Kokosolie – afslanken met de gezondste olie ter wereld

Door zijn specifieke gezondheids- en afslankeigenschappen heeft kokosolie talrijke toepassingen gevonden in zowel de keuken als in de cosmetica. Hoewel een groot deel van de verzadigde vetzuren twijfelachtig kan zijn, zijn ze door hun structuur niet zo schadelijk als dierlijke vetten. Bovendien zal geen enkele redelijke persoon te veel kokosolie consumeren en daarom zal een kleine hoeveelheid MCT-zuren het lichaam op geen enkele manier nadelig beïnvloeden.

Geraffineerde kokosolie en ongeraffineerde kokosolie

Kokosolie, ook wel kokosvet of kokosnootboter genoemd, is niet hetzelfde als palmolie. De eerste wordt geperst uit kopra, de pulp van kokospalm, de tweede wordt gemaakt van het vruchtvlees van guine koolzaad. Er zijn twee soorten kokosolie op de markt. Verfijnd, als gevolg van het raffinageproces, verliest het bij hoge temperaturen veel belangrijke gezondheidskenmerken. Het is meer geschikt voor consumptie en heeft een hoger kookpunt, maar het heeft geen karakteristiek aroma en ook niet zoveel pro-gezondheidskwaliteiten.

Niet-geraffineerde koudgeperste kokosolie daarentegen heeft een specifieke smaak en aroma en is rijker in zijn waardevolle voedingswaarde. Volgens veel voedingsdeskundigen verhoogt het niet alleen het lichaamsvet, maar ondersteunt het ook het proces van calorieënverbranding. Om deze redenen is het duurder dan geraffineerde kokosolie. Het is geschikt voor alle soorten gerechten of bakken. Bovendien wordt ongeraffineerde kokosolie veel gebruikt in cosmetica, hydrateert en voedt, het is ook een geweldig medicijn voor diverse ontstekingen van de huid. Natuurlijk wordt de olie door raffinage niet volledig ontdaan van haar voedingswaarde, het verlaagt alleen het niveau ervan.

Kokosolie – gezondheidsbevorderende eigenschappen

De waardevolle eigenschappen van kokosolie worden bepaald door de unieke samenstelling, in het bijzonder de aanwezigheid van capryl en laurinezuur, waarvan de positieve interne en externe effecten door wetenschappelijke studies zijn bevestigd. Bovendien, in kokosolie vindt u vitamine E en K en mineralen zoals calcium, ijzer en zink. De unieke combinatie van medium-keten verzadigde vetzuren (met andere eigenschappen dan dierlijke vetten) en enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetzuren maakt het mogelijk om voedingsstoffen beter op te nemen, terwijl het spijsverteringssysteem, de lever, de alvleesklier of de galblaas minder belast worden.

Regelmatig gebruik reguleert de stofwisseling en slechte cholesterolniveaus, verhoogt de bloedglucosewaarden niet, maar zorgt voor een extra portie energie. Er wordt gezegd dat kokosolie een gunstig effect heeft op de preventie van de ziekte van Alzheimer, de ziekte van Parkinson en dementie, omdat het stoffen bevat die nodig zijn voor de goede werking van de hersenen.

Kokosolie heeft een hoog gehalte aan antioxidanten, waardoor het een sterke bondgenoot is in de strijd tegen alle negatieve effecten van vrije radicalen. Er zijn ook gunstige effecten bekend van de uitwendige toepassing – op de huid, het haar en zelfs de tanden. Dit komt door de antibacteriële en schimmelwerende eigenschappen.

Kokosolie in cosmetica

Er zijn veel kant-en-klare producten, crèmes, zalven, lotions, conditioners die kokosolie bevatten, omdat de nutritionele en kalmerende eigenschappen ervan al lang bekend zijn. Daarnaast kunnen we het natuurlijk ook in zuivere vorm direct op het gezicht of de handen aanbrengen, als masker op het haar gebruiken of de tanden reinigen om ze te bleken.

Dat is nog niet alles, het kan gebruikt worden als make-up remover en kan zelfs het traditionele scheerschuim vervangen. Kokosolie heeft sterke hydraterende en regenererende eigenschappen, waardoor de huid elastischer en gladder wordt. Geschikt voor alle huidtypes, versterkt het de natuurlijke beschermende barrière van de opperhuid. Net als de huid voedt het haar, waardoor het sterker en glanzend wordt.

Kokosolie is een onvervangbaar hulpmiddel in de strijd tegen acne, irritatie en ontsteking van de huid. Het dringt tot in de diepte door, elimineert schadelijke bacteriën en micro-organismen, kalmeert ontstekingen, bevordert de vermindering van littekens en verkleuringen veroorzaakt door acneveranderingen. Het is nuttig bij het bestrijden van alle negatieve huidsymptomen, het is ook geschikt voor mensen met een gevoelige, gevoelige of allergiegevoelige huid.

Kokosolie voor afslanken

Door de aanwezigheid van vetzuren kan kokosolie bevorderlijk lijken voor de vorming van overgewicht. Ondertussen is er niets meer aan de hand. Kokosvet heeft een specifieke chemische structuur die verschilt van andere vetten. Het besluit dat het een gemakkelijk opneembaar product is, dat snel door het lichaam wordt gebruikt om energie op te wekken. Kokosolie om af te slanken kan zeer nuttig zijn, omdat het de stofwisseling versnelt, terwijl het helpt om het lichaam te reinigen van giftige stoffen. Bovendien vergemakkelijkt het de opname van voedingsstoffen, waaronder calcium en magnesium, wat zo belangrijk is voor de goede werking van het lichaam.

Bovendien vermindert het gebruik van kokosolie de eetlust en veroorzaakt het effect van verzadiging, wat, in combinatie met een snellere stofwisseling en een verhoogde ontgifting, bij regelmatig en langdurig gebruik, kan leiden tot een vermindering van de opgebouwde reserves aan lichaamsvet, vooral op de buik. Een belangrijk voordeel van kokosvet is de regulerende functie voor het cholesterol- en glucosegehalte. Natuurlijk moeten we de hoeveelheid olie die we binnenkrijgen niet overdrijven, want die is wel heel calorisch. Aan de andere kant is het moeilijk te verwachten dat iemand het teveel zal willen consumeren.

Kokosolie – hoe te gebruiken in de keuken

Kokosolie kan een uitstekend alternatief zijn voor andere soorten olie en olie, om nog maar te zwijgen van dierlijke vetten als het gaat om het bakken van gerechten. De hoge temperatuur van rook, geraffineerde en ongeraffineerde vorm, maakt dit alternatief niet alleen gezonder, maar ook handiger in gebruik. In de ongeraffineerde versie geeft de olie de gerechten bovendien een exotische smaak en aroma.

Het kan worden gebruikt voor te bakken of bijvoorbeeld door het smeren van brood in plaats van boter. Door zijn romige textuur is het over het algemeen perfect om brood te smeren in plaats van allerlei soorten smeersels. U kunt eindelijk aan de soep of het deeg toevoegen.

Kokosolie – recepten om gewichtsverlies te ondersteunen

Lichte zomerse groentesoep

Los een lepel kokosnootboter op in een steelpan, bak de gehakte groenten (u kunt bloemkool of broccoli rozen, courgette, aubergine toevoegen), giet 1 liter kokend water, stoofpotje voor ongeveer 15 minuten. Breng op smaak met zout, peper, zoete peper, curry en een snufje gember. Meng na het koken het hele mengsel tot een gladde massa. Een lepel lichte yoghurt kan aan de soep-crème worden toegevoegd. Serveer met croutons of erwten.

Onmiddellijke groente schnitzels

Gewaste bloemkool en broccoli zacht koken (ze moeten halfhard zijn). Plet groenten met een vork of knijp ze door een pers. Voeg ei, zout, peper, nootmuskaat, gehakte dille of peterselie toe. Bestrooi met volkorenmeel tot de voor karbonades geschikte consistentie is verkregen, of voeg gebakken ui toe. Vorm de koteletten, bedek ze zachtjes met volkorenmeel, bak ze in kokosolie tot ze goudbruin zijn.

Koekjes van haver

Los 100 ml kokosolie op in een steelpan. Giet 200 gram havermout, 150 gram bloem (bij voorkeur volkoren), voeg 1 ei en 3 eetlepels honing toe, meng de hele mix en laat afkoelen. Vorm vervolgens ballen van ongeveer 4 cm in diameter en leg ze op een bakplaat met bakpapier. Maak elke bal een beetje plat. Oven op 180 graden gedurende ongeveer 20 minuten. Na afkoeling goed gesloten houden.

Rate this post

Category: afslankendieetschoonheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Article by: piotr