorzaak zijn van gezondheid en levensbedreigende gevolgen – trombotische diepe aderontsteking en blokkades.

Kunnen levensstijl en dieet helpen in de strijd tegen spataderen en spataderen?

Afgezien van genetische factoren, dragen verworven predisposities in belangrijke mate bij tot aandoeningen van de bloedsomloop in de lagere ledematen. Het gaat in de eerste plaats om het soort werk, d.w.z. het innemen van één positie voor een lange tijd – zitten of staan, gebrek aan lichaamsbeweging of overmatige lichamelijke belasting, onvoldoende voeding en overgewicht, hypertensie, zwangerschap en hormonale behandelingen, overmatige blootstelling aan zonlicht, alcohol en roken.

In tegenstelling tot wat er lijkt te gebeuren, heeft goede voeding en, als gevolg daarvan, het wegnemen van overgewicht een belangrijke invloed op de preventie van hart- en vaatziekten en kan het verdere verloop van de ziekte aanzienlijk belemmeren, als we al pech hebben gehad en het hebben ervaren. Dit is des te belangrijker omdat het zal bijdragen aan het verminderen van de genetische belasting en in het algemeen onze gezondheid zal bevorderen.

Dieet tegen spataderen – essentiële doelstellingen

vruchtensalade

Tegenwoordig lijkt niemand eraan te twijfelen dat zelfs de meest moderne verworvenheden van de geneeskunde in de strijd tegen verschillende ziekten moeten worden ondersteund door het activeren van de natuurlijke afweermechanismen van het lichaam. Net als bij veel andere ziekten kunnen we het ook bij spataderen en spataderen doen door het dieet radicaal te veranderen en het lichaam te voorzien van stoffen die bevorderlijk zijn voor de regeneratie ervan. Dat zijn de doelstellingen die we moeten bereiken:

Versterking van de geleiderwanden

Een onjuiste voeding heeft een negatieve invloed op het functioneren van het hele lichaam, met inbegrip van de toestand van de aderen die verzwakt zijn, meer vatbaar voor uitrekking en schade. Daarom is het noodzakelijk om het menu te verrijken met producten die stoffen bevatten die de bloedvaten versterken. Dit zijn voornamelijk bioflavonoïden (ook bekend als flavonoïden), d.w.z. verbindingen van plantaardige oorsprong, die een aantal gunstige gezondheidseigenschappen vertonen.

Flavonoïden hebben antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen, ze versterken en verzegelen ook de aderwanden. Vitaminen hebben een vergelijkbaar effect, met name vitamine C, dat bovendien de productie van collageen stimuleert, wat ook bijdraagt aan de versterking van de bloedvaten.

Het dieet voor spataderen en spataderen op de benen kan niet zonder andere vitaminen, mineralen en onverzadigde vetzuren Omega 3. Deze zuren hebben ontstekingsremmende en antitrombotische effecten, reguleren de bloeddruk en verminderen het risico op veneuze blokkades.

Bereiken of handhaven van een normaal lichaamsgewicht

Overgewicht, en vooral obesitas, is een zeer ongunstig fenomeen voor het organisme als geheel. De overmaat aan kilo’s betekent ook een enorme belasting voor de bloedsomloop, omdat het de bloeddruk in de benen verhoogt, wat bevorderlijk is voor de bloedsomloop en veneuze insufficiëntie. We zullen afvallen als we onze eetgewoonten veranderen – we zullen snoep, verwerkt voedsel en vet en gebakken voedsel opgeven en in plaats daarvan volkorengraanproducten, zemelen, havermout, grove grutten, grote hoeveelheden groenten, fruit, mager vlees en vis, zaden en zaden introduceren.

Lees het ook: Ontgifting van het organisme – een manier om de gezondheid, het welzijn en het welgevormde silhouet te verbeteren.

Preventie van verstoppingen

Een verkeerde voeding, arm aan vezels, vloeistoffen en plantaardige producten, en rijk aan suikers en transvetten, leidt vaak tot verstopping. Deze zijn op hun beurt weer gevaarlijk, alleen al in het geval van verstoringen van de veneuze circulatie, omdat ze de druk in de buikholte verhogen, waardoor de onderdrukte aderen nauwelijks bloed doorlaten, wat in de onderste ledematen begint te liggen. Zelfs het gebruik van laxerende preparaten lost het probleem niet op, omdat ze een onmiddellijk effect hebben, waardoor de effecten worden geëlimineerd, en niet de oorzaken van de kwalen.

Dieet voor spataderen en spataderen op de benen – richtlijnen voor de voeding

zaden, noten, kruiden

Welke producten moeten in het dagmenu worden opgenomen? Nou, groenten en volkoren graanproducten zijn de basis voor een waardevol dieet dat de versterking van haarvaten en aderen ondersteunt, evenals een slank figuur en goede darmperistaltiek. Op deze manier voorzien we het lichaam van waardevolle vitaminen, flavonoïden, polyfenolen, vezels en andere belangrijke stoffen die de bloedvaten uitzetten en de bloedstroom vergemakkelijken.

Groenten en vruchten die vitamine C bevatten

Deze vitamine, die uiterst belangrijk is voor veel levensprocessen en een belangrijke rol speelt bij de bloedstolling, bloedvatversterking en collageenproductie, is terug te vinden in zwarte bes, wilde roos, aardbeien, citrusvruchten, rode peper, zuurkool, spruitjes, spinazie, peterselie, mierikswortel, bloemkool en aardappelen.

Bronnen van vitamine E

Vitamine E, de zogenaamde jeugdvitamine, is een krachtige antioxidant die de processen van degeneratie en veroudering van de cellen voorkomt. De bronnen zijn zuivelproducten, plantaardige oliën, graanzemelen, noten, amandelen en stenen.

Vitamine PP

Vitamine PP, dat in graankorrels, noten en vlees voorkomt, neemt deel aan de productie van rode bloedlichaampjes, verwijdt de bloedvaten en normaliseert ook het cholesterolgehalte.

Flavonoïden

Deze stoffen van plantaardige oorsprong versterken de wanden van de bloedvaten aanzienlijk, minimaliseren het risico op scheurvorming en doorlaatbaarheid en voorkomen zo zwelling. De belangrijkste flavonoïden in de context van doorbloedingsstoornissen zijn hesperidine, diosmine en routine. Ze komen vooral voor in citrusvruchten, maar ook in pepermunt en Sint-Janskruidbladeren. De bron van routine is ook boekweitgrutten, appelbes, zuring, zwarte vlierbes. Anthocyanen in bosrode groenten en fruit, bessen, bosbessen, bosbessen, bosbessen, pruimen, bramen, bramen, kersen, rode bonen en rode kool zijn ook zeer belangrijk voor de bloedsomloop.

Kijk er ook eens naar: Gezondheidsbevorderende eigenschappen van quercetine

Vezelrijke producten

De voedingsvezel reguleert niet alleen de spijsvertering en levert veel waardevolle stoffen op, maar bevordert ook het gewichtsverlies. Omdat het opzwelt in de maag, veroorzaakt het het gevoel van verzadiging, waardoor de eetlust afneemt. Een rijke bron van vezels zijn groenten, die tegelijkertijd weinig calorieën bevatten, volkoren granen (volkorenbrood, gries, donkere rijst, granen en zemelen), fruit, pompoenpitten en zonnebloempitten.

Onverzadigde vetzuren

In tegenstelling tot de zeer ongezonde zogenaamde transvetten hebben de onverzadigde vetzuren Omega-3 ontstekingsremmende en antitrombotische effecten, verminderen ze de triglyceridenspiegels, verminderen ze het risico op blokkades en normaliseren ze de bloeddruk. Ze komen voornamelijk voor in zeevis, koolzaad- en lijnolie, eigeel, noten en avocado’s.

Polyfenolen

Polyfenolen in onder andere groene thee en cacao zijn stoffen die het hart en de bloedsomloop beschermen, met sterke antioxiderende en ontstekingsremmende effecten, die de ophoping van atherosclerotische plaque blokkeren.

Silicium

Het is schijnbaar onbeduidend, maar in feite speelt het een belangrijke rol als voedingsstof. Wanneer er niet genoeg bloedvaten in het lichaam aanwezig zijn, verliezen de bloedvaten hun elasticiteit, worden ze broos en barsten ze. De bronnen van silicium zijn granen, fruitschillen, bieslook en knoflook.

Voedingssupplementen – extra ondersteuning voor spataderen van de onderste ledematen

Naast het veranderen van de voeding en levensstijl is het de moeite waard om speciale supplementen te gebruiken die stoffen bevatten die de bloedbaan verbeteren en vasculaire veranderingen verlichten. De meest populaire stof tegen spataderen en spataderen is escine, die in kastanjes voorkomt. Vandaar het brede gebruik van kastanje-extract in diverse bereidingen voor mensen met veneuze insufficiëntie.

Escine dichtingen en versterkt de bloedvaten, vermindert zwelling en pijn, heeft antistollingseigenschappen. Hamamelis virginiana heeft een soortgelijk effect. Of u nu kiest voor spataderen tabletten of gel voor uitwendig gebruik, het is de moeite waard om te zoeken naar een preparaat dat deze beide stoffen bevat.

Lees ook een overzicht van het voedingssupplement voor spataderen met kastanje en toverhazelaar: Varicorin

Category: gezondheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Article by: admin