Slaappillen – is het echt nodig?

De laatste jaren is er een groeiend probleem van slapeloosheid, ook onder jongeren. De geneeskunde definieert dit fenomeen niet alleen als een moeilijkheid om in slaap te vallen, maar ook als een moeilijkheid om in slaap te blijven. Vaak wakker worden ‘s nachts, rusteloos en ondiep slapen, te korte slaapduur, dit alles heeft een negatieve invloed op de gezondheid en het functioneren overdag. Het is geen wonder dat steeds meer mensen naar verschillende manieren grijpen om slapeloosheid te bestrijden.

Symptomen en effecten van slapeloosheid

We zijn gewend aan het feit dat het moderne leven een constante haast en stress betekent, en dit gaat vaak gepaard met angst. Tegelijkertijd zijn we ons niet altijd bewust van de negatieve effecten op het lichaam. Er is een direct verband tussen wat en hoe we overdag ervaren en de kwaliteit van onze slaap. Langdurige slaapproblemen leiden tot toenemende symptomen – verminderde concentratie, langzamer denken en handelen, verminderde stemming en zelfs specifieke lichamelijke kwalen – hoofdpijn, zwakte, hart- en stofwisselingsstoornissen.

Een slecht humeur en een verminderde stemming veroorzaakt door slapeloosheid kan leiden tot depressie, en zeker niet bijdragen aan een goede psychofysische conditie en ons niet helpen om te gaan met de problemen van het dagelijks leven. Het is dan ook geen verrassing dat verschillende slaapmiddelen en tabletten steeds populairder worden. Over het algemeen beginnen we veilig, van het bereiken van natuurlijke preparaten, supplementen of kruidenslaaptabletten zonder recept. Echter, als u merkt dat het gebruik ervan gedurende lange tijd geen resultaten oplevert, is het noodzakelijk om naar een specialist in slaapgeneeskunde te gaan. Het is niet ongewoon dat slaapstoornissen veroorzaakt worden door ziekte.

Voorschrift slaapmedicatie

De door de arts voorgeschreven slaappillen zijn: benzodiazepinen, barbituraten of niet-barbituraat slaapmiddelen, die verschillen in hun structuur en chemische eigenschappen. Qua effect zijn er geneesmiddelen die het gemakkelijker maken om in slaap te vallen en de slaap te verdiepen en te verlengen. Zowel benzodiazepines als barbituraten hebben bepaalde bijwerkingen. Omdat ze geen fysiologische slaap veroorzaken, kunnen ze bij het ontwaken dementie of vermoeidheid veroorzaken. Prescription slaappillen genezen niet zelf slapeloosheid, ze maken het alleen maar makkelijker om in slaap te vallen en verbeteren mogelijk de kwaliteit van de slaap.

Barbituraten zijn bijzonder gevaarlijk. Ze veroorzaken een relatief snelle verslaving en hun combinatie met alcohol of overdosis kan leiden tot ademhalingsverlamming en de dood. Als het gaat om de mogelijke bijwerkingen van slaapmedicatie behandeling, worden de volgende genoemd:

  • immunodeficiëntie,
  • chronische vermoeidheid,
  • distorsies van concentratie, coördinatie en aandacht,
  • veranderingen in persoonlijkheid.

Vanuit de aanbeveling van de arts zijn er ook nieuwe generatie slaapmiddelen beschikbaar – zolpid, gebruikt bij de behandeling van slapeloosheid op korte termijn, zopische kloon met slaap- en kalmerende werking en zaleplon, aanbevolen in geval van ernstige slaapstoornissen. Ze zijn veiliger dan benzodiazepines of barbituraten en hebben minder risico op verslaving.

Kruiden over-the-counter slaaptabletten

Als u problemen heeft met in slaap vallen, moet u eerst speciaal voor dit doel samengestelde preparaten van plantaardige oorsprong gebruiken. Ze hebben een mild kalmerend effect, ontspannen en kalmeren, maken het in slaap vallen gemakkelijker en verbeteren de kwaliteit van de slaap. En het allerbelangrijkste is dat ze veilig te gebruiken zijn, niet vast komen te zitten en niet verslavend zijn als sterke voorgeschreven medicijnen.

Verkrijgbaar in de vorm van tabletten, siropen of infusies, supplementen en slaappreparaten bevatten meestal extracten van hop, citroenmelisse, geit, meidoorn, Sint-Janskruid of pepermunt. Als je jezelf afvraagt hoe je beter kunt slapen, laten we een van de natuurlijke slaapmiddelen proberen, vooral de zogenaamde combinatiepreparaten, die bovendien vitaminen, mineralen en aminozuren bevatten.

Een goede en effectieve remedie is ook melatonine voor de slaap. Het is een natuurlijk hormoon, geproduceerd in de pijnappelklier, verantwoordelijk voor het juiste ritme van wakker worden en slapen. Het wordt ingenomen gedurende twee of drie weken in doses van 1 mg tot 5 mg per dag, een uur voor het slapen gaan. Het wordt vooral aanbevolen in geval van slaapstoornissen in een dagelijkse cyclus. Een interessante en effectieve oplossing zijn ook capsules en tabletten, waarin u plantaardige grondstoffen en melatonine kunt vinden. Dergelijke middelen (bijv. Melatolin Plus), vanwege hun beschikbaarheid zonder recept en optimale effectiviteit, worden steeds populairder onder mensen die worstelen met verschillende slaapproblemen.

Slapeloosheid, vandaag de dag door de geneeskunde behandeld als een aparte ziekte-entiteit, kan bijdragen tot ernstige verstoringen in het functioneren van het lichaam. Daarom mag het niet worden onderschat. Maar voordat we de eindproducten in de vorm van synthetisch materiaal gebruiken, is het de moeite waard om voor een goede slaaphygiëne te zorgen en ons eventueel te ondersteunen met specifieke kruiden.

Rate this post

Category: gezondheidvoedingssupplementen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Article by: piotr